heeft iemand ooit op een 1985 blok van een BX 1.9D een turbo en pomp van een Xantia 1.9TD gebouwd? Gaat dit? Houdt het blok het uit? Het D-blok in kwestie heeft 180 000 km en is in prima staat.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zitten meer verschillen in. Compressieverhouding is anders, oliepomp is anders en zo nog wat zaken.De TD heeft ook een hogere oliedruk nodig. Minimum waarde van bijna 5 bar tegen 3,5 voor een non turbo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kan je beter het gehele xantia blok overbouwen, minder werk en veel veiliger. of een td blok uit een bx, vindt je best wel voor weinig.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Yep. Vermogen is ook hetzelfde. Het enige verschil zit ‘m in het hogere koppel dat geleverd kan worden, en dat al bij lagere toerentallen beschikbaar is. Maar eerlijk gezegd heb ik niet het gevoel iets te kort te komen bij mijn eigen 1.8 turbodiesel. Zie maar eens een turbo-blok te scoren dat net zo weinig heeft gelopen als die non-turbo die er nu in zit. Ik denk dat daar die vraagstelling eigenlijk om draait… Vergeet overigens ook niet het grotere koelsysteem dat bij de turbodiesel hoort. Moet er ook allemaal op. Dan kan je dus eigenlijk beter een complete donorauto zoeken, zoals Marten Postma destijds heeft gedaan met zijn BX 21 d12turbo project.
Hoeveel km heeft die Xantia eigenlijk gelopen?
Het heeft eigenlijk helemaal niks te maken met een BX of Xantia or what ever. Het 1.9D blok zit in een Lada Niva 4x4. Even het verhaal: ik rijd al 11 jaar Niva, waarvan de laatste 5 jaar met deze 1.9D. Al heel snel was ik van plan hem om te bouwen naar 2.1 TD. Er zijn 2 redenen waarom dit niet doorgegaan is:
- het monsterkoppel zou m’n aandrijflijn opvreten
- geen motor te vinden die èn betaalbaar èn goed is
Dus op zoek naar een 1.9TD. Geen 1.8, want de bovenbouw intercooler raak ik nooit kwijt zonder drastische aanpassingen aan het inlaatspruitstuk (lees: doorzagen en in een hoek van 90° terug aan mekaar lassen). Dat vond ik dus maar niks. De plannen werden zo’n beetje op de lange baan geschoven totdat ik laatst voor weinig een Xantia 1.9TD op de kop kon tikken. De motor loopt prima en presteert goed, alleen heeft ie wel 330 000 km. Daarom had ik gedacht om de hele mikmak over te bouwen op m’n 1.9D omdat die toch 150 000 km minder gelopen heeft. Nu ik lees dat de oliedruk ook anders is bij de td, ga ik toch maar het hele blok inbouwen denk ik. Dat de gewone D geen oliesproeiers heeft op de onderkant van de zuigers weet ik, maar als je met originele turbodruk blijft rijden maakt dat denk ik niet zoveel uit.
Probleem is dat al deze auto’s wel een pak km gelopen hebben, of je moet pakken euro’s gaan uitgeven voor een prachtige Xantia van een oud heertje, en die zijn flink aan de prijs. Vooral als je alleen de motor nodig hebt.
Goed, to the point: het Xantiablok heeft dus 330 000 km. Hij loopt mooi en presteert goed. Hij maakt geen onderdruk en is behoorlijk droog. Hij start slecht als ie koud is, maar daar komen we wel uit éénmaal hij in de Niva zit. Bij vollast rookt hij behoorlijk zwart, maar ook daar komen we wel uit.
Wat is dus de beste optie als je bedrijfszekerheid en levensduur in ogenschouw neemt: de td compleet inbouwen of turbo en pomp overbouwen op de d? Moet in dat laatste geval ook de kop overgebouwd worden?
Jammer genoeg, en stom van mij, heb ik laatst nog een 1.9td blok verkocht met maar 240 000 km. Ik wilde toen een 2.1td kopen, maar die plannen zijn dus terug veranderd
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou me over dat blok geen zorgen maken. Even goed onder handen nemen, verstuivers reviseren en gloeikaarsen vervangen en dan gaat het weer een ton of 3 heel prima hoor.
Daar gaat het inderdaad op neerkomen. Het blok hangt nu aan de motorstand. Verstuivers gaan eruit en meteen naar Bosch om na te kijken. Gloeikaarsen worden vervangen. Kop gaat er meteen af en de pakking wordt vervangen. Alle spruitstukken moeten er toch af om de motor te kunnen inbouwen en de distributie wordt volledig vernieuwd. Ik moet toch een set pakkingen bestellen, dan kan die koppakking er maar gelijk bij. Loop ik achteraf iig niet het risico met een rotte pakking te rijden.
Als iemand nog twijfels heeft bij een blok met + 300 000 km hoor ik het wel
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Geen twijfels wat mij betreft, tenzij die donor-Xantia is afgetrapt. Maar aangezien je toch de koppakking gaat vervangen zie ik er weinig problemen mee. Die PSA diesels zijn enorm duurzaam, ze kunnen zich op dat vlak prima meten met het betere spul van dat merk met die driepuntige ster. Meestal overleven de dieselblokken de auto’s waar ze in zitten gemonteerd, dat moet toch wel een goede indicatie zijn.
1 puntje: ik las pas geleden in een posting dat turbodiesels boven een tonnetje of 4 wat last kunnen hebben van zuigerveerslijtage. Heb ik bij mijn turbodiesel met 460000km op de klok nog niet veel van gemerkt, maar als je het spul toch eerst uit elkaar haalt zou je dat evt. kunnen controleren. Verder zou ik echt niet weten wat er verder nog zoal mis zou kunnen zijn. Nou ja, het koelsysteem moet je in de gaten houden, maar dat geldt eigenlijk voor elke auto.
Zo’n 1.9td in een Niva lijkt me trouwens best gaaf!
alle revisie dat je plant is ideaal, ik zou mss inderdaad zoals hierboven al wat geopperd de zuigerveren mee vervangen (voor het werk en de kost op deze moment wil je binnen 100000km het risico niet lopen) en dan zit je perfect met zulke overbouw.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
ik denk niet dat ik de krukas en de zuigers er ga uit halen. Het blok op zich is goed, zoals gezegd geen druk in het carter en dat is toch een zeer belangrijke indicatie over de toestand van de zuigerveren.
Ander vraagje: ik ga er natuurlijk een flink stuk op vooruit als het op vermogen en koppel aankomt. Maar toch: hoeveel turbodruk kan het blok aan met originele turbo (kkk)? Ik denk de druk te verhogen tot ong 1.2 bar. Ik lees her en der op het net dat 1.5 bar mogelijk is maar dat de koppakking er dan wel eens uitvliegt. Zo ver wil ik niet gaan, het moet wel een beetje betrouwbaar blijven. En nu we toch die toer opgaan: heeft er iemand weet van of ervaring met een regelapparaat waarmee je de druk van op de bestuurderstoel kan regelen? M’n zoon rijdt ook wel eens met mijn Niva en het is nu ook weer niet de bedoeling dat hij m’n aandrijflijn aan flarden gaat trekken. Ik zou dan graag de turbodruk willen kunnen verlagen.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Waarom wil je nog meer vermogen of koppel? Ik had begrepen dat de 2.1 td teveel power zou hebben, en als je die 1.9td gaan opvoeren -ongeacht of het blok het aankan of niet- krijg je hetzelfde probleem. Die 1.9 td levert bijna 200Nm aan koppel, lijkt me zat voor een vrij lichte terreinwagen als de Niva. En koppel is vooral datgene wat je nodig hebt bij terreinrijden, toch?
Bouw eerst lekker dat blok over, dan weet je wat het doet. Het verschil tussen turbo en non-turbo is namelijk best behoorlijk. Ik denk dat je zoon dat ook wel kan waarderen.
tussen atmo en turbo zit veel verschil, ik weet het. Een jaar of 10 geleden hadden we een atmo bx waar ik een turbo ingelepeld heb. Op de korte atmo bak. Trok de stenen uit de grond.
Maar voor de Niva: ik wil niet zozeer meer vermogen of koppel, 200Nm is genoeg, maar ik wil dat koppel wel graag op lagere toeren, en dat gaat nu éénmaal maar alleen door de druk op te voeren. Met m’n atmo diesel nu heb ik koppel vanaf zeg maar 1000 toeren. Het is niet veel koppel, maar het is er wel. Bij de turbo heb je dat niet, er komt alleen maar koppel vrij als de turbo spint. Als hij niet of traag spint houd hij juist tegen.
En dat wil ik juist vermijden: dat je te veel toeren moet gaan maken om koppel te genereren. Te veel toeren = te hoge wielsnelheid = wielen spinnen door in blubber. Op lage toeren is het ook veel makkelijker je vermogen/koppel te doseren zodat de wielen niet gaan spinnen. Ideaal zou zijn dat ik beneden de 2000 toeren zonder met het koppelingspedaal te spelen kan manoeuvreren in lastige situaties. (lees: blubber of moeilijke steile helling)Let wel, ik rijd met heel andere verhoudingen dan een Citroën, wat natuurlijk ook helpt. Bij 120 km/u zit ik al aan dik 3600 toeren. En dat is in de hoge gearing. In de lage heb ik een topsnelheid van 65 km/u
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, ik ben zeker geen turbospecialist (verre van zelfs…..), maar ik denk dat het verhogen van de turbodruk niets uithaalt. De turbo blijft pas druk opbouwen op hetzelfde toerental, terwijl je eigenlijk direct al meer koppel wilt hebben vanaf zeer lage toerentallen. Misschien moet je dan gaan denken aan een kleinere turbo (spint sneller op, dus druk bij lagere toerentallen), of eventueel een turbo met variabele schoepengeometrie. Hoe je die geometrie dan zou moeten aansturen bij een ouderwetse diesel zou ik even niet weten, maar het domweg verhogen van de turbodruk gaat je zeker niet daar brengen waar je heen wilt.
Misschien is een compressor ipv een turbo ook wel een ideetje, maar dan wordt je blok wel constant zwaarder belast, terwijl je bij turbo alleen pieken van zwaardere belasting hebt. Ik weet niet of het blok dat wel trekt, met name als deze nog koud is.
En anders is misschien een 2.1 atmosferische diesel een ideetje? Meer koppel, maar geen turbo-fratsen. Dus gewoon lekker optrekken vanaf stationair toerental.
Hoe kleiner de turbo, hoe eerder hij opspoelt en vermogen gaat genereren.
Misschien eens omzien naar een (diesel)turbo voor een 3 pitter met kleine inhoud?
CX GTi Turbo 2 - All Black
searching the net kwam ik dit tegen:
http://www.autospeed.com/cms/A_109291/article.html
misschien eerst eens kijken wat de motor origineel doet, lijkt me ten lange leste toch ook het beste. Een uitlaat moet ik toch zelf in mekaar lassen, dus ik neem de diameter gelijk groot genoeg. Volgens het artikel in de link zou een flink bemeten uitlaat een veel eerdere respons geven. Een knalpot hang ik er ws toch niet onder. Ik heb de Xantia horen lopen zonder einddemper (is ook de enige demper die eronder zit) en het geluid viel best mee.
Ik heb nog 10% kortere differentiëlen liggen dan wat er nu onder zit, dus daar kan ik ook nog wat mee spelen.
Trouwens, bedrijfszekerheid is wel de grootste issue, volgende zomer rijden we met de club naar Moskou, en dan wil ik vooral geen heetlopende of onbetrouwbare motor erin hebben liggen. Ik heb ook nog wel even de tijd. De motor wordt tijdens de winter opgebouwd en komt er pas in als het weer terug een beetje aangenamer is.
Een kleinere turbo is inderdaad nog een optie, maar degene die ik heb heeft niks speling, dus het zou zonde zijn hem niet te gebruiken. Ik heb er nog eentje liggen van een Volvo V50, eens kijken wat dat is en mogelijk die gebruiken.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
het gaat trouwens over deze Niva (is m’n profielpagina op ons forum, het gaat uiteraard over de groene diesel)
http://www.forum.ladanivabelgium.be/phpBB2/viewtopic.php?f=67&t=4480
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)