Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
GS/A blokken gaan vele tonnen aan km mee als je ze goed onderhoud, 4 toto 5 ton is geen uitzondering. Met de jaar km wat wij ermee rijden kun je nog heel erg lang.
En als dan nog alle 2e hands reserve blokken er door heen zijn kun je nog aan het reviseren gaan.
Dus vrij nutteloos om hier wat op te verzinnen, of je moet tijd over hebben en het leuk vinden om te doen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dirkvdmei schreef:Hier worden, naar mijn mening, oplossingen gezocht voor een probleem dat er niet is.
Ik ken auto’s die zonder al die aanpassingen probleemloos, zomer en winter, heel veel kilometers maken.
En met veel kilometers bedoel ik dan meerdere tonnen!!!!!
Waarom zou je dus de moeite doen en de originaliteit aantasten…..
Voor de slijtage hoef je het niet te doen. Voor een beetje fatsoenlijk verbruik en om vervuiling tegen te gaan kan het helemaal geen kwaad om de efficientie van de motor te verbeteren. Een sterk overkoelde motor vervuilt en verbruikt veel meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je normaal met een GS/A rijd heb je een vrij normaal gebruik van rond de 1:12>1:14.
Voor vervuiling van het milieu kan het vast geen kwaad, net als andere klassiekers.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als je nu echt koude voeten krijgt in een GS of GSA…... 2 kartonnetjes in de gaten naast de koelfan….. een wereld van verschil.
En zit over de levensduur van de motoren maar niet in, er zijn auto’s bekend die meer dan een half miljoen km. hebben gedraaid met de zelfde motor. Er staan legio auto’s op de sloop met aanmerkelijk minder kilometers. Wie had het hier over milieu…... En een verbruik van 1 op 12 tot 1 op 14…..zijn toch mooie cijfers naar ik meen. Mijn mening…...NIETS AAN DOEN!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Milieu is belangrijker dan je denkt. Genoeg mensen die zich groen en geel ergeren aan die walm die onze barrels verspreiden. Juist reden om er bij stil te staan en er voor de zorgen dat je motortje zo efficient mogelijk z’n brandstof verbrand.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Milieu is belangrijker dan je denkt. Genoeg mensen die zich groen en geel ergeren aan die walm die onze barrels verspreiden. Juist reden om er bij stil te staan en er voor de zorgen dat je motortje zo efficient mogelijk z’n brandstof verbrand.
Tja sorry maar dan kan je wel met alles rekening houden. Er zijn gister ook mensen opgepakt omdat die demonstreren tegen zwarte pieten. Het milieu is belangrijker dan je denkt maar de invloed van automobielen is ruimschoots overschat, zeker als je dat wegstreept tegen al die fabrieken. Vervuiling pak je aan door iedereen met het openbaar vervoer te laten gaan en mensen uit die auto`s te halen ipv kruimels op te vegen en de auto`s schijn-schoner te maken. Want alles moet zuiniger maar wordt daarmee steeds slechter omdat er steeds meer compromissen gesloten moeten worden. Fabrieken draaien dan ook op volle toeren om reserve onderdelen te maken en fabrikanten verzinnen allerlei modificaties na uitlevering die de auto`s weer minder zuinig maken als ze problemen krijgen. Electrisch rijden dat wordt het hem ook niet maar daar komen we wel achter als we allemaal electrisch rijden. Wellicht krijgen we dan wel weer een lood-belasting.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alle beetjes helpen, ook die van jou en mij . Om die reden leg ik straks een modern 16 klepper blok met lambdasonde en 3 weg kat in onze Saab van 1986 en heeft mijn bmw van 1985 een intercooler, een roetfilter en EGR.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja dat is wel zo, maar ik wil ook niet de originaliteit aantasten. Wat ik wel vind en denk is dat er bij een gs wel een plaat aan de onderzijde van het motorblok kan waardoor het blok aan de onderkant niet gekoeld wordt en er minder luchtstroming is. Een kever heeft dit systeem ook en de plaat kan daar ook wijken dmv een thermo element waardoor het blok snel warm wordt en niet te warm kan worden.
Ook in de luchtvaart wordt dit principe gebruikt, wellicht kan je dit vinden onder de term “cowl flaps”.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Efficient omgaan met brandstof…...zeker weten.
Het meeste bereik je met een aangepaste, defensieve, rijstijl, goede bandenspanningen, goed onderhoud, en goed afgestelde motor. En schakel vooral in de moderne auto alle energievretende accessoires (zoals AIRCO en geluidsinstallatie) uit.
Tja ik rij met mijn GS hooguit 100-110km/uur met een rustige rijstijl en goede bandenspanning, pas een grote beurt gehad en alles is goed afgesteld en ik heb geen airco en ik rij 1 op 10. Nu heb ik dan wel een half automaat, maar toch. Ik heb een BMW 320d gehad uit 1999, twee liter diesel en daarbij deed ik het zelfde en ik reed daar gemiddeld 1 op 25 mee. Maar toch kom ik niet over de 1 op 10 uit nu, hoe erg ik mijn best ook doe. En natuurlijk is dat appels met peren vergelijken maar het geeft wel aan hoe zuinig ik kan rijden met een auto, maar het lukt me tot dusver toch niet en ik rij bijna alleen maar ritten van een half uur of langer.
Als ik zuiniger kan rijden door een warmer motorblok dan wil ik dat toch wel proberen maar ik doe zelf niets aan mijn auto totdat het bewezen beter is en de originaliteit niet aantast zichtbaar.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
juist! als je blok wel 80 graden wordt zal je verbruik drastisch dalen! OOk zal je motortje veel effectiever lopen en minder vervuilen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb inderdaad tijd genoeg voor dit soort dingetjes, vind het leuk om te experimenteren.
Zie het anders: Er zijn een paar gekken hier die dit uitvogelen, straks is er voor iedereen een simpele modificatie bekend voor de GS(A) die hem een stuk zuiniger laat lopen door slechts minder te koelen. Weinig mensen die het dan niet willen
Probeer eens voor 80 procent je onderkant af te tapen of een plaatje ervoor te zetten en kijk dan eens wat er gebeurd met je temperatuur.
Olie opvangbak maken
Binnenkort meer.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Met de Draak (1129 en vierbak) rijd ik gemiddeld 1:10,5. Dat zijn voornamelijk herfst/winter/lentekilometers. Met de 1299 blokken met vijfbak rond de 1:12 en dat zijn dan weer voornamelijk zomerkilometers.
Wat onderzoek naar zuiniger rijden bij lage temperaturen vind ik beslist interessant.
Voorverwarmen van de brandstof schijnt ook te helpen trouwens. Binnenkort maar ‘ns een benzineslang door de aanzuiging van warme lucht trekken. Kijken of dat wat doet.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30