

Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
Een aantal maanden geleden heb ik een topic aangemaakt over het kopen van een DS, daar ben ik toen van af gestapt op aanraden van anderen. Ik ben toen wezen zoeken naar een AX maar dat vond ik het toch niet helemaal. Toen ben ik ook gewoon meteen van het hele idee afgestapt om een auto te kopen.
Nu studeer en woon ik in Arnhem en reis elk weekend van Amsterdam naar Arnhem. Bijna elk weekend heb ik wel problemen met de NS. Ik studeer HTS Autotechniek en ben opgegroeid in een GSA, BX, Xantia, ZX break, Berlingo en een C5 break. Veerbollen zijn het helemaal en een BX is goedkoop en heeft ze. Maar een CX ziet er beter uit en is met niet al te lange tijd belasting vrij.
Mijn idee is om in een termijn van ongeveer een jaar een belastingvrije CX te kopen. Nu weet ik steeds meer van autotechniek door mijn studie en ben redelijk handig dus onderhoud moet niet zo’n groot probleem zijn. Van een AX weet ik waar ik naar moet kijken bij het kopen en welk model ik wel en niet moet kopen. Maar van een CX heb ik geen flauw benul.
Welk model moet ik juist links laten liggen en welk model is goed om te beginnen. Een GTI vind ik helemaal geweldig maar denk dat die te duur zijn. Misschien is mijn budget (rond de 1000 euro) sowieso te laag voor een CX maar ben er benieuwd naar.
Wie zou mij kunnen vertellen wat ik wel en niet moet kopen? En wat zijn de grootste problemen die je tegenkomt bij het rijden en hebben van een CX?
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Hai Glopper,
Welkom hier. Ik ken de locatie waar je naar school gaat, mooie werkplaatsen met goed gereedschap. En een hele hoop kennis, daar zal het allemaal niet aan liggen. Ik zou zeggen lees eens rond op het forum. Waarschijnlijk is het grootse probleem, ROEST. Op tweede plaats gevolgd door allerlei spontaan opkomende storingen. En tja met het budget die je noemt, wordt het misschien wel heel erg krap. Daarbij komt dat als het je auto als dagelijks gebruik wilt hebben, wordt het wel bedenkelijk.


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
voor dagelijks gebruik heb ik de fiets, met slecht weer oid pak ik dan de auto, of met een grote boodschap is het in de heuvels heel fijn. Een scooter zou dat oplossen maar dan ben ik niet zo vrij als met een auto buiten het feit dat ik veel liever in een auto zit dan op een scooter.
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Okay. Ik zou zeggen lees de onderwerpen op het forum.
Een GTI is misschien wel een mooi exemplaar, maar ook niet het eenvoudigst. Ik zou zelf eerst voor een eenvoudiger model gaan. Tja waar moet je op letten? Zoals ik al zei, roest is een goede vriend van de CX. Onderzijde deuren, achterklep, accubak, de versie met een origineel schuifdak daar roest het vaak rondom het schuifdak, onder het achterraam is ook een gevoelige plek. Maar daarnaast ook het bodem heeft er vaak last van, Langsligger. Maar daarnaast een CX heeft nogal veel hydroliekleidingen deze zijn ook roest gevoelig. Maar ook veert de auto goed, omt het goed omhoog? Tja eigenlijk best wel veel om op te letten.









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Onlangs heeft Lucid dezelfde vraag gesteld op het forum. Hij kreeg een flinke hoeveelheid reacties met tips plus de nodige proefritjes aangeboden. Als je het draadje even opzoekt, kom je een stuk verder. Enne, als je een rondje wilt rijden (heb ik met Lucid ook gedaan…) in een serie 1 2400 super familiale (1980) dan hoor ik het wel.
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, je kan het ook anders zien. Voor 1000 euro koop je een niet belastingvrije top BX, of een wel belastingvrije aardige basis bx. Voor 1000 euro koop je ook een brakke CX. Het is maar net wat je leuk vind. Voor 1000 euro een CX vinden waar je gewoon lekker mee kan rijden en waar je je niet helemaal blind aan moet sleutelen gaat best lastig worden. Je schrijft dat je student bent dus ga ik er van uit dat je ook geen onuitputtelijke bron van geld hebt om die CX werkend/veilig te houden. Dat gaat je met een BX wél lukken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
deze zijn dan wel niet belastingvrij en met de huidige regelgeving gaan ze dat ook niet worden.
http://link.marktplaats.nl/502754287
http://link.marktplaats.nl/499651983
Maar je bent handig en hebt de juiste opleiding
Bij de weg, ik woon niet ver van je school vandaan en ben bezig met het opknappen van een TRS
Kijk ook op dit draadje: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213408/





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Leuk dat je een CX zoekt maar voor 1000,- wordt vrees ik voor je lastig,
hier een paar “hokken” voor onder de 1000,- euro
Je ziet dat dit allemaal auto’s zijn uti de catagorie een hoop werk en geld, het advies van Waterman lijkt mij wel ok koop een goede BX benzine en de wegenbelasting van een paar tientjes weegt niet op tegen de kosten die je aan een CX van 1000,- moet maken.
Tuurlijk willen we je niet bang maken, want ja CX rijden is natuurlijk geweldig.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je bent op zoek naar een leuke auto voor weinig geld. De CX kan die rol niet vervullen helaas… Ook al doe je heel veel zelf, de onderdelen zijn al niet goedkoop. En 1000 euro als aankoopbedrag is vrij kansloos. Sorry!


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
Ik vind het mooi om te zien hoeveel mensen je meteen al dingen aanbieden. Zelf had ik ook al gezien dat een bx vele malen goedkoper is dan een CX maar ook vele malen minder mooi.
Ook heeft een BX meerdere nadelen vergeleken een CX, een CX zou mij zo’n 6.5 euro per maand aan vaste lasten kosten. Een BX daarentegen zou mij zo’n 80 euro in de maand kosten. Ik denk dat ik nog een jaartje wacht en dan een BX uit ‘87 of ‘88 koop, die worden dan belastingvrij vanwege de overgangsregeling.
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
Bij de vorige garage waar mijn vader in Amsterdam altijd naar toe ging stonden ook altijd een aantal CX’en buiten. Helaas is die garage van de een op de andere dag gesloten. Het betreft Garage Nijkamp in Amsterdam Noord. Weet iemand toevallig waarom deze gesloten is?
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Houd er rekening dat ja na de aanschaf van een CX voor ongeveer 1500 euro aan werk heb.
Bij een CX van 1000 euro wordt dat denk ik nog een beetje meer…
Waarschijnlijk zal je ook een lasapperaat nodig hebben


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
lassen kan ik eventueel op school doen
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
glopper schreef:Ik vind het mooi om te zien hoeveel mensen je meteen al dingen aanbieden. Zelf had ik ook al gezien dat een bx vele malen goedkoper is dan een CX maar ook vele malen minder mooi.
Ook heeft een BX meerdere nadelen vergeleken een CX, een CX zou mij zo’n 6.5 euro per maand aan vaste lasten kosten. Een BX daarentegen zou mij zo’n 80 euro in de maand kosten. Ik denk dat ik nog een jaartje wacht en dan een BX uit ‘87 of ‘88 koop, die worden dan belastingvrij vanwege de overgangsregeling.
Auto’s na 01/01/1987 worden nooit meer belastingvrij met de huidige regeling!
Een BX heeft ook weer grote voordelen ten opzichte van een CX; goedkoper in aanschaf, verbruikt minder brandstof, ruimte wonder met de 5de deur en banken plat, plastic kan niet roesten, minder complexe techniek.
Versta mij niet verkeerd, ben gek op een CX maar een BX is gewoon een hele goede auto en op papier een veel haalbaarder project zeker met jou budget!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mbender schreef:Auto’s na 01/01/1987 worden nooit meer belastingvrij met de huidige regeling!!
Even het nieuws volgen kan handig zijn
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
welkom hier !
leuk dat je enthousiast bent over de CX.
als redelijk op orde is, reserveer dan nog een stevig bedrag (1000 euro?) per jaar aan onderhoud. en misschien valt het mee.
alle versies hebben plussen en minnen (en roest). carbu is ws. iets eenvoudiger dan een injectie versie. maar beide zijn te doen. een Turbo versie heeft wat extra dingetjes, dus ook iets meer geld nodig om te blijven rijden.
het maakt eigenlijk niet veel uit, als de basis maar goed is.
we zullen je waar nodig met raad en daad bij staan.
een proefrit is altijd mogelijk.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje