Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Aan de hoes zitten twee slangetjes, 1 retour en 1 beluchting. Als de hoes niet goed gemonteerd is kan de retour ook via de beluchtingsslang naar buiten komen. Dus idd retourslang na kijken en daarna de lekzak zelf.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Helaas, de beide slangetjes waren geheel vrij van ongerechtigdheden . Wat zijn de valkuilen bij montage van de lekzak, waardoor de lhm via de verkeerde slang naar buiten komt?
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat is lastig uit te leggen, zou je een tekening moeten hebben van de boel. Miss dat iemand die hier heeft?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Op zich is die hoes geen bijzondere constructie: een rubberen mof die aan het einde van de cilinder afsluit en aan de andere kant met een beugel gekneld zit. In de hoes zitten 2 gaatjes: 1 voor de ontluchting en 1 voor de retourslang. Nu zou het kunnen dat ontluchtings- en retourslang verwisseld zijn, maar dat lijkt mij vrij hypothetisch. Misschien is het gaatje in de hoes verstopt?
Een andere optie is dat er verderop in het retourcircuit een verstopping zit. De 2 retourslangen komen samen in een rubberen blokje, waar dacht ik nog een retour op uitkomt. En vandaar gaat het naar voren.
En nog een andere, waarschijnlijk hypothetische: zitten de slangen onderaan de hoes?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
ik heb alle retourslangetjes en dergelijke losgehad en doorgeblazen, via het rubber blokje dat je noemt, tot aan het voorraadvat in de mototrruimte aan toe. Niks aan de hand, prima schoon. De slangetjes zaten ongeveer onderaan de hoes, maar niet helemaal, aan beide zijden. Links geeft dat geen gedoe, rechts dus heel erg wel.
Ik ga nu eerst eens geduld oefenen, want die klem waarmee de hoes om de cilinder zit geklemd zit enorm vastgerot. En n iet stukmaken lijkt me wel zo handig.
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Dan blijft er nog een optie over : 1 van je retourslangen of verdeelblokje lekt.
Heb je ze gecontroleerd op lekken?
Probeer er wat druk op te zetten , vooral de rechter die nat was .
XM TCT Ambiance`94
bleudelta schreef:Links geeft dat geen gedoe, rechts dus heel erg wel.
Heel erg herkenbaar. Dan zit dat dus allemaal goed.
Die klem om de hoes behandelen met kruipolie, de echte. Dus geen WD-40 of zoiets, maar echte ouderwetse kruipolie. Dan krijg je die schroef wel los.
Als ik het me goed herinner zitten de slangen van voor naar achteren als volgt: eerst de zwarte ontluchtingsslang en dan de doorzichtige retour.
Wim,
Disciplus Simplex
Zie net dat de retourslang van je hoogteregelaar achter er ook bij komt voordat `ie in 1 leiding naar voren gaat .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Hallo,
ben ik weer. Paar dagen geen tijd voor de XM gehad; werk is een hinderlijke onderbreking van vrije tijd.
@Dirk: klopt, drie leidingen van achter komen bij elkaar in een rubberblokje en dan 1 leiding naar voren. Dat hele systeem is in orde: geen lekkages en vooral ook geen blokkages.
Ik heb inmiddels de veercilinder er maar onder vandaan gehaald, al was het maar om te zien hoe de boel in elkaar zit. Hoes bleek van binnen behoorlijk vol te zitten met zwarte drab, die ongetwijfeld voor blokkage van het retourgaatje heeft kunnen zorgen.
Maar: ik kreeg eerst de plunjer niet uit de cilinder, en dat blijkt te komen doordat de plunjer aan de buitenkant heftig verroest is, precies op het deel dat altijd langs de rubber afsluitringen schuift. Dit is misschien niet een hele duidelijke uitleg, maar ik zal straks een foto maken en proberen te plaatsen. Hoe dan ook: dat ziet er niet best uit.
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
poging tot foto:
http://www.flickr.com/photos/69820358@N03/?saved=1
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Volgens mij ben je warm
Ik zou met die lekzak ook meteen je cylinder vervangen.
Is je systeem al eens met hydraurincage behandeld ?
Ouwe LHM er uit en hydraurincage er weer in ?
Zou ik wel ff doen , anders vervuilt de boel nog verder .
En wat ik zeker ook zou doen is je remmen doorspoelen ,
dat zijn dooie punten waar het vuil zich in ophoopt.
Blijft de vraag waarom die pijp vol zat met LHM .
De natuur is mooi!
Geluk,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Tja, het kan dat het randje roest in de laagste stand net langs de keerring schuurt waardoor die beschadigd is en dan krijg je een relatief grote retourstroom LHM. En dat zou net teveel voor de retourleiding kunnen zijn waardoor de rest via de ontluchtingsleiding stroomt.
Als ik die foto’s zie, zou ik de cilinder vervangen. En zoals Dirk zegt, meteen de hoes vervangen.
De nieuwe cilinder wel eerst schoonmaken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
shit die is verrot zeg!! dat heb ik nog nooit gezien…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
De roestputten zijn zo diep dat de LHM daardoorheen naar de stofhoes toe kan, dus feitelijk om de rubber afdichtring heen. En die ring was zelf ook aardig niet-helemaal-fris-meer. En op die manier wordt de weg naar de stofhoes de weg van de minste weerstand. Zelfs zonder druk komt de vloeistof gewoon langs de plunjer de stofhoes in gesijpeld, met druk erachter wordt dat nog ‘iets’ heviger.
Kortom: ik heb naast de nieuwe stofhoes ook maar een nieuwe veercilinder besteld. En inderdaad, de boel flink doorspoelen. Er zat inmiddels 3.000 km Hydraurincage in en er is een hoop drek losgekomen.
Blijft de vraag: hoe komt zo’n veercilinder er zo rot uit te zien?
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
door te rijden met een gescheurde stofhoes/lekzak. Komt er water bij…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>