![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_22239.jpg)
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gisteren heb ik mijn winterbanden onder mijn picasso laten zetten. Volgens de garage is de remschijf linksachter behoorlijk geroest. Ik had dit zelf ook al gezien maar vond het niet verontrustend omdat de auto goed remt en ik geen aanlopende geluiden hoor bij het remmen. De auto trekt ook niet scheef bij het remmen. Ik moet erbij zeggen dat ik niet veel kilometers maak en ook niet veel op de snelweg rijd. De auto is 2 jaar oud en heeft 33.000 km op de teller staan.
Volgens mijn garage (geen merkdealer) is het een twijfelgeval of de schijf voor meer of minder dan 50% is aangetast door roest (schijnt de grenswaarde voor de APK te zijn). Het oppervlak is namelijk niet gelijkmatig geroest maar in ringen, dus bijvoorbeeld een ring wel roest en dan weer een ring geen roest. Niet makkelijk te beoordelen dus. de garage wil de achterschijven, -en blokken, vervangen en rekent hiervoor eur 350,- of eur 500,- (ex btw) afhankelijk of er ook lagers bij de schijven zitten (dit kunnen ze pas zien bij demontage).
Ik vind dit erg veel geld en misschien hebben mede-forumleden enig idee over de urgentie van dit probleem en ervaringen met de kosten van vervanging van de remschijven? En wellicht zijn er alternatieven (zoals bijvoorbeeld nieuwe remblokken en schijf schuren).
Ik hoor graag van jullie, groeten, Olaf
Meer rijden en remmen is natuurlijk de beste remedie tegen en ter voorkoming van dergelijke situaties.
Maar in dit geval zou ik even op zoek naar een garage in je buurt die de remschijven kan afdraaien aan de auto. Dat gebeurt dus zonder demontage van de schijven. Dan zijn ze voor weinig kosten weer als nieuw, alleen wat dunner. Dat zal in jouw geval nog wel binnen de toleranties vallen. Garages die hiervoor geen apparaat hebben, kunnen inderdaad niet anders dan de boel vervangen.
Overigens zijn de schijven gecombineerd met de lagers, dus het vervangen wordt fors duur.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9824.jpg)
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Erg veel geld voor schijven die in principe 100.000km (achter) mee moeten kunnen.
Voor nieuwe remschijven voor (inclusief blokken) was is ik “slechts” 260 euries kwijt.
Wel bij een universeel autobedrijf.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_18691.jpg)
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Wat al gezegd is de remschijven af laten draaien, eventueel wel nieuwe remblokken monteren anders heb je het zo weer.
Je kunt dit gedeeltelijk voorkomen door de remmen regelmatig even los halen en schoon te maken, voor de winter en na de winter. Dit is mooi te combineren met het wisselen van de winterbanden.
Dan de geleiding en zijkanten van de blokken met kopervet insmeren.
Vroeger werd dit altijd gedaan, tegenwoordig zit het niet meer in het gewone onderhoud waardoor je dit soort problemen krijgt.
Dat de voorrem schijven goedkoper zijn klopt wel, die zijn zonder wiellager.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_22239.jpg)
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Citrobenz schreef:Wat al gezegd is de remschijven af laten draaien, eventueel wel nieuwe remblokken monteren anders heb je het zo weer.
Je kunt dit gedeeltelijk voorkomen door de remmen regelmatig even los halen en schoon te maken, voor de winter en na de winter. Dit is mooi te combineren met het wisselen van de winterbanden.
Dan de geleiding en zijkanten van de blokken met kopervet insmeren.Vroeger werd dit altijd gedaan, tegenwoordig zit het niet meer in het gewone onderhoud waardoor je dit soort problemen krijgt.
Dat de voorrem schijven goedkoper zijn klopt wel, die zijn zonder wiellager.
Bedankt voor jullie snelle reactie en goede adviezen allemaal! Ik weet nu dat mijn garage waarschijnlijk teveel rekent voor de vervanging en ik ga op zoek naar een garage die de schijven aan het wiel kan afdraaien en de remblokken meteen kan vervangen. Ik laat het nog even weten als het gelukt is. Nogmaals mijn dank!
Groeten, Olaf