1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
verschil tussen 1.4RE en 1.4i?
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 07 december 2005 09:52 PM

Hallo allemaal,

voor een kennis even deze vraag.
Wat is het verschil tussen een 1.4RE en een 1.4i, en dan vooral toegespitst op verbruik en onderhoudskosten.
Dat ze niet hetzelfde uitrustingsniveau hebben kan mijn kennis echt niet boeien, hij zoekt een lekker comfortabele auto die niet teveel zuipt aan brandstof (rijdt nu frod sierra 2 liter….).
en aangezien hij een 1.4Re en een 1.4i heeft gezien, wil ie wel eens weten wat het verschil is. Helaas, hij heeft geen internet…...
en de fraaie gti van Erwt kan ie niet betalen…...

Alvast bedankt!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 december 2005 09:57 PM
  [ # 1 ]

Re: verschil tussen 1.4RE en 1.4i?

superpetur schreef:

Hallo allemaal,

voor een kennis even deze vraag.
Wat is het verschil tussen een 1.4RE en een 1.4i, en dan vooral toegespitst op verbruik en onderhoudskosten.
Dat ze niet hetzelfde uitrustingsniveau hebben kan mijn kennis echt niet boeien, hij zoekt een lekker comfortabele auto die niet teveel zuipt aan brandstof (rijdt nu frod sierra 2 liter….).
en aangezien hij een 1.4Re en een 1.4i heeft gezien, wil ie wel eens weten wat het verschil is. Helaas, hij heeft geen internet…...
en de fraaie gti van Erwt kan ie niet betalen…...

Alvast bedankt!

MVG, Peter

volgens mijn zit er geen verschil in kwa motor

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 december 2005 10:08 PM
  [ # 2 ]

zekers wel Wink

De RE is natuurlijk uitgerust met een Carb motor ipv een injectie.

Nadelen van een carbs is voornamlijk de afstelling.
Voordelen van een carb is dat je continu trek kracht hebt in tegen stelling van de injectie… die pakt hem pas hoger in de toeren… dus bij even snel optrekken zal de carb zuiniger zijn omdat die lager in de toeren zit.

Nadeel van de RE is dat deze voor 1990 is dus nog met ongecoate LHM leidingen.

RE heeft mogelijk een handchoke? (maar daar wen je snel aan , ervaring Laughing )
voordeel hiervan: kan niet kapot gaan

maar dit zijn maar kleine puntjes…
Ik zou zeggen doe waar je het beste gevoel bij hebt…

Een citroen onderhouden Bx is beter dan een niet onderhouden Bx Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 december 2005 10:21 PM
  [ # 3 ]

Puur in de letter Wink

nieuwe technologie nieuwe uitvoering..
Wat ook anders kan zijn is bijv: stalen kap, kunstof kap of wel of niet spatlappen ik heb zelf een TE met handchoke dus ik weer er iets van Cool
en me broer heeft een 1.4i Wink

en een 1.4i is zwaarder… meer gewicht hoe meer hij moet verplaatsen de meer kracht die vraagt de meer die verbruikt Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
V8
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 07-11-2005

Gepost: 07 december 2005 10:37 PM
  [ # 4 ]

BX14RE is tot 1993 verkocht in België, met carb en handchoke.
rijdt prima voor wie geen toptijden nastreeft

Mehari ‘78
2cv6 Charleston ‘86

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 07 december 2005 10:47 PM
  [ # 5 ]

als doorsnee-bx-rijder zou ik eerder gaan voor een 1.4i. Volgens mij veel probleemlozer dan zo’n carburateurgeval: niet choken, geen moeilijke afstelling van het ding, fel genoeg en injectie is mooi zuinig…

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 07 december 2005 10:48 PM
  [ # 6 ]
Rataplan schreef:

ben ik mee eens maar dan heb je re en e
Beide carb motors.
Waar zit daar dan het verschil?

Uitrusting.

En heel vroeger had je ook een BX 14 (verder geen letters) die had zelfs nog een 4bak. Mijn pa heeft er twee van gehad. 1.4 E en RE hebben volgens mij beiden een 5bak. Rijdt toch net even wat beter.

Zie ook www.autoweek.nl

En dan in Carbase opzoeken.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 december 2005 10:50 PM
  [ # 7 ]

Re: verschil tussen 1.4RE en 1.4i?

citroenc2 schreef:

volgens mijn zit er geen verschil in kwa motor

Dus wel…

Bouwjaar is wel belangrijk. Een 14 RE kan een 150 moto of een TU motor hebben. De oudere 150 motor heeft een handchoke en de wat nieuwere TU motor had een carburateur met automatische choke . Die autmatische choke leverde wel gelazer op en is soms zelfs door mensen weer vervangen door een handchoke.

De 14 injection heeft een TU motor met injectie. Die is wat feller dan de carburateur versies. Hij weegt trouwens maar 20 kg extra dus dat is tamelijk verwaarloosbaar (ook in de wegenbelasting).

Persoonlijk vind ik de 14 injection het lekkerst rijden, maar het hangt na 10-15 jaar meer van de staat van onderhoud af of ze ook nog zo lekker rijden zoals het hoort. Ik zou dus gewoon in allebei een proefrit maken, vergelijken hoe de staat is en het daar van laten afhangen en niet alleen van wat theoretisch het verschil zou moeten zijn.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 december 2005 10:53 PM
  [ # 8 ]

Re: verschil tussen 1.4RE en 1.4i?

mpostma schreef:
citroenc2 schreef:

volgens mijn zit er geen verschil in kwa motor

Dus wel…

Bouwjaar is wel belangrijk. Een 14 RE kan een 150 moto of een TU motor hebben. De oudere 150 motor heeft een handchoke en de wat nieuwere TU motor had een carburateur met automatische choke . Die autmatische choke leverde wel gelazer op en is soms zelfs door mensen weer vervangen door een handchoke.

De 14 injection heeft een TU motor met injectie. Die is wat feller dan de carburateur versies. Hij weegt trouwens maar 20 kg extra dus dat is tamelijk verwaarloosbaar (ook in de wegenbelasting).

Persoonlijk vind ik de 14 injection het lekkerst rijden, maar het hangt na 10-15 jaar meer van de staat van onderhoud af of ze ook nog zo lekker rijden zoals het hoort. Ik zou dus gewoon in allebei een proefrit maken, vergelijken hoe de staat is en het daar van laten afhangen en niet alleen van wat theoretisch het verschil zou moeten zijn.

]

handchoke geval had ik dus ook Confused

ligt wel aan uitvoering van de 14i hoeveel meer die weegt die van me broer weeg namelijk 50 kilo meer Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 07 december 2005 11:00 PM
  [ # 9 ]

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, ik stel het zeer op prijs.
Oooit heb ik zelf wel eens gedacht aan een biks, maar ging toen maar voor de kwalitatief betrouwbaardere slopel.. dacht ik toen….
Met deze discussie komt de twijfel weer terug…. had ik niet toch toenertijd zelf voor een biks moeten kiezen?
Gelukkig, ik heb de mazzel gehad dat ik een DS 23ieH heb kunnen/mogen kopen, waar ik steeds meer van ga genieten.
Het voorstel om met beide een ritje te maken, dat snijdt hout, daar kan ik wel wat mee, en ik hoop dat mijn kenis daar aan toe komt!
Ik zal jullie op de hoogte houden daarvan.Overigens, waarom ik een DS ie rijd? Punt één kwam dat “toevallig” zo uit, het was de eerste redelijke DS de mij voor een schappelijke prijs werd aangeboden (inmiddels weet ik beter Confused  ), en inderdaad, injectie, geen gekloot met carburateurs…. alleen kmp dat een injectie nog fijngevoeliger is, maar… het sleuteltje draaien, hendel naar links en lopen…of niet…
Maar een choke kan ik niet meer vergeten.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 07 december 2005 11:06 PM
  [ # 10 ]

Een BX 1,4i heeft een net iets geavanceerder injectiesysteem dan een DS… Wink en volgens mij is juist de injectie van die 1.4 blokkies iets dat zelden of nooit kapot gaat of problemen geeft

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 december 2005 11:16 PM
  [ # 11 ]

Re: verschil tussen 1.4RE en 1.4i?

In belgie is de monopoin injectie pas later geveleverd dan in Nederland. Maar ik ga maar even van Nederland uit omdat de topicstarter daar ook vandaan komt.

