Totaal aantal Berichten: 117
- Xsara break ligne prestige
Zojuist de oude tellerbak van m’n xsara uit elkaar gehaald. Heb een paar weken geleden de tellerbak vervangen omdat ik problemen had met de snelheidsmeter en andere meters die begonnen te weigeren. Maar na de wisseling geeft de kmstand 110.000km teveel aan. Schijnbaar word de kmstand opgeslagen ergens in de printplaat van de tellerbak?
Zou het een optie zijn om de printplaat om te wisselen en op deze manier weer de juiste kmstand terug te krijgen?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en bevindingen
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat voor type en bouwjaar heb je?
Bij types met een BSi wordt de kmstand in diverse computer opgeslagen. Het nieuwe onderdeel neemt het dan automatisch over.
Dan kunnen computers dus ook niet meer in een andere auto geplaatst worden als ze eenmaal in een auto gebruikt zijn.
Totaal aantal Berichten: 7777
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Aan het kenteken te zien een ‘99-er.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 254
- Xsara 1.6i coupe automaat
Dit is wel een interessante vraag of je de printplaat kunt overzetten. Ik heb zelf ook een 99’er en dacht eventueel aan het vervangen van de klok voor een toerenteller, dus met behoud van de originele snelheidsmeter. Ben op de sloop nog geen losse tellerbak tegengekomen om het eventjes goedkoop te kunnen testen. Ben benieuwd wat de reacties zijn!
Groeten, Richard
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Het is inderdaad een ‘99-er, maart 1999 1.6 Break. Ben ook erg benieuwd. Zoals word gezegd zou hij het dus op meerdere plaatsen moeten onthouden, en dat betwijfel ik. De xsara had voor de wissel 217.000 op de teller staan, na de wissel 325.000. Er zijn geen modules of e.d. verder omgewisseld, alleen de tellerbak in zijn geheel. Is het dan zo’n gek idee van me dat ik denk dat het in de tellerbak zelf word onthouden?
Citroen C4
03-TN-GB
Dat klopt weldegelijk. Als je de oude bak terug zou monteren geeft deze gewoon ‘zijn’ laatste stand aan.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dan zou je dus haast kunnen zeggen wanneer je de printplaat uitwisselt, dat je de originele kmstand terug zou hebben. Heb de print los liggen, helaas de hele week werken anders zou ik morgen gelijk een poging gaan doen.
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat het op meerdere plekken onthouden wordt geld voor Xsara’s met een BSi. Hoe dat bij de oudere modellen zit weet ik niet.
Een 99er heeft geen BSi.
Als je een BSi heb kan je eigenlijk alleen nieuwe spullen plaatsen volgens mij.
Niemand anders ervaring met een model zonder BSI? Anders maar wachten tot zaterdag of zondag, zelf maar eens gaan kijken dan…..
Citroen C4
03-TN-GB
Ik heb wel eens een klokkenwinkel gewisseld. Niet om te frauderen, maar om te kijken of het zou werken, met name de teller tot 240 en de olietemperatuurmeter/niveauindicator die ik destijds niet had.
Dat werkte maar deels, waardoor ik mijn oude klokkenwinkel terug heb gezet en de oorspronkelijke stand hersteld was. Zit dus inderdaad in de print, of misschien zelfs alleen in het displaytje. Maar dat zul je zelf moeten gaan uitvinden vrees ik
Hmm… vind het zeker de moeite waard om het uit te testen. De tellerbakken zijn identiek aan elkaar, dus even de andere weer uitbouwen en kan de print verwisselen. Word een weekendklusje vrees ik….
Citroen C4
03-TN-GB
Zou je als je ermee aan de slag gaat wat foto’s kunnen en willen maken? (en hier posten uiteraard!)
Ben heel benieuwd of er een mogelijkheid is om de klok te vervangen voor een toerenteller.
Groeten, Richard
captain schreef:Zou je als je ermee aan de slag gaat wat foto’s kunnen en willen maken? (en hier posten uiteraard!)
Ben heel benieuwd of er een mogelijkheid is om de klok te vervangen voor een toerenteller.
Groeten, Richard
Dat moet lukken. Heb net sinds een paar dagen een nieuwe mobieltje (sony ericsson xperia neo en die camera schijnt behoorlijk goed te zijn. Zodra ik bezig ga dit weekend zal ik er foto’s van gaan nemen en hier posten.
Citroen C4
03-TN-GB
Kom maar op met die foto’s dan, ben heel benieuwd!
Groeten, Richard
Vandaag was het dan zover, de printplaat verwisselen achter het instrumentenpaneel. Als doel de originele km-stand weer terug te krijgen. En dat is gelukt. Conclusie, de uitvoeringen zonder BSI word de km-stand (waarschijnlijk) in een IC opgeslagen.
Hieronder een paar foto’s.
Citroen C4
03-TN-GB
Bedankt voor de mooie, duidelijke foto’s. Zo te zien is het dus niet mogelijk om de klok te vervangen voor een toerenteller met behoud van de originele kilometerteller (en dus de km. stand) en printplaat.
Groeten, Richard