Net contact gehad met de dealer en daarna een monteur.
Zij geven aan dat de bout zoals in de eerste posting wordt getoond zowel voor lichtmetaal als staal geschikt is.
Het lichtmetaal draagt op de ring en de stalen velg op het konische gedeelde.
Het ziet er dus raar uit, de ring zit zelfs los, maar dit hoort zo te zijn.
De loszittende ringen hoor je niet rammelen en er trilt ook niets.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-2010
- C1 ambiance 3 drs
- Xsara Picasso 1.8 16v Attraction
- DS 3 e-HDi 90 Airdream So Chic
Bij de stalen velgen horen andere bouwten dan bij andere velgen. Bij aluminium velgen heb je met andere dikte van velgen te maken, hierdoor is er dus lengte verschil in de bouwten. Als je te lange bouwten op je velgen zet, bestaat de kans op beschadiging van o.a. je remdelen. Ook het type bouwt verschilt weer per (aluminium) velg. Dus denk na voordat je zomaar een bouwt in je velg draaid.
Houd het origineel, ook voor je garantie!
http://www.ds3club.nl
2012, DS3 e-HDi Airdream So Chic, Gris Aluminium/Rouge Carmen, Pack Cuir Claudia Amarante, Pack Select MyWay Confort, Dotz Mugello
Raar verhaal dat blijkbaar sommige dealers/bandenfitters (?) hun klanten op de mouw spelden. Heb de bouten van Ashera velg en die van stalen velg in mijn handen gehad en dan snap je meteen waarom je ze niet universeel zijn…
O wat is het toch mooi op de weg met al die CitroĆ«ns…
Nu na lange Citroƫnloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
De bandenboer heeft er met de montage geen opmerking over gemaakt. Maar vorige week ben ik bij de garage langs geweest en heb ik een willekeurige verkoper gesproken en deze gaat andere bouten bestellen. Dus ben benieuwd wanneer die er zijn want dan kunnen de wieldoppen er weer op.
Ik heb afgelopen zaterdag m’n winterbanden eronder gezet.
De Ashera velgen hadden dezelfde bouten als in de eerste posting. (een groot draagvlak voor de Ashera en een kleiner draagvlak voor de stalen velg)
De stalen E-Hdi velg zit er nu onder, met dezelfde bouten, werkt prima.
Zal proberen uit te leggen waarom het wel past. (ook een banden/velgen specialist die ik zaterdag sprak toen we een setje velgen kwamen ophalen voor een Ford Ka bevestigde dit)
Bij de Alu velg valt het draagvlak voor de stalen velg in het gat. Hierdoor is de bout dus langer voor Alu. Het draagvlak is groot bij Alu. Op het moment dat je de stalen velg monteerd, gaat die bout er dus minder diep in. Logisch en nodig, omdat de velg dunner is. Het draagvlak wat bij de Alu velg dus verborgen is, zit netjes bij de stalen velg.
Mijn conclusie, het past perfect.
Vind het er wel raar uitzien. En in theorie zou je de loszittende ringen kunnen horen rammelen.
(wat niet het geval is)
Ook passen de wieldoppen er zonder enige moeite weer op.
Dus klaar voor de sneeuw.
(Maar wat zijn die wieldoppen lelijk, als je anders gewend bent )
Mijn ervaring met de winterbanden:
De Michelin winterband maakt een stuk meer lawaai dan de originele.
Ook is het bochtengedrag (vooral bij scherpe bochten) anders, de zijdelingse grip is eerder weg (het ging uiteraard wel hard)
Kwa remmen kan ik er nog weinig van zeggen.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Voor mij is het probleem nu opgelost. De auto is vandaag voor een aantal dingen even een uurtje de garage in geweest en daar hebben ze de wielbouten gewisseld voor de originele zoals het naar mijn idee ook hoort. Nu zitten de originele stalen velgen met wieldoppen en winterbanden onder de auto en de LM velgen met zomerbanden en bijbehorende wielbouten liggen in de berging.
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Onder de Aygo heb ik ook lichtmetaal. Daarnaast had ik een winterset met winterbanden. Daar heb ik de bouten van het lichtmetaal voor gebruikt. Heel seizoen mee gereden, niks aan de hand. De ring is alleen om het Lm te beschermen.
DS3-Black schreef:Voor mij is het probleem nu opgelost. De auto is vandaag voor een aantal dingen even een uurtje de garage in geweest en daar hebben ze de wielbouten gewisseld voor de originele zoals het naar mijn idee ook hoort. Nu zitten de originele stalen velgen met wieldoppen en winterbanden onder de auto en de LM velgen met zomerbanden en bijbehorende wielbouten liggen in de berging.
Mooi, zoals het hoort!
Het zag er met die bouten al niet “gezond” uit..
Je moet altijd de juiste wielbouten bij een velg gebruiken, da’s niet voor niks..
CITROEN DS3 E-HDI 90 SO CHIC | 2012
Ze zeggen dat het geen kwaad kan…... Maar de originele wieldop velgen met bouten horen bij de auto en zijn dus betaald en wil ik ze erbij. Maar ze hebben nu alles netjes (en kostenloos) opgelost.