De zwaarste 14 die ik zelf gehad was een 14 injection op gas. Die was 941 kg. De huidige Toulouse is 921 kg.. Mijn eerste zwarte parel (14 E uit 1987) was 896 kg.

De 14 basis uit 1989 waar ik nog een tijdje in heb gereden had een carburatuer met automatische choke, TU motor en 4 bak. Deze reed trouwens op LPG.

Qua dorstigheid durf ik er niet zoveel over te zeggen. Ik heb nooit extreem gunstige cijfers kunnen halen. Alleen met een Cannes die mijn vader heeft gehad op vakantie een gemiddelde gehaald van ong. 1 op 14 met lekker peage laagvliegen. De gasbakjes (14 injection en 14 basis TU 4 bak) zaten altijd zo tussen de 1 op 8 en 1 op 11. De huidige 14 TU injection zit zo rond de 1 op 12/13.  Mijn eerste 14 E (die uit 87: 150 motor met 5 bak) zat zo rond de 1 op 13 gemiddeld. Dat moet volgens mij wel beter kunnen.

Ik hoor ook verhalen van sommigen die claimen 1 op 16 of beter te halen met een 1400.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 december 2005 11:20 PM
  [ # 12 ]

Re: verschil tussen 1.4RE en 1.4i?

mpostma schreef:

In belgie is de monopoin injectie pas later geveleverd dan in Nederland. Maar ik ga maar even van Nederland uit omdat de topicstarter daar ook vandaan komt.

De zwaarste 14 die ik zelf gehad was een 14 injection op gas. Die was 941 kg. De huidige Toulouse is 921 kg.. Mijn eerste zwarte parel (14 E uit 1987) was 896 kg.

De 14 basis uit 1989 waar ik nog een tijdje in heb gereden had een carburatuer met automatische choke, TU motor en 4 bak. Deze reed trouwens op LPG.

Qua dorstigheid durf ik er niet zoveel over te zeggen. Ik heb nooit extreem gunstige cijfers kunnen halen. Alleen met een Cannes die mijn vader heeft gehad op vakantie een gemiddelde gehaald van ong. 1 op 14 met lekker peage laagvliegen. De gasbakjes (14 injection en 14 basis TU 4 bak) zaten altijd zo tussen de 1 op 8 en 1 op 11. De huidige 14 TU injection zit zo rond de 1 op 12/13.  Mijn eerste 14 E (die uit 87: 150 motor met 5 bak) zat zo rond de 1 op 13 gemiddeld. Dat moet volgens mij wel beter kunnen.

Ik hoor ook verhalen van sommigen die claimen 1 op 16 of beter te halen met een 1400.

1 op 14,6 al gehaalt 1 op 15 moet te doen zijn Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 07 december 2005 11:26 PM
  [ # 13 ]

Re: verschil tussen 1.4RE en 1.4i?

mpostma schreef:
citroenc2 schreef:

volgens mijn zit er geen verschil in kwa motor

Dus wel…

Bouwjaar is wel belangrijk. Een 14 RE kan een 150 moto of een TU motor hebben. De oudere 150 motor heeft een handchoke en de wat nieuwere TU motor had een carburateur met automatische choke . Die autmatische choke leverde wel gelazer op en is soms zelfs door mensen weer vervangen door een handchoke.

Ter aanvulling: Er zijn zelfs in NL 14 RE’s met TU/injectie/kat. Geleverd begin ‘89 iig, ik heb nog een test liggen van zo’n ding.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 december 2005 11:28 PM
  [ # 14 ]

ik heb gelukkig geen kat en die demper die daar voor in de plaats zit gaat er onder heen Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Baldert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 27-12-2004

Gepost: 07 december 2005 11:28 PM
  [ # 15 ]

Re: verschil tussen 1.4RE en 1.4i?

mpostma schreef:

Ik hoor ook verhalen van sommigen die claimen 1 op 16 of beter te halen met een 1400.

Mijn 1400 rijdt 1 : 11 als ik 150-160 rij
1 : 12 bij normaal gebruik (voornamelijk stad)
1 : 14 a 1 : 15 op vakanties (met langere stukken)
en ik heb inderdaad de 1 : 16 al meerdere keren (gemeten over 1 tank, dat wel) gehaald. Beste was 1 : 16,4 waar merkwaardig genoeg ruim 2 uur filerijden bij in zat…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook