Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De redactie van het Citroën-Forum is onlangs aan het IJzerplein in Brussel ontvangen door Luc Lion, directeur communicatie en public relations van Citroën Belux. Eerst is ons het imposante gebouw getoond, waarover binnenkort een afzonderlijk voorpagina-artikel zal verschijnen. Daarna heeft Luc Lion geput uit meer dan 40 jaar Citroën-ervaring!
Citroën Belux is voortgekomen uit de Société Belge des Automobiles Citroën, opgericht in 1924. Met gepaste trots vermeldt Luc dat dit de oudste buitenlandse dochteronderneming van Citroën is. Zelf is Luc in 1970 begonnen, in de verkoopdienst. Dat jaar bracht twee nieuwe Citroëns: de GS en de SM. De GS als democratische versie van de DS, compleet met hydrauliek, sloeg goed aan bij het publiek. De SM was een zo bijzondere auto dat heel Brussel hem wilde komen zien en de toonzaal zwart zag van het volk.
Luc heeft dus goede herinneringen aan zijn begintijd bij Citroën, maar nostalgisch is hij zeker niet! Daarvoor herinnert hij zich ook nog maar al te goed dat het modellenpalet van Citroën in zijn beginjaren niet erg gevuld was. Tussen de A-types, de GS, de DS en de SM zaten té grote gaten en dus was het moeilijk om klanten vast te houden. In de jaren daarna kwamen er ook auto’s die niet zo gemakkelijk te verkopen waren, zoals bijvoorbeeld de Visa. Nu is dat heel anders, vindt Luc: “Er is een complete C-reeks, een DS-reeks en er zijn praktische auto’s zoals de Berlingo en de Nemo. Hoe de mogelijkheden en de behoeften van onze klanten ook veranderen, hoe de gezinssituatie zich ook ontwikkelt, we kunnen iedereen een passende Citroën aanbieden!” Het onderhouden van een compleet gamma betekent onder meer dat nu ongeveer 3 nieuwe modellen per jaar worden voorgesteld, terwijl die frequentie in de jaren ‘70 bij 1 nieuw model per 7 à 8 jaar lag. Gelukkig worden al deze inspanningen ook met resultaten bekroond: “In de jaren ‘70 verkochten wij in België en Luxemburg ongeveer 28.000 auto’s per jaar en hadden wij een marktaandeel van 5%. Nu verkopen wij er 65.000 per jaar en is ons marktaandeel 10%.”
Tijdens zijn loopbaan heeft Citroën zich op alle gebieden sterk ontwikkeld, vindt Luc. “André Citroën was een voorloper op het vlak van design, reclame en competitie. Die waarden zijn behouden en in de laatste jaren zelfs versterkt.” Volgens Luc speelt design een belangrijke rol in het nieuwe élan van Citroën. “Sinds 1999 heeft Jean-Pierre Ploué als hoofd van het Ontwerpbureau getoond dat hij Citroën heel goed begrepen heeft. Hij en zijn team hebben niet alleen de C3, de C4 en de facelift van de C5 op hun naam staan, maar ook de DS3 en spectaculaire studiemodellen zoals de GT. Dat hij in 2009 directeur design geworden is van de PSA-groep is goed nieuws, want alleen als het PSA goed gaat, gaat het ook Citroën goed. Zijn plaats bij Citroën is ingenomen door Thierry Métroz, met wie Ploué al in de vroege jaren ‘90 aan de Renault Twingo heeft gewerkt. Het feit dat zij elkaar zo goed kennen, betekent voor ons dat de jongste Citroën-modellen zoals de nieuwe C5, de DS4 en de DS5 een logisch vervolg zijn op de vernieuwingen die rond 1999 begonnen. We hebben een mooi gamma en zowel de pers als het grote publiek is weer oprecht nieuwsgierig wanneer Citroën een nieuw model lanceert.”
Niet alleen Citroën heeft zich in de afgelopen veertig jaar ontwikkeld, de Citroën-rijder heeft dat ook gedaan. In Luc’s beginjaren gaf het commerciële team zich veel moeite om potentiële kopers te informeren over de auto’s en hen over te halen om een proefrit te maken. Tegenwoordig speelt een groot deel van de informatieverstrekking zich op internet af, hetgeen betekent dat klanten met veel meer kennis de toonzaal instappen. Dat zij soms niet eens meer een proefrit willen maken, blijft Luc verbazen: “Een auto is toch voor velen van ons na ons huis nog altijd onze grootste uitgave!”
Die klanten vertonen in het gehele gebied van Citroën Belux een gelijkaardig koopgedrag. Ook al worden de tegenstellingen tussen Vlamingen en Walen steeds meer benadrukt, wanneer zij auto’s kopen, spelen die verschillen geen rol. Zij kopen dezelfde modellen, motoren en uitrustingsniveaus. Eén verschil is er toch: waar 80% van de Belgen voor een dieselmotor kiest, hebben veel Luxemburgers een voorkeur voor relatief zware benzinemotoren. Omdat de overeenkomsten veel belangrijker zijn dan de verschillen, zijn de marketing-campagnes in heel België en Luxemburg gelijk. Het publiciteitsmateriaal daarvoor wordt door Citroën Belux zelf ontwikkeld, want: “Teksten uit Nederland hebben in Vlaanderen niet altijd het gewenste effect.”
Hoewel het huidige gamma en de communicatie daarover veel aandacht opeisen, vergeet Citroën Belux de liefhebbers van historische Citroëns zeker niet. Wat blijkt, Luc Lion is zelf de initiatiefnemer geweest voor de oprichting van de Amicale van Belgische Citroën Clubs! Daarin zijn tien Citroën- en Panhard-clubs vertegenwoordigd, die eens per vier à vijf weken bijeenkomen en volgens Luc op een voorbeeldige manier samenwerken. Misschien is Luc toch niet helemaal vrij van nostalgie? Maar hoe kan dat ook anders voor iemand die de Dyane, de GS, de DS en de SM als nieuwe auto’s heeft mogen verkopen?
tekst: RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk artikel.
Dank daarvoor.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dank je!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat Luxemburg voorkeur voor benzine heeft en Belgie voor diesel zal ongetwijfeld een fiscale achtergrond hebben.
Overigens zware benzine motoren - welke dan. Volgens mij zijn die allemaal weg (mx 1.6 THP, overigens een prima motor, maar in de middenklasse) en zijn er alleen zware diesel modellen over (22HDI, 30V6HDI) (in lijn met de thuismarkt die fiscaal gedreven ook een diesel voorkeur kent.)
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
het gaat niet alleen over het heden, er zijn daar veel meer xm 3.0 benzineversies verkocht een ook de c6 benzine deed het daar goed.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
leuk artikel…
en dat er iemand zit die al zo lang voor citroen werkt vind ik geweldig..
helaas zie je dat niet terug in de aftersercive door citroen belux..
als je een goede garage hebt gaat het enigzins nog…
maar ik heb de klantendienst van citroen belgie eens een mail gestuurd..
kreeg antwoord dat mijn klacht onderzocht werd en ik zou nog een reactie krijgen…
ben al aan het wachten sinds januari 2007 hahahahahaha
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
@exroosje/bxsport: Dat is juist, veel Luxemburgse XM’s waren V6-versies. Ook is het woord ‘relatief’ bewust gebruikt: zelfs al is een DS3 niet met een V6 te verkrijgen (gelukkig maar ), binnen de grenzen van het aanbod zullen Luxemburgers nog altijd voor wat grotere motoren kiezen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Leest Citroën Belux ook mee op het forum?
Overigens een leuk artikel geworden, mooie mix van verleden en heden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
@ronama: Indien je een koopovereenkomst hebt afgesloten met een dealer, moet je je in geval van problemen toch inderdaad tot die dealer wenden? En als hij je goede service biedt, ben je toch goed geholpen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
gaat mij ook meer om de klantvriedelijkheid van de klantendienst…
dan moeten ze schrijven.. wendt u tot uw dealer, dan is het toch inorde..
daarom heet het toch klantendienst??
maar goed dat heeft verder niks met dit mooie artikel te maken…
nogmaals ik vind het prachtig dat de meneer al zo lang voor citroen werkt…
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Luc Lion zal zeker, het artikel lezen op de voorpagina. Dat had hij me toch beloofd….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!