Dan maar voor de optie van het karton in jou geval. Maar temperatuur is maar een gewoonte. Eventueel een extra trui aandoen. Kwa temp zal ik het msh 1graad warmer hebben ik vertrek meestal rond 7uur.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Even tijd voor een update, al een poosje niets meer van de Saxo laten horen.
Gelukkig bevalt de auto prima, maar moet ik nu wel wat dingen gaan vervangen, waaronder de distributie riem.
Ook ga ik de draagarmen en stabilisator rubbers vervangen, dit omdat er een fusee kogel gesneuveld is, en omdat de auto rammelt als je over een heuvel of klinkerpad rijd.
De remschijven en blokken zijn ook aan vervanging toe, allemaal niet erg spannend, alleen de distributie riem kan nog voor problemen zorgen.
Heb al wel vaker D-riemen vervangen maar nog nooit van een Saxo, heeft iemand hier nog handige tips voor, bijvoorbeeld de riemspanning, ook zijn alle andere tips welkom.
Zal tijdens de reparatie foto’s schieten, misschien wel leuk, ga morgen onderdelen ophalen en de revisie over twee weken beginnen, in de tussen tijd zijn alle tips welkom!!
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Vandaag alle onderdelen gehaald, komplete d-riem set van continental, iemand ervaring hier mee, ben Gates gewend namelijk, remschijven en blokken waren niet op voorraad, dit kwam omdat het om een drie gaats bevestiging gaat, schijn niet erg gangbaar meer te zijn, zijn in bestelling.
Ook twee nieuwe draag armen aangeschaft en de bij behorende stabilisator rubbers.
Morgen maar eens een begin maken met de draagarmen, en dan langzaam aan de rest ook maar eens vervangen, iemand nog tips voor het spannen van de d-riem?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
heeft continental ook al d-riem?
d-riem heb je men digitaal schema nog? daar staat het relatief goed in uitgelegd. in het geval van niet ik zet hem even in je pm. en natuurlijk eerst manueel 1 rondje laten draaien en controleren dat er alles nog in zen positie zit (dit wist je wsh al)
kijk ook nog even goed of je koppakking nog goed is het zou zonde zijn om de riem in korte tijd opnieuw te moeten vervangen.
normaal kan de motorblok in de saxo blijven zitten.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Bedankt voor de info, moet nog even kijken naar mijn pm, ben ondertussen overgestapt naar een andere computer doordat de oude gecrasht was en daarmee ook alle gegevens kwijt ben.
Heb vandaag bijde draagarmen vervangen en de stabi rubbers, een wereld van verschil, auto is weer rammelvrij en stuurt weer zoals het hoort, er was bij een fusee kogel behoorlijk wat speling opgetreden.
De distributie staat gepland voor over twee weken, heb eerst nog wat andere verplichtingen, ben namelijk 12,5 jar getrouwd op 11 november, het weekend daarna heb ik weer tijd.
Zal als ik er tijd voor krijg even een foto plaatsen van de distri set
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij d-riem vervangen: motor aan passagierszijde ondersteunen en de motorsteun boven aan dezelfde kant eraf halen. Doe dit pas nadat je de bout van de krukaspoelie eraf gedraaid hebt. Dit gaat op voor een 1.1 Ik weet niet of het voor de jouwe ook zo is….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Oke, snap alleen niet helemaal waarom de motorsteunen er af moeten, volgens mij moet je er toch voldoende bij kunnen als je het rechter wiel verwijdert en de plastic binnen kuip?
Misschien weet ik het niet goed dus verbeteren mag, graag zelfs.
Heb vandaag wel een stukje hulp gereedschap gemaakt om de spanrol op spanning te krijgen, zal zo direct even een paar foto’s plaatsen, ook van de Continental D-riem set
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Bij deze voor belangstellenden onder ons,
, spanrol met hulpgereedschap.
En natuurlijk de Continental distributieset,
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Vandaag was het dan zover, operatie Saxo.
Distributie riem en spanrol en waterpomp vervangen, was een leuke klus en ook zeer goed zelf te doen, uiteraard daarna nieuwe koelvloeistof toegevoegt en ontlucht, het ontluchten was nog wel wat tricky, wist nog van de ZX dat je de koelvloeistof hoger moest zien te krijgen dan de ontluchting van de verwarmings slangen, dus dit ook maar gedaan bij de Saxo, heb trouwens maar twee onluchtingsnippels kunnen vinden, eentje bij de verwarmingsslangen en eentje op het thermostaat huis, klopt dit?
Heb het gevoel dat alle lucht er wel uit is nu.
Alles manueel rondgedraaid na het vervangen van de riem, alles loopt goed, auto gestart en ook dat lijkt goed, heb alleen wel een raar geluid in de auto zitten, kan het lokaliseren als geluid wat bij de distributie weg komt, een soort van rare brom, als het toerental verhoogt verdwijnt het geluid ook, zou dit met de riemspanning te maken hebben of met de spanrol?
Daarna de remschijven met blokken vervangen, deze waren erg slecht met name de schijf links voor,
ook de rechterkant was niet erg jovel meer, ook deze vervangen voor nieuw, wat ziet het er dan toch weer mooi uit, bijna zonde om mee te gaan rijden
Nu moeten de remmen en schijven nog op elkaar inlopen, maar dat gaat wel goed komen, iemand nog tips over het ontstane geluid? Graag reactie!
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
er zijn 3 ontluchtingsnippels
1 ventiel achter aan bijrijderskant, 1 aan imbus aan het thermostaatshuis en 1 op de radiotor aan de bestuurderszijde.
geluid:
Zit de riem recht? en de beschermingskap ook anders even zonder beschermingskap testen (wel terug plaatsen en voorzichtig zijn dat er niets de riem raakt ...)
Weet niet zeker maar heb je de alternatorriem verplaats van positie?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je weet nu dus ook waarom die motorsteun eraf moet….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Mooie tool!
Een deurklink heeft ook precies de maat van dat vierkantje (voor de niet-lassers).
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Heb de kappen er nog maar weer eens af gehaald, de riem lijkt recht te zitten, ook als ik de riem verwijder van de dynamo (alternator)? blijft het geluid bestaan.
Misschien kan het helemaal geen kwaad, maar beter safe than sorry, heb er ondertussen al weer een 150 kilometer mee gereden en heb geen problemen kunnen ondervinden behalve het vreemde geluid bij stationair draaien.
Ook de verwarming word goed warm en het koelvloeistof nivo blijft op het goede pijl staan, dit is voor mij een indicatie dat de boel toch goed ontlucht is, inderdaad de nippel op de radiateur was ik vergeten te vermelden, ook deze heb ik los gehad om te ontluchten, het ontluchten met de fles zonder bodem, blijkt toch nog steeds zeer effectief en goedkoop te zijn!
Het tooltje heeft zijn gemak wel bewezen, ongeveer 15 minuten werk aan gehad om het te maken en ongeveer voor 100.00 euro gemak aan gehad, mocht iemand dit tooltje eens een keertje willen gebruiken, het is op te halen bij mij, past in ieder geval op de 1.0, en misschien ook wel op andere motor varianten.
En de motorsteun, tja inderdaad, deze moet er af, althans het bovenste gedeelte, anders kom je niet bij het verborgen boutje waar de kap nog mee vast zit en krijg je ook de onderste kap er niet af van de distributie riem, waarvoor dank voor de tip.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
mmm dan zal het normaal niet aan de riemen liggen.
Als je de motorblok vasthoudt is het geluid dan weg? Als dit het geval is even de motorsteun aanhaalmoment nakijken.
In het slechtste geval hoor je de waterpomp. zolang er daar niets lekt is er naast het geluid niet veel erg aan de hand behalve dan dat deze versnelt versleten raakt.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Motor vast houden helpt niets eigenlijk, dus….. de waterpomp is nieuw dus verwacht daar eigenlijk ook geen problemen, je kunt hem maar ook op 1 manier monteren…
kijk het nog wel even aan.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt