De c-matic heeft kuren.
Ik verdenk nu de plaat waar de ontstekingsmodule op gemonteerd zit. Misschien zit er een bult roest achter, waardoor het slecht contact maakt en waardoor de vonk minder is.
Al vervangen: Bougies / kabels / rotor / kap / condensator / puntjes. Tijdstip afgesteld.
Sowieso, en nu met de kou extra is het drama. Eergister uit mijn slaapdienst ben ik een uur lang aan het prutsen geweest om hem aan de gang te krijgen. (Onder genot van mijn cliënten)
Als ik die plaat achter de module ontroest, waarmee moet ik het daarna behandelen? Met kopervet op de koets schroeven en de module -koud- erop?
Tip voor de koeling/verwarming.
Een grilhoes van een GS dichttapen en die achter de grille van een GSA monteren. Helemaal dicht en lekker warm!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De module moet goed contact maken met het aluminium anders fikt ie uit! je kan er warmte gelijdende pasta tussen smeren.
Pas je op dat je tape/hoes niet de fan ingezogen wordt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Okee, en wat tussen het aluminium en de koets?
Of zit dat koud op elkaar?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
beetje kopervet kan geen kwaad!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
heb je de module zelf wel bekeken. Een euvel is nog wel eens oxidatie van de aansluitpennen van de module zelf. Roest achter de aluminiumplaat is niet direct een probleem. Tussen de module en plaat gewoon goed schoonmaken en zorg voor een goede aansluiting tussen de twee onderdelen. Als het goed is wordt de module via de aansluitkabels geaard. Loop evt. deze ook nog even na.
teveel citroenen
oeps
Als je twee GSA’s hebt, een met puntjes en een met een module, dan haal je wel es wat door elkaar.
De c-matic heeft puntjes, en dus geen module, heb de puntjes maar even gecontroleerd. Ze stonden veel te ruim. nu weer netjes 0.4mm. Starten en lopen
De elektronische ontsteking zit in de palllas, en die functioneert toch wat beter.
Dank voor het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HAHA
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Okee de puntjes staan keurig afgesteld en afgelopen jaar is alles van de ontsteking vervangen.
De motor krijgt benzine, maar hij doet het niet.
De accu heb ik opnieuw opgeladen, maar hij doet het niet.
Ik zit te denken aan de conditie van de motor zelf.
De teller staat op 169.000km. Is het gebruikelijk dat rond deze standen de compressie zo’n beetje is verdwenen?
Helaas is aantrekken geen optie, ‘t is een c-matic.
Iemand ideeën?
Misschien kan een maat van mijn volgende week een keer compressie meten.
Hij staat nu zielig kletsnat voor de deur.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
draai er 4 nieuwe bougies in en kijk dan nog eens. 169k KM is niks voor deze blokkies!
Vonkt de bobine? vonkt de bougiekabel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Accu vol geladen, nieuwe NGK’s erin.
Al waren de vorige amper 5000 km oud, wel wat zwartig.
Flink doorstarten en hij na flink wat pruttel begon hij op 4 cilinders te lopen.
Klinkt niet zo overtuigd, alsof hij na een nacht koud staan weer niet aan de gang te krijgen is.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
hoe lang geleden heb je kleppen gesteld?
geen idee.
Heb ik zelfnog nooit gedaan, heb de auto nu zo’n 20.000 km
Kan dat een oorzaak zijn? Dan ga ik maar eens op zoek naar klepdekselpakkingen.
De onderste zal wel vrij lastig zijn. Op gevoel?
Het kan prima met een voelertje, al is het wel even prutsen. De onderste klepdeksels liggen vol olie en om die goed te verwijderen moeten ze een rare draai tussen de bevestigingsbout en de uitlaat maken, waardoor zo goed als alles eruit loopt.
Voor het gemak heb ik het frame met de koplampen wel verwijderd.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Vocht in de verdelerkap misschien…...
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als de kleppen open blijven staan heb je geen compressie meer.