Het is nog wel een vaag verhaal. De grens van 25 naar 30 verleggen, vanaf 19 .. ??
Juist, dat is de vraag.
Ik heb een auto van 1989, wordt die met de aangepaste regeling in 2019 belastingvrij of toch in 2014? Of wellicht zelfs ergens daar tussenin?
En dus even lezen en met name kijken wat belastingambtenaar Hans (Redcat) erover schrijft….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Als ik nu op de link klik zie ik meer reacties staan dan gisteren. Die reactie van RedCat heb ik gisteren niet zien staan. Bovendien heeft hij niet het antwoord op de vraag, maar geeft hij ook slechts een suggestie. Neemt niet weg dat zijn suggestie ook het beeld is wat ik voor ogen heb.
Nu is het dus enkel nog de vraag hoe de overheid de regelgeving daadwerkelijk gaat aanpassen.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maar…
http://www.amklassiek.nl/belastingvrijstelling-oldtimers/30410/
Wat betekent dit precies? Zoals het er staat zal dit inhouden dat de huidige – bevroren – regeling van de baan is en alle auto’s weer wegenbelastingvrij zullen worden, maar dan wél pas als zij de leeftijd van dertig jaar hebben bereikt. Voor dit moment is dat dus iedere auto die op de weg is gekomen voor 10 november 1981. Bést goed nieuws voor de bezitters van een dergelijke auto. Wat er met de auto’s van 1981 tot 1986 gaat gebeuren is nog onduidelijk, maar dat gaan we even voor je uitzoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik ben benieuwd!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Blij dat mijn Limo in ieder geval van ‘82 is! Als ze dan zo ‘vriendelijk’ gaan zijn om geen overgangsregeling in te voeren, wordt die iig volgend jaar nog belastingvrij!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even een aanvulling, deze tekst heeft “La Leo” gisteren nog ergens weten op te duiken. Dank daarvoor!
De Wetgever schreef:
Deze wijziging strekt ertoe de bevriezing per 1 januari 2012 van de
vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ongedaan te maken. In
plaats van de in het Belastingplan 2009 voorziene volledige uitsluiting van
motorrijtuigen die op de vaste datum van 1 januari 2012 minder dan 25 jaar
geleden in gebruik zijn genomen, blijft de vrijstelling verbonden aan een
algemene leeftijdsgrens. De huidige voorwaarde dat het voertuig 25 jaar of
ouder moet zijn wordt daarbij vervangen door de voorwaarde dat het
motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor nieuwe gevallen - dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011
nog geen 25 jaar oud zijn - strekt de vrijstelling zich daarbij niet langer uit tot
een eventuele brandstoftoeslag. Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s
van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het
eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en
LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze
vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.
Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op
grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen,
wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen
aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige
vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag. Daarnaast wordt een
overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd
van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de 25-jaarsgrens al eerder in
aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987
voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de
vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen
uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Voor voertuigen die
voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van
30 jaar van toepassing. De overgangsbepaling verliest op 1 januari 2021 haar
belang en wordt per die datum weer ingetrokken. De budgettaire effecten zijn
als volgt:2012 2013 2014 2015 Struc.
Oldtimers naar 30 jaar 0 -3 -5 -7 -21De dekking van dit amendement wordt voor de huidige kabinetsperiode
gevonden in de opbrengst van het amendement Huizing/Omtzigt
(Kamerstukken II 2011/12, 33 007, nr. 8 ). In 2015 vindt een weging plaats over
het beleid dat met dit amendement wordt ingezet, dit in relatie tot de benodigde
structurele dekking daarvoor. Hierop wordt teruggekomen in de eerstvolgende
autobrief (2015).
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33007-10.html
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Inderdaad best goed nieuws, maar pffff…. hoe ingewikkeld kunnen ze een regeling bedenken zeg.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
waar het koud op neerkomt is dat goedkoop rijden in een oldtimer voor een nieuwe groep niet meer zo goedkoop zal zijn. Het bezit van een oldtimer die gewoon op benzine loopt en hobbymatig gebruikt wordt, zoals bv mijn SM, is nog steeds geheel belastingvrij. Ga je over op diesel of lpg dan gaat men er van uit dat je el cheapo auto wilt rijden en ben je het haasje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ah ja, dat had ik nog niet goed bekeken, ik ging ervan uit dat na 30 jaar, alle voertuigen ook brandstoftoeslag-vrijstelling zouden krijgen. Inderdaad zit hier wel iets in. En mooi dat voor bestaande oldtimers alles bij het oude blijft.
Ik doelde meer op al die uitzonderingen en overgangsgevallen…
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Als ik die uitgebreide lap tekst juist interpreteer, blijft mijn BX dus belastingvrij! Mijn Limo is al bijna 30, dus die blijft ook belastingvrij, voor m’n break gaat het iig nog 10 jaar duren voor er iets van voordeel im de MRB naar voren komt (daar deze van 1991 is).
Nuja, valt mee te leven! Ik vind dit in ieder geval wel goed nieuws voor een boel série 2 CXen die aan de ‘oude’ regeling ten order dreigden te gaan daar ze niet meer belastingvrij zouden gaan worden!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hoe groot is eigenlijk het brandstoftoeslagdeel (diesel dan wel LPG) van de totale MRB?
In ieder geval een goed bericht dat m’n TGD T2 Ambulance van 12-1990 en momenteel geschorst in 2019 weer aantrekkelijk wordt om te gebruiken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
waterman schreef:waar het koud op neerkomt is dat goedkoop rijden in een oldtimer voor een nieuwe groep niet meer zo goedkoop zal zijn. Het bezit van een oldtimer die gewoon op benzine loopt en hobbymatig gebruikt wordt, zoals bv mijn SM, is nog steeds geheel belastingvrij. Ga je over op diesel of lpg dan gaat men er van uit dat je el cheapo auto wilt rijden en ben je het haasje.
En met die laatste constatering ben ik het helemaal eens. Er worden veel youngtimers aangeboden waarbij de nadruk alleen maar ligt op belastingvrij rijden en vervolgens wordt die wagen niet meer onderhouden en vervolgens afgedankt.
Trouwens, de overgangsregeling is echt weer een voorbeeld van Nederland op zijn best. Hoezo is er een uitgebreide lobby actief.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:Hoe groot is eigenlijk het brandstoftoeslagdeel (diesel dan wel LPG) van de totale MRB?.
Best wel groot..
Utrecht, 1350 tot 1450 kg, diesel: 347 per kwartaal. Op benzine kost die auto: 178 euro. Dus: 347-178= 169 euro te betalen per kwartaal volgens de nieuwe regeling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste