voge schreef:Hoe krijg je dat voor elkaar dan? (ik moet zeggen dat mijn 40.000 met de Mègane dti was, en zo’n auto is gemaakt om te ‘hoeken’)
Ik doe er niet mijn best voor. Ik ben alleen geen remmerig typje en kijk meestal redelijk vooruit. Bandenslijtage gaat dus ong. hand in hand met remblokslijtage. Voor de rest heb ik er altijd plezier aan om de fluitketel aan het werk te zetten en dat helpt ook niet echt mee, heb ik me laten vertellen.
Aan de andere kant: liever een setje banden meer verstoken en met lol rijden dan als een saaie lul banden gaan sparen!!
Maar goed, back on topic: 1,6 millimeter minimaal toch?
voge schreef:Aan de andere kant: liever een setje banden meer verstoken en met lol rijden dan als een saaie lul banden gaan sparen!!
Maar goed, back on topic: 1,6 millimeter minimaal toch?
Haha.. (ik had nog 3.5 mm).
Ik kan mij noude banden wel eesn oproken (al mijn 165 banden) maar ben een beetje huiverig ivm het differentieel. Misschien dan de 14 maar nemen
Oproken is veel leuker met een andere auto.. Tijdje geleden een frod taunus 2.0 6 cil. gebruikt voor autocross, daarna ‘t setje banden opgerookt. Leuk—> achterwielaandrijving / handrem op achterwielen.
ericbx schreef:hoe lang wil je nog rijden met je BX ?
michelin energy 60.000km goede allrounder
kwickfit centaur (bridgestone produkt)40.000km Veel mindere wegligging
Komoran of kleber (B-merk van michelin) redelijk goede band
zal ongeveer 50 000 km mee gaan(euromaster laatst aanbieding 2 komoran’s voor achterop 175/65
102 euro incl montage en balanceren ben ik best tevreden mee , citroen dealer verkoopt ze ook)
Kijk anders eens op bandenmarkt .nl hier kun je ook beschrijvingen en test raporten vinden
Ik had een setje nieuwe goedkoperige Vredestein’s; ondanks het wat mindere comfort (meer herrie, afrolweerstand) gingen die dingen érg lang mee. Kapot geremd (1 band chronisch in onbalans) en daardoor al gesneuveld bij 55K Km maar daar had nog heel wat meer bijgekund qua profiel.
Michelin Energy XT1 banden zijn rotdingen; te weinig van alles.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Michelin Energy XT1 banden zijn rotdingen; te weinig van alles.
Ik heb nu net die dingen eraf gegooid ten gunste van de winterbanden. In versleten toestand is het niet echt lekker meer en ze zijn indertijd volgens mij ook niet veel meer dan 50.000 km meegegaan, waarvan ong 20.000 ongeblazen dieselkms en 30.000 turbodieselkms. Eigenlijk zijn die winerbanden op alle fronten beter.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Welke winterbanden gebruik je dan eigenlijk (ben gewoon nieuwsgierig)?
karel schreef:
Ik had een setje nieuwe goedkoperige Vredestein’s; ondanks het wat mindere comfort (meer herrie, afrolweerstand) gingen die dingen érg lang mee. Kapot geremd (1 band chronisch in onbalans) en daardoor al gesneuveld bij 55K Km maar daar had nog heel wat meer bijgekund qua profiel.
...
Heb met Vredestein (Protrac) dezelfde ervaringen, inderdaad wat stug en gevoelig voor onbalans, maar wel vrij goede grip en slijtagevast.
Heb zelf nu als winterbanden ook Vredestein (Snowtrac), en ook die voelen wat stugger aan, maar ben er verder wel heel tevreden over.
voge schreef:Oproken is veel leuker met een andere auto.. Tijdje geleden een frod taunus 2.0 6 cil. gebruikt voor autocross, daarna ‘t setje banden opgerookt. Leuk—> achterwielaandrijving / handrem op achterwielen.
Hehheh, leuke scheurbak he, zo’n ouwe 6 cil Taunus?
winnetou schreef:Welke winterbanden gebruik je dan eigenlijk (ben gewoon nieuwsgierig)?
Toyo SnowProx of zoiets. 185/65 R14 (op Xantia velgen). Ze zijn eigenlijk net zo goed als de Michelin Energy X1H 185/60 R14 banden die onder de Turbodiesel zitten. Dan bedoel ik: minstens zo goed balanceerbaar (bij 190 geen onbalans), comfortabel en stil (!). Die stilte is alleen aanwezig op droog wegdek. Op nat wegdek worden we wel behoorlijk rumoerig. Op het moment dat ze gemonteerd kunnen worden is de grip beter dan de Michelins (maar goed, daarvoor monteer je ze ook). Slijtvastheid heb ik niet kunnen beoordelen. Rolweerstand kan ik weinig van zeggen, maar gevoelsmatig is deze wel duidelijk hoger dan van de Michelins. Gedrag op nat wegdek en met sneeuw is perfect, maar ik heb geen referenties t.o.v. andere winterbanden (relativeer dat dus). Ik ben door deze dingen wel heel duidelijk overtuigd van het nut van winterbanden in het algemeen: wat een verademing (ook gewoon met overvloedige regenval).
Ik rijd niet genoeg om de aanschaf van sneeuwbanden te rechtvaardigen. Heb OV en een fiets. Maar mocht ik eens een leuke aanbieding tegenkomen… schijnt idd erg veel te schelen.
En nog even over B-merk banden:
Ik kocht de GTI met, zo goed als nieuwe, Roadhoc banden. Had deze banden ook onder mijn 1e auto dus wist dat het weinig soeps was. Helaas heb ik deze banden niet meteen vervangen maar pas nadat ik één van de banden lek reed (en de draagarm krom) op een stoeprand. Voor mij nooit meer zo’n band, echt totaal geen grip en zodra het asfalt vochtig begint te worden ga je alle kanten op en dus ook rechtdoor als je dat niet wil. Uiteindelijk was ik veel duurder uit dan wanneer ik de banden meteen had verwisseld.
Goed, Yokohama’s gekocht. Geen klachten gehad. Helaas bleek bij de grote beurt dat mijn auto niet goed uitgelijnd was. Banden scheef afgesleten, 4 nieuwe banden moest ik hebben Omdat ik toch andere wielen wilde maar gekozen voor een B-merk. Namelijk Mabor. Enkele maanden later saxovelgen gekocht met Michelin Pilots eronder. Wederom geen klachten, ook bij nat weer voldoende grip. Alleen zijn ze heel erg gevoelig voor aquaplaining… maar ja, brede platte banden…
Helaas heeft een vriend van me 2 van die banden beschadigd/kapot gereden. Nu rijd ik dus weer noodgedwongen (tijdelijk) op mijn originele velgen met Mabors. En dan merk je toch het verschil! De Mabor banden presteren naar behoren, maar de Michelins zijn duidelijk stukken beter! En dat terwijl ze volgens veel testen nergens in uitblinken!
Heb nu ter vervanging Viking banden. Kwamen beter uit de test dan Michelins. Dus ik verwacht er aardig wat van!
Ik heb wel eens de neiging om wat harder door de bocht te rijden. Maar als je verder een rustige rijder bent heb je vast ook wel genoeg aan B-merk banden. Maar goedkope (C of D merk?) troep zoals wat ik eerst had alleen voor je schoonmoeder kopen.
Afgelopen weekend heb ik bij Banzer de lekkage gefixed. wat bleek nou, de drukregelaar, waar de hoofdbol op geschroefd zit, was een heel stuk afgebroken van het huis. ik had geluk dat ik er een rubber afdichting op had gedaan, anders was de druk er zo uitgeperst en stond ik gelijk stil.
het systeem en achterremmen ontlucht en het resultaat :
-geen lekkage meer
-de auto blijft gewoon op hoogte staan, en zakt niet meer. vanochtend stond de BX nog netjes op rijhoogte
-remmen doen het weer zoals ze horen te remmen.
verder hebben we de Lucht Massa Meter vervangen, ik heb tijdelijk eentje van Banzer geleent. die van mij was kapot. het leek wel een paard…man wat hokte die auto !!
nu weer op naar de APK….wish me luck !!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
winnetou schreef:Welke winterbanden gebruik je dan eigenlijk (ben gewoon nieuwsgierig)?
karel schreef:
Ik had een setje nieuwe goedkoperige Vredestein’s; ondanks het wat mindere comfort (meer herrie, afrolweerstand) gingen die dingen érg lang mee. Kapot geremd (1 band chronisch in onbalans) en daardoor al gesneuveld bij 55K Km maar daar had nog heel wat meer bijgekund qua profiel.
...Heb met Vredestein (Protrac) dezelfde ervaringen, inderdaad wat stug en gevoelig voor onbalans, maar wel vrij goede grip en slijtagevast.
Heb zelf nu als winterbanden ook Vredestein (Snowtrac), en ook die voelen wat stugger aan, maar ben er verder wel heel tevreden over.
Ik rijd nu ook op Vredestein Snowtracs rond. Het zijn geen nieuwe (2 tot 3 jaar oud en ik ben 3e eigenaar van deze netjes gebruikte banden) maar wel met nog plenty profiel (echt zgan). Ze beginnen al wel wat in te drogen dus ze moeten wel “op” en zullen ongetwijfeld iets stugger en gladder zijn dan “verse” snowtracs. Maar toch ben ik érg tevreden over de grip; ik rijd veel binnendoorwegen en daar liggen nogal wat bochten en rotondes die ik nu veel prettiger en zonder glijpartijen kan nemen. Echt het gevoel dat je nog wel ondersteboven de bocht door kan ook zonder grip te verliezen.
Door een drietal zeer succesvolle noodstopjes in de voorbije weken (volkomen onoplettende c.q. ter plekke gedebiliseerde medeweggebruikers) heb ik de 9 tientjes die ze me gekost hebben er al dik uit aan bespaarde blikschade en gevolgellende!
Ich bin ein Breaker
vortex schreef:Afgelopen weekend heb ik bij Banzer de lekkage gefixed. wat bleek nou, de drukregelaar, waar de hoofdbol op geschroefd zit, was een heel stuk afgebroken van het huis. ik had geluk dat ik er een rubber afdichting op had gedaan, anders was de druk er zo uitgeperst en stond ik gelijk stil.
Was het kunststof huis losgebroken oid, of een stuk uit de ijzeren cylinder zelf?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:vortex schreef:Afgelopen weekend heb ik bij Banzer de lekkage gefixed. wat bleek nou, de drukregelaar, waar de hoofdbol op geschroefd zit, was een heel stuk afgebroken van het huis. ik had geluk dat ik er een rubber afdichting op had gedaan, anders was de druk er zo uitgeperst en stond ik gelijk stil.
Was het kunststof huis losgebroken oid, of een stuk uit de ijzeren cylinder zelf?
een stuk uit de ijzeren cilinder zelf. aan de kopse kant. daar zit een groef in, en precies in de groef was er een heel stuk uit.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik heb altijd Viking banden. Lekker goedkoop, en je doet er plm. 50.000 km mee bij normaal gebruik.
Test
ik heb er voor de keuring ook viking omheen liggen….laat ik het zo zeggen, nooit meer. lijkt wel of je op rupsbanden rijd.
en de grip is gewoon bagger naar mijn mening
geef mij maar weer me 205/40 GoodYear F1 Eagle terug..
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap