1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
sensoren toe aan vervanging ?
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 november 2011 03:09 PM

In het verleden heb ik het al een keer gehad dat de hele kermis boom ging branden voor 1 a 2 tellen waarna het weer normaal was.

Nu had ik afgelopen week dat ik met een rustig gangetje aan het rijden ben over een B weg. watertemp op zo’n 85 en de olie temp zal ook zoiets geweest zijn.  Bij rustig rijden word de v6-12 met deze temp en draaiende airco nu eenmaal niet echt erg warm.

Toch plots het stomp lampje aan en een oranje temp meter. Redelijk verbaast de boel even langs de kant gezet en de kap eens opengetrokken. . Niks te zien, niks te ruiken en weinig bijzonders te voelen.  Ik heb het ding aan alle kanten vele malen heter gezien.

KVS dop heb ik er niet opengetrokken( ben ik sowieso niet dol op met warme motor) maar ik had geen enkele melding over een laag water niveau dus dat leek me niet nodig.

Is dit een v6 kwaaltje en is het gewoon een kwestie van een tweetal nieuwe sensoren ( blauwe en bruine ?) even vervangen en klaar ?

Het vreemde was dat ik wel de lampjes op de dash te zien kreeg, ik gewoon rustig reed en de wijzers geen enkele vorm van een hoge temp aangaven. ( olie en water dus).

ik maak me er niet druk over maar mocht het zinvol zijn eea te vervangen is dat misschien handig.


ter info, het gaat om een v6-12 waarbij een olie temp rpm telle ris geplaatst uit een v6-24.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 november 2011 03:11 PM
  [ # 1 ]

Is een XM-kwaaltje. Gewoon de temp.wijzer in de gaten houden.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 22 november 2011 03:30 PM
  [ # 2 ]

Ik heb hier in het verleden ook al eens een reactie op gegeven.
Bij mij was het de sensor op de “waterpijp” die bij de rechter veer poot zit.
Ik kon de contacten ronddraaien.
Nadat ik de flens wat vaster heb aangedrukt, was het probleem weg.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 22 november 2011 03:42 PM
  [ # 3 ]

Dit probleem ken ikzelf niet, maar lees dat anderen weleens last van hebben met een ZPJ V6. Op een gegeven moment zul je wel eraan wennen, maar ik zou dit probleem oplossen als het mijn XM betrof.
Check even de watertempsensoren, van de bruine sensor weet ik dat die een waarschuwing “te hoge watertemperatuur” i.c.m. een oranje thermometer symbooltje aangeeft zodra de stekker eraf wordt getrokken (de hoge ventilatorstand treed ook in werking). De groen/blauwe temperatuursensor is voor de injectiecomputer.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 november 2011 04:04 PM
  [ # 4 ]

Ik heb het ook wel eens gehad met een 2.1TD. Eénmalig, kwam daarna nooit meer terug.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 22 november 2011 04:16 PM
  [ # 5 ]

Ik heb het 2x meegemaakt, tijdens beide keren was het wel serieus met beide temperatuurmeters (water en olie) sky high. De relais voor de koelventilatoren maakten geen goed contact waardoor de motor warm liep tijdens een file. Dit heb ik opgelost door de relais aan te drukken met een dubbelgevouwen stuk plastic en met tie wraps om op zijn plek te houden. Sindsdien geen problemen meer ermee Wink.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 november 2011 04:53 PM
  [ # 6 ]

Wat JP aangeeft gebeurde idd, toen ik stilstond en ff onder de kap keek stonden de fans vol te blazen….

Ik vermoed dat het idd weinig om het lijf heeft anders had ik wel andere zaken gezien, maar wat me even aan het denken hield… De lampjes en fans worden dus anders aangestuurd dan de wijzers? Want die laatste stonden op een zeer normale stand.

mag je dus de stelling innemen dat de wijzers leading zijn ?

De groen blauwe is voor de injectie computer ????

bruine ff vervangen voor een nieuwe en dit soort geintjes zouden dan dus achterwege moeten blijven, correct ?


Overigens ben ik een tijdje terug idd ook wel even verbaast door de fans. Vraag me niet hoe het kan maar, auto was uit, en afgesloten en net op het moment dat ik wil weglopen beginnen de fans te blazen huh
Dat wat je graag zou willen gebeurt spontaan bij de franse dames… terwijl dat dan weer niet hoort aangezien fans contact geschakeld zijn ( helaas).

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 22 november 2011 05:49 PM
  [ # 7 ]

Met mijn vroegere 2.1td heb ik het ook een paar maal meegemaakt dat de hele kerstboom oplichtte met ‘stop’ en alles. De eerste keer niet gestopt omdat het niet kon (Autobahn links in een nogal snelle file) en alles ging weer uit.
Dan nog een keer of drie, aan en uit, gewoon doorgereden en nooit een panne gehad.

De C5 deed het ook regelmatig - lichten en alles uit, noodknipperlichten aan, alle tellers op nul en 5 seconden later alles weer normaal. Ooit las ik ergens dat de auto zich daarmee resette. Begrijpe wie kan, als dat in het donker gebeurt schrik je wel even. Hij doet het trouwens nog (mijn nichtje rijdt er nu mee - die maakt zich nergens om en kent zelfs geen onderhoud, zolang hij rijdt rijdt hij) en blijkbaar geen vuiltje aan de lucht, it comes and goes.

Dat de fans blijven draaien of opnieuw aanslaan kan wel meer gebeuren, waarschijnlijk om te radiator nog wat extra te koelen. De Saxo doet het regelmatig, fan blijft nog een tijdje doordraaien zelfs met contact afgezet. Ook een aantal auto’s (bijv. Audi’s, Ford) deden dat. Met de Xm heb ik het nog niet meegemaakt maar ook nog niet in heel warm weer gereden maar het zou me niet verontrusten als het gebeurt.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 november 2011 06:10 PM
  [ # 8 ]

JJroadrunner, Die fans zijn bij een XM contact geschakeld. Bij een Saxo is dat niet het geval en bij mijn oude zx was dat ook niet zo. Zijn ze contact geschakeld dan kunnen ze dus alleen draaien als de sleutel in het contact op contact staat anders niet.

Daarom is het wel wat vreemd als ze zonder sleutel in een XM wel opeens gaan draaien zonder dat er een aanpassing is gemaakt…

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 22 november 2011 06:13 PM
  [ # 9 ]

@Gompy, de groene/blauwe tempsensor geeft de koelwatertemperatuur aan de injectiecomputer door. Zo kan de injectiecomputer bepalen hoeveel benzine ingespoten moet worden met de bijbehorende watertemperatuur.
Of diezelfde tempsensor ook de watertemperatuurmeter info geeft weet ik niet, je kunt met een warme motor de stekker eraf halen en checken of die nog een watertemperatuur aangeeft. Als die het niet is, dan moet het watertemperatuur sensor nr 6 zijn op de zijkant van een kop.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 november 2011 11:05 PM
  [ # 10 ]

Mijn radiator blijft zonder sleutel in het contact ook wel eens doordraaien .
Het valt mij op dat de koelwatertemperatuur na het uitschakelen van de motor altijd iets oploopt , waarschijnlijk omdat de waterpomp niet meer loopt dan.
De temperatuur in het blok loopt dan op , waardoor de voeler een signaal aan de ventilatoren geeft om nog even door te gaan .
Als je kort daarna de auto even start zie je de temperatuur snel teruglopen en de ventilatoren uitschakelen.
Mooi systeem toch? bravo
Groetjes.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 22 november 2011 11:10 PM
  [ # 11 ]

Klopt, bij een TCT is de ventilatorschakeling wel permanent geschakeld i.v.m. de watergekoelde turbo Wink.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 november 2011 11:25 PM
  [ # 12 ]

Heeft, voor wat betreft die waterkoeling, natuurlijk niet zoveel zin als de waterpomp niet meer draait lijkt me.

Het doordraaien van de fans zorgt alleen voor wat extra luchtkoeling.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 november 2011 11:29 PM
  [ # 13 ]

Precies Brian , dat vind ik ook zo onlogisch.
Rare Fransen. Laughing

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 november 2011 11:36 PM
  [ # 14 ]
Brian schreef:

Heeft, voor wat betreft die waterkoeling, natuurlijk niet zoveel zin als de waterpomp niet meer draait lijkt me.

Het doordraaien van de fans zorgt alleen voor wat extra luchtkoeling.

mee eens dat koeling door fan’s bij stilstaande motor natuurlijk niet zo efficient is als met draaiende ivm de waterpomp.

Aan de andere kant… koeling is koeling en er is ook wel eens voorbij gekomen dat er toch een zekere mate van stroming word veroorzaakt als het water in de radiator word gekoeld.

Slechter word de boel er iig niet van.

Ik zal Beers een bellen welke sensoren ze kunnen leveren en wat het spul kost.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 november 2011 11:44 PM
  [ # 15 ]

Helemaal mee eens, maar het ging mij om de koppeling tussen doordraaiende fans en de opmerking dat de turbo watergekoeld is.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook