Vraag: Kun/mag je de cx ook opkrikken terwijl de auto in de laagste stand staat. Ik bedoel laagste stand in de zin dat de auto gewoon stilstaat. Of moet je de auto starten, hoogste stand, wiel verwisselen enz.
Dyna Z1: Tout alu.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat kan wel, mits je de krik er onder krijgt en zin hebt om lang genoeg te slingeren. Maar ik neem aan dat de auto niet start?
Ik heb een hydraulische krik, maar inderdaad is de ruimte tussen krikpunt en de weg erg krap.
Nee, tijdens m’n laatste rit 2 weken geleden voelde ik een trilling die steeds erger werd. Het nam af naarmate de snelheid minderde, dus ging ik uit van aandrijving of banden. Bijna thuis gekomen werd het erger, de pook trilde zelfs hevig. Thuis gekomen met de vlakke hand over de voorbanden en ik voelde en zag ook een redelijke oneffenheid in de rechtervoorband. Best wel raar, want in maart zijn er 2 nieuwe voorbanden om gegaan. Om het echt uit te sluiten wil ik in het weekend de reserveband omdoen om te kijken of het weg is.
Dyna Z1: Tout alu.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Waarom zou je de auto dan niet starten en even in de hoogste stand zetten? Hoogste stand, krik er onder, twee slagen en je wiel is vrij. Het kan bijna niet makkelijker.
Je hebt gelijk. Het was ook een beetje nieuwsgierigheid of het met de hydrauliek wel kan.
Dyna Z1: Tout alu.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat lijkt me geen probleem, je moet alleen al krikkend de complete veerweg overbruggen en dat is nogal een eind.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
ik heb een ultra lage krik en zelfs die krijg ik niet eronder als de dame op haar buik ligt….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Gewoon met een lange houten balk “opkrikken”.
Of met een wiel op een stel planken, tegels rijden, dan krijg je er ook een krik onder.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij zijn we ontzettend aan het uitwijden waar dat niet nodig is. De TS heeft al duidelijk gemaakt wat zijn drijfveer was, waarom dan nog allerlei niet terzake doende uitleg geven?
Omdat dat leuk is!
Vanochtend de auto gestart (sloeg na ruim 2 weken stilstand gelijk aan). In de hoogste stand gezet en wiel rechtsvoor eraf gehaald. Ik zag het al gelijk: Er zit geen deuk in, maar een heuse bobbel. En de voorbanden zijn pas 7 maanden oud en 10.000 gereden. Zou dit een type met binnenband kunnen zijn? De bobbel heeft ervoor gezorgd dat de buitenste profieldelen zo onder druk staan dat er scheurtjes zijn ontstaan.
Het betreft een Michelin 185/70R14 MXL Radial X.
Ik ga toch maar eens bellen met van Gompel, daar komen ze vandaan.
Heb ieder geval de reserveband er onder gezet, die was nog helemaal nieuw. Is wel een maat kleiner: 175.
Kan dat kwaad?
Het rijdt ieder geval weer zoals het moet.
Dyna Z1: Tout alu.




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja hangt ervan af hoe oud de reserveband is hé... meestal zien die er nieuw uit maar is het rubber helemaal hard geworden en houden ze totaal geen baan meer. Eigenlijk is de combinatie band en juist naast de motor dus veel warmteontwikkeling zeer nefast… en vermits het gaat over een oude MXL band zou ik deze maar enkel nog gebruiken in noodgevallen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rf schreef:Het betreft een Michelin 185/70R14 MXL Radial X
MXL banden hebben één probleem waar ze bekend om staan: karkasbreuk, meestal omdat ze langdurig onder een motorkap hebben gezeten als reserveband. MXL’s verouderen vrij snel en dan breekt het karkas. Bulten tot gevolg, trillen en uiteindelijk laat het loopvlak los van het karkas. Om die reden heb ik altijd geleerd om NOOIT MXL banden te verkopen die ouder zijn dan 5 jaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mannen, het reservewiel wat ik er vanochtend opgezet heb, is niets mee mis. De band waar het wel mee mis is en dus die rare bult heeft is er 7 maanden geleden nieuw op gezet.
Maar blijkbaar dus inferieure kwaliteit. Vond het al vrij goedkoop: 2 nieuwe Michelins voor 125,-
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb ik iets gezegd over het reservewiel? Volgens mij schreef ik dat een MXL vaak als reservewiel is gebruikt en daar erg snel van gaat verouderen. Verder schreef ik dat MXL banden de reputatie van karkasbreuk te hebben. Jij hebt gewoon 2 gare banden gekregen die waarschijnlijk jarenlang als reservewiel onder de kap van een of andere CX hebben gelegen Vandaar het als nieuwe profiel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste