Koeling Saxo 1.4 VTS 2000
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 19 november 2011 12:19 PM

Hallo,

Omdat mijn Saxo niet op temperatuur kwam kreeg ik het plan om de thermostaat te vervangen.

Radiateur leeg laten lopen, Thermostaathuis losgeschroefd. En wat ontdek ik? Er zit geen thermostaat in!!!
Het doemscenario van een lekke koppakking is het eerste waar ik aan denk. Dus eerst even in de oliedop gekeken. Zit wel een klein beetje sludge, maar dat kan komen omdat ik soms maar korte stukjes rij. (Heb de auto ook pas 3 weken).
Toch maar de thermostaat geplaatst. De 3 onluchtingspunten open gedraaid, en de radiateur gevuld.
Uit 1e punt op radiateur vloeistof: dichtdraaien. Uit 2e punt op huis vloeistof: dichtdraaien. Uit 3e punt op slang vloeistof: dichtdraaien. Toen de motor gestart en kachel op heet gezet. Temperatuur liep redelijk snel op, maar kwam verder dan de helft van de meter. Toen ging de thermostaat open, en wat later sloeg de fan aan.
Verder kwam er wel wat vocht uit de uilaat, maar dat was condens. Geen olie of koelvloeistof kunnen bespeuren daaruit. Ook geen witte rook, dus koppakking lijkt ok.

Na een ritje nog wat koelvloeistof bijgevuld. Temperatuur blijft gelijk, maar wel wat aan de hoge kant in mijn ogen. (zie foto in bijlage, deze heb ik ook van dit forum, maar bij mij is het exact hetzelfde)

Vraag blijft: waarom zat er geen thermostaat in???

Afbeelding Bijlagen
imag0026f.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 19 november 2011 02:56 PM
  [ # 1 ]

Ik hoop voor jouw dat ze geen vloeibare pakking gebruikt hebben om de koppaking te dichten. ...  om het lekken niet zo snel te laten verlopen kan je ervoor opteren om ervoor te zorgen dat deze rubber zo weinig mogelijk moet uitzetten en krimpen.    Dus dit is even afwachten.

Over de temperatuur zelf heb je stadsverkeer gedaan of een autoweg?  voor stadsverkeer is deze temp ok temeer dat de fan ook netjes aanslaat.

Je hebt toch nieuwe koelvloeistof gebruikt die tot -35°C gaat? 

Zag je vlekken in de koelvloeistof toen je ze afliet?

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 19 november 2011 03:00 PM
  [ # 2 ]
K_saxo schreef:

Ik hoop voor jouw dat ze geen vloeibare pakking gebruikt hebben om de koppaking te dichten. ...  om het lekken niet zo snel te laten verlopen kan je ervoor opteren om ervoor te zorgen dat deze rubber zo weinig mogelijk moet uitzetten en krimpen.    Dus dit is even afwachten.

Over de temperatuur zelf heb je stadsverkeer gedaan of een autoweg?  voor stadsverkeer is deze temp ok temeer dat de fan ook netjes aanslaat.

Je hebt toch nieuwe koelvloeistof gebruikt die tot -35°C gaat? 

Zag je vlekken in de koelvloeistof toen je ze afliet?

Ik begrijp je verhaal over de vloeibare pakking en rubber niet helemaal. Er lekt optisch niets.

Temperatuur is nagenoeg altijd hetzelfde. Op autoweg misschien een klein beetje minder, maar nog steeds boven het halfweg streepje.

Koelvloeistof zag er gewoon goed uit. Geen vlekken oid. Nieuwe is long-life tot -42 graden.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 19 november 2011 05:40 PM
  [ # 3 ]

vloeibare pakking is een product dat rubbers terug voor een bepaalde tijd vernieuwt en ook kleine scheurtjes “dichtlijmt”

maar daar je oude koelvloeistof nog proper was denk ik niet dat er deze lek is of is geweest

overigens is het een originele thermostaat of een vervang thermostaat er zijn nl 2 versies de 89° en de 90° thermostaten

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 19 november 2011 07:49 PM
  [ # 4 ]

Ik ken de vloeibare pakking. Werk zelf met motoren (op 2 wielen) en gebruik dat spul regelmatig.

Alleen die positie van de temperatuurmeter vind ik toch wel wat vreemd. Bij alle andere auto’s die ik heb gehad (en dat zijn er veeeeel) heb ik dat nooit meegemaakt.

De Saxo lijkt me verder een prima karretje. Jaren geleden (1999) heb ik eens proefgereden in een (nieuwe) Saxo 1.6 VTS 16v en was daarvan onder de indruk. Ik mocht toen een auto van de zaak uitzoeken, en heb uiteindelijk voor een nieuwe Peugeot 206 GTI gekozen. De Saxo was meer fun, maar de 206 was veel smeuiger. Deze had veel meer luxe aan boord, al vond ik de afwerking echt slecht. Is bij de Saxo ook niet echt super. Toen ik ander werk kreeg ben ik weer naar de Alfa’s gegaan 155 V6, 33QV, GTV 2.0 en 156 2.0). Ook nog even een Lancia Delta Integrale gehad intussen.

Maar gezien de huidige benzineprijzen leek het me slimmer een leuk klein karretje aan te schaffen. Dat is dus de Saxo geworden. Goedkoop in verbruik, belasting en verzekering. Nu maar hopen dat ie betrouwbaar is en blijft.
Ik lees veel over koelproblemen en koppakkingen. Misschien dat ik geluk heb gehad, maar heb de Alfa’s altijd vrijwel probleemloos gereden. of ik reed ze kort…..Wink

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 19 november 2011 07:59 PM
  [ # 5 ]

is trouwens een 89 graden thermostaat.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook