Ik heb denk ik de juiste startmethode voor mijn diesel gevonden.
Ik ga zitten, draai de sleutel om, dan doe ik mijn gordel om en tegen die tijd is het lampje al uit, maar heb ik nog niet de “klik” gehoord van het relais. Als ik nu start, slaat de motor meteen goed aan, nog beter dan 2x gewoon voorgloeien wat ik dus eerst deed.
ZX1.4i schreef:Ik heb denk ik de juiste startmethode voor mijn diesel gevonden.
Ik ga zitten, draai de sleutel om, dan doe ik mijn gordel om en tegen die tijd is het lampje al uit, maar heb ik nog niet de “klik” gehoord van het relais. Als ik nu start, slaat de motor meteen goed aan, nog beter dan 2x gewoon voorgloeien wat ik dus eerst deed.
Ik zit soms ook nog te luisteren naar een klik
ops:
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Och, bij een benzine-injectie zit er nog wel eens een stukje elektronica achter die ook wat tijd nodig heeft. Dus een “voorgloeitijd” van een seconde of 3 bij je TZI is dus best nuttig. Heb zelf destijds ook altijd op die manier “voorgegloeid” met m’n GTI, de brandstofpomp (dacht ik) hoorde je dan altijd even gonzen.
winnetou schreef:Och, bij een benzine-injectie zit er nog wel eens een stukje elektronica achter die ook wat tijd nodig heeft.
Dus een “voorgloeitijd” van een seconde of 3 bij je TZI is dus best nuttig.
Heb zelf destijds ook altijd op die manier “voorgegloeid” met m’n GTI, de brandstofpomp (dacht ik) hoorde je dan altijd even gonzen.
En weer wat opgestoken.
Even terugkomend op de klachten van MXNEORTIC :
BX diesels hebben toch ook een voorverwarmings-element voor de brandstof ??
Ik weet echter niet (meer) waar die precies zit.
Ben trouwens benieuwd naar de ervaringen van hem met de TGD.
Bram schreef:BX diesels hebben toch ook een voorverwarmings-element voor de brandstof ??
Ik weet echter niet (meer) waar die precies zit.
Bij PSA diesel word de brandstof over het algemeen door het thermostaathuis verwarmd.
En als de brandstofverwarming niet bij het thermostaathuis is te vinden (vroegere modellen), dan gebeurt dat ergens bij de waterpomp. Soms zit er zelfs een electrische verwarming tegen het schutbord (trof ik bij mijn ‘87er C15 aan).
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:En als de brandstofverwarming niet bij het thermostaathuis is te vinden (vroegere modellen), dan gebeurt dat ergens bij de waterpomp.
Soms zit er zelfs een electrische verwarming tegen het schutbord (trof ik bij mijn ‘87er C15 aan).
Dat bedoelde ik dus ook, ik meende dat die ook op de BX diesels zitten/zaten.
Bram, dat zou best kunnen. Die C15 had dit elektrisch verwarmde pijpje in combinatie met een passage achteronderlangs de waterpomp. Het zou maar zo kunnen dat diezelfde configuratie op de BX is gebruikt. Pas later verscheen het verwarmde brandstoffilter op het thermostaathuis.
`verum ipsum factum’