voge schreef:handig gereedschap… Deurklink is ook leuk! Bij een BX is ‘ie vierkant namelijk.
En oa de C15 ook. Alleen draai je de boel gemakkelijk verrot als de plug bij de vorige oliewissel te strak was aangedraaid. Vaak omdat de carterplugafdichtingsring (leuk voor scrabble?) niet was vervangen of gereconditioneerd, zodat deze bleef lekken en zo uitnodigde tot belachelijk strak aandraaien.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Douwe schreef:het olie verversen staat nu voor maandag op de planning
als je zo’n nieuw oliefilter koopt krijg je dus dat gehele blauwe ding nieuw? en wat kost zoiets?
over de olie:
Citroen adviseerd: total quartz 10w40 of total gte 15w40wat ik heb staan is: winergy api sj/cf-4/cf 15w40
maar ik snap niets van al die letters en dingen eigenlijk
Zie ook de link van Ernst23, en lees anders het volgende eens, dan weet je wat die codes betekenen (ik heb zelf ook nogal moeite met onthouden, daarom is het handig dat alles op internet te vinden is):
Die API codes zijn dus kwaliteitsaanduidingen. Is minstens zo belangrijk als de viscositeit!!
5. Is API en / of ACEA een goede kwaliteitsgarantie?
Ja
Interessant:
De olie die de Gamma als huismerk verkoopt heeft dezelfde specs als de valvoline, die bijna 2x zo duur is.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
leuke sites en als ik het zo lees is de olie die ik hier nog heb staan (afkomstig van de lidl) dus best bruikbaar voor in mijn gti.
Ik heb het nog steeds niet gedaan omdat het weer me een beetje plaagt en ik wel van plan ben om het buiten te gaan doen.
Zit er een groot verschil in 10w40 en 15w40 trouwens? In de boekjes wordt van beide soorten een olie aanbevolen namenlijk.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Zit er een groot verschil in 10w40 en 15w40 trouwens? In de boekjes wordt van beide soorten een olie aanbevolen namenlijk.
Alleen voor nieuwe motoren moet je echt erin gooien wat ze adviseren.
Voor een (oude) bix maakt het weinig uit of je er 15w40 of 10w40 ingooit. TENZIJ je alleen maar gaat bijvullen, dan moet je er bji gooien wat er in zit, anders krijg je afscheidingen (is ook nog wel overkoombaar).
10w40 is iets dunner en wordt in principe aangeraden voor een bx, dus als je 10w40 hebt dan zou ik dat er in gooien.
Ik heb er zelf tegenwoordig ook 10w40 in, had eerst 15w40.. ik heb het idee dat ie iets lekkerder loopt, maar dat kan ook psychisch zijn…
Ik zou zeggen: 10W40! Daar horen die dingen volgens mij gewoon op te lopen!
mijn citroen boekje geeft keuze uit 2 soorten, de 10w40 en de 15w40. Dus dan neem ik aan dat het beide gewoon goed op kan rijden.
Maar ik zal morgen de boekjes er nog wel eens ff bijpakken, dan tik het wel ff precies over hoe het er in staat
en anders toch maar ff een 10w40 olie gaan zoeken.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
10w40 is niet dunner dan 15w40, alleen bij lage temperatuur is het “dunner” maar dat is na een paar minuten weg.
dan is er geen verschil meer tussen de twee.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:10w40 is niet dunner dan 15w40, alleen bij lage temperatuur is het “dunner” maar dat is na een paar minuten weg.
dan is er geen verschil meer tussen de twee.
Uit zoiets maak ik dus op dat je met de 15w40 misschien iets langer rustig aan moet doen met de auto, als het ware de auto iets langer warm rijden. In het begin zelfs misschien extra voorzichtig t.o.v. het met 10w40 rijden.
kan ik het ongeveer zo bekijken?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
En zou ik veel koude starts / koude (korte) ritjes maken dan zou 10w40 dus ook duidelijk beter zijn.
ik geloof dat ik het aardig begin te snappen
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Dat klinkt helder.. En het is een algemeen bekend feit dat een motor niet zo veel kan hebben als ‘ie koud is, dan is het toch goed om er wat dunnere olie in te hebben bij lage temperaturen? (of kom ik nou uit een ei?? )
is het al pasen?
maar weer serieus: dat klopt, en buiten dat, zelfs als je rustig rijdt, wat inderdaad altijd hoort bij koude motor, smeert 10w40 beter bij lage temperaturen. dus gewoon doen, geen 15w40 er in.
er is hier al een draadje over op het forum
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:er is hier al een draadje over op het forum
Kortom: mond houden en verversen die BX
De geadviseerde total quartz 10w40 is nog niet eens zo duur zie ik hier. 5 liter voor ongeveer 23 euro. T.o.v de lidl olie wel flink aan de prijs natuurlijk maar vind dit nog niet eens een gek hoge prijs. Weet verder niet hoe de kwaliteit van deze olie eigenlijk is (in de codetaal, die van de lidl zit op sj).
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166340
alstublieft!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar