Ik rijd alweer enige tijd met veel plezier in een C5 uit 2001. Nu gaan we verhuizen, en heeft mijn vriendin ook een autoke nodig om naar het werk te rijden (dagelijks zo’n 20km enkele reis) en zijn we op zoek naar een goedkoop karretje ‘voor erbij’. Omdat we net een huis aangeschaft hebben, moeten de kosten lekker laag blijven. Een Saxo vindt ze wel leuk, maar ook een AX kan haar wel bekoren.
Nu hebben we een leuke gezien uit 1996, 5 deurs, 1.1i, met 73.000km.
Zijn er nog specifieke dingen waar op te letten bij een AX? Roest lijkt me niet direct een probleem bij deze auto’s, en ik weet dat de TU motoren vaker last willen hebben van een lekke koppakking…daar zal ik dan ook naar kijken. Verder is ie volgens mij netjes.
Wat is de onderhoudsinterval en de interval van de distributie bij de AX?
Alvast bedankt!
Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
Hoi, ik zou de koppakking goed controleren. En er een stuk mee gaan rijden tot de motor goed warm is. Dan de radiateurdop er af pakken, met een doekje. Je dient wel voorzichtig te werk te gaan, i.v.m. hete koelwater.
Ik heb 1.5 jaar een AX gekocht, waar gigantisch veel achterstallig onderhoud aan zat. En dat kon ik niet zien van de buitenkant. Test de remmen ook goed. Mijn ervaring daarmee is dat daar altijd wel wat mee aan de hand is.
AX-jes zijn wel goedkope leuke auto’s, als ze maar goed onderhouden zijn. Mijn ervaring met roest aan AX-jes is wisselend. Van gigantische rotte AX-en tot roestvrije ax-jes.
Succes en laat je zintuigen goed werken!
Een mooi beginpunt: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=10580
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Een ax diesel kan bij 40 km per dag al makkelijk uit. Een 1.5 is snel zat en rijd zonder moeite 1:20. En het zijn heerlijk smeuige blokjes. Let op roest achter de koplampen onder de motorkap. Voor de rest zijn het gewoon fijne gebakjes en redelijk fool-proof. Succes.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Bedankt voor de tips! We gaan eerst kijken naar een Saxo en een Twingo, eens kijken wat ze daar van vindt. Ze wilde toch graag iets moderners met airbags, etc. Nu goede kandidaten gevonden in Brabant dus who knows… Mocht het ook nog de AX worden dan kom ik er zeker op terug!
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
206je is misschien ook een idee.
Die Tu is zo slecht niet, koppakking ja maar dat is zo gedaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ax:
roest achter de koplampen en zijkant kofferbak.
saxo vindt ik fijner als een ax, al rijdt een ax niet verkeerd!!!
Ik heb er veel plezier mee gehad.
Klopt; roest achter koplampen en achterlichten is wel eens een probleem en let op het onderstel (dorpels etc).
En inderdaad zeker op het AX forum kijken en vragen stellen, want de AX heeft geen geheimen (meer) voor vele clubleden
Nog een tip:
Het gaat voornamelijk om hoe de AX onderhouden is, struikel dus niet over prijs, kleur, leeftijd of kilometerstand.
En willen jullie een 3-deurs of een 5-deurs?
Ik zou zeggen; als de AX voor jullie fijn rijdt, de auto “past” in jullie plaatje, je er wel toekomst in ziet, zeker in overweging houden
Kleine technische klusjes zijn bij een AX vaak zo gedaan, alleen is het aan jezelf waar je de grens trekt
Bij twijfel over de AX; niet doen!
Citroën !