Koelwatertemperatuur te laag
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 11 november 2011 11:57 PM

Sinds het vervangen van de koelvloeistof een tijdje geleden, is de watertemperatuur van onze xsara (DW8) aan de lage kant. Bij normaal gebruik max 75° waar dat vroeger altijd 90° was.
Alleen bij lagdurig traag rijden of stilstaan of bij het trekken van een aanhanger, wordt hij nog 90°.
Voor mij is dit een probleem omdat ik het warme koelwater nodig heb om m’n plantaardige brandstof warm te houden.

Kan ik best de thermostaat vervangen en is dat een lastige klus bij de DW8? Moet ik nog pakkingen o.i.d. voorzien of zit dat bij de thermostaat zelf?

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 november 2011 02:57 PM
  [ # 1 ]

als voor heen inderdaad de temp wel s’winters, hoog kwam, en nu niet. dan kan het inderdaad de thermostaat zijn die niet 100% meer dichtgaat, en zo doende de koelvloeistof blijft koelen. behalve als je stilstaat, want dat klopt bij jou loopt ie dan op, de thermostaat wordt geleverd met een rubber-ring, die om de schijf word gelegd, er zit een gleuf in de rubber ring. kost tussen de 18 en 26euro, afhankelijk van merk. thermostaat zit achter een plastic afdekkap waar 2slangen aan zitten 1x klein-1x groot die vanaf de bovenste radiator aansluiting komt, de gang is eerst vloeistof aftappen, bij bv radiator(onderaan zit meestal een wartel) dan de bouten los draaien van de plasticplaat kijk goed hoe de thermostaat zit gemonteerd, en trek hem dan eruit, vergelijk hem met de nieuwe,oke plaats de nieuwe,letop dat je de bouten niet muurvast draait ivm het plastic huis. en dan weer het koelsysteem vullen, op de kachelslangen, bij het schutboard zitten vaak ook ontluchtings nippels deze ook open draaien voordat je hem vult, dit is om de lucht eruit te laten lopen. dus als er vloeistof uit komt deze weer dicht draaien, dan starten en kijken of er niks lekt, en of alles goed gaat, dus niet gelijk 100km gaan rijden, meestal moet je later nog wat bij vullen, omdat er ergens nog lucht in het blok zat.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 12 november 2011 06:31 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor het advies Beremans. Ik ga hem binnenkort dan maar eens vervangen…
Zit de thermostaat onder het (op het thermostaathuis gemonteerde) brandstoffilter dan?

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 28 december 2011 10:55 PM
  [ # 3 ]

Ik heb em vervangen. Het probleem was een pakking die stuk was en tussen de thermostaat gekropen was waardoor hij niet meer afdichtte.
Na een proefrit wordt alles weer mooi 83° in no time…
Kostte €24 en was “een stukje taart”... 2,5l koelvloeistof moeten bijvullen.
Nogmaals dank voor het advies

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 29 december 2011 12:23 AM
  [ # 4 ]

gelukig opgelost very good

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook