c4 1.6 16v 109 pk caravantrekken?
hans bleuanus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 24-10-2011

Gepost: 26 oktober 2011 05:00 PM

Hallo even voorstellen mijn naam is Hans Bleuanus
Dit is mijn eerste vraag op het forum.
Heeft er iemand ervaring met het trekken van eeen caravan van ongeveer 1000kg (beladen)
met een c4 1.6.16v. 109pk
Kom je dan wel in zijn 5e versnelling of is dat teveel gevraagd.
groeten Hans

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 26 oktober 2011 10:31 PM
  [ # 1 ]

Je kan eens een berekening maken bij http://www.caravantrekker.nl Belangrijker dan het gewicht is de stroomlijn als je op snelheid bent. Ik heb nu een Constructam caravan en dat rijdt veel beter dan met de Burstner van mijn vader, die de stroomlijn van een flatgebouw heeft. Verder merkte ik dat het gebruik tussen 4 en 5 nauwelijks verschilt en dan rij ik liever in de 4 omdat ik dan de motor iets minder belast.

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 27 oktober 2011 11:24 AM
  [ # 2 ]

Ligt idd een beetje aan de caravan.
Het is natuurlijk allemaal aan beetje aan de krappe kant, maar is zeker te doen. Op een vlakke weg kun je best in de 5de versnelling rijden, maar met wat wind of een viadukt moet je al snel terugschakelen.
Ook als het op de “route de soleil” een beetje op en neer gaat is het goed te doen. In de bergen wordt het een ander verhaal, daar moet je wel opletten wat je doet.
Een berekenig geeft idd veel info.
Persoonlijk heb ik liever “iets over” en dus een 2 liter, maar dan nog .......
...... aan alles komt een einde. huh

Profiel  
 
MartyMouse
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007

- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Gepost: 22 november 2011 05:00 PM
  [ # 3 ]

Zelf heb ik dit blok in mijn coupé liggen. De auto kan prima een aanhanger trekken (ook een behoorlijk volgeladen) is geen al te groot probleem.. Daar staat tegenover dat ik met de aanhanger maximaal een keer een uurtje of 3 heb gereden.. Maar dat ging soepel, de motor levert best veel koppel onderin en kan dus best overweg met een tandem-asser vol met hardhout..

Maar zoals aangegeven kan het in de bergen wel een ander verhaal worden.. In de bergen in Noorwegen heb ik zonder een aanhanger/caravan soms al problemen genoeg om gemakkelijk omhoog te komen.

Profiel  
 
famdewilde
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 09-06-2009

Gepost: 27 november 2011 12:10 PM
  [ # 4 ]

Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar ook een C4 met 109 pk(gas uitvoering),onze caravan is ongeveer 1200 kg zwaar.
Afgelopen zomer met de caravan over de route du soleil gereden naar Zuid Frankrijk.
In België door de Ardennen had hij er wel wat meer moeite mee dan mijn vorige diesel auto(uiteraard), maar alles was goed in zijn 4 te berijden.
Mooie glooiende stukje kon goed in zijn 5 op cruise control met een snelheid van circa 100 a 110 km/uur
Wil je altijd in zijn 5 rijden met cc aan,heb je een sterke motor nodig.
Dat heb ik dus wel ervaren, maar ik ben verder tevreden met de auto en voor de drie weken per jaar dat we op vakantie zijn voldoet hij goed.

C4 1.6 16v Ligne Business

Xsara Break 2.0 HDi Difference no 2

Profiel  
 
Gepost: 27 november 2011 12:56 PM
  [ # 5 ]

Waarom willen mensen toch altijd zware caravans trekken met zo weinig mogelijk toeren? Iedereen met een beetje notie van autotechniek weet dat dit een enorme belasting is voor het lagerwerk onder in de motor. Kijk eens naar de technische gegevens horende bij je motor en kijk bij welke toerentallen het optimale koppel wordt bereikt, daar zit de kracht van je motor en daar zou je gebruik van moeten maken bij dergelijke belastingen. Het nieuwe rijden en caravanrijden zijn geen heel gelukkige combinatie hoor. Kortom op tijd terugschakelen is het behoud van je motor en maakt dat je zonder veel moeite elke helling nemen kunt.

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 26 december 2011 04:37 PM
  [ # 6 ]

Als ik dit alles zo lees, ben ik erg blij dat ik een 2.0Hdi 138PK heb gevonden…

Hiervoor had ik een C5 Break 2.0Hdi met 109PK, deze trok onze 1200kg zware caravan al met gemak. Wat zal het nu genieten worden dan zeg…

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook