Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Hallo allemaal,
Gisteren was het zover… de xsaar voor de APK. Had de auto in februari gekocht met een nog recente apk. In andere topics was al te lezen wat ik zoal vervangen had de afgelopen tijd. Dus met alle vertrouwen naar de dealer gebracht waar de vorige eigenaresse hem altijd in onderhoud heeft gehad en de auto ook vorig jaar was gekeurd (volgens het apk rapport).
Maar om 16uur was mijn vertrouwen in een klap weg, werd gebeld door de dealer… auto afgekeurd… grr
Volgens de dealer op de volgende punten (moet vervangen worden)
- Set remschijven V
- Remblokset 4
- RV Fuseekogel
- Handremkabel links
- Handremkabel rechts
- DOP (wat dat ook wezen mag….)
- Moer
- Remdrukbegrenzer gangbaar maken
- Carterventilatieslang
- lampje van nummerbordverlichting
Dit grapje zou mij bijna 700 euro gaan kosten bij de dealer. Heb de auto gelijk weer opgehaald…. na een poosje te hebben gedacht ben ik naar de zaak gegaan waar ik de auto had gekocht in februari. Deze verkocht mij destijds als een in goede staat wagen zonder gebreken. Zat een recente apk op en was nog even nagekeken door hun. Van dit alles bleek dus niets te kloppen volgens de eigenaar van de garage. Deze wil mij tegemoet komen, de auto word door hem geherkeurd en wil mij dan eventueel in eventuele kosten wel tegemoet komen….. Mag zeggen dat ik dat best reeel vind van die zaak!
Nu maar afwachten wat er uit komt daar en dan beslissen wat ik doe… het laten fixen door de garage waar ik hem had gekocht of toch zelf gaan sleutelen… (hangt van de prijs af)
Woensdagavond post ik het verhaal hoe het afgelopen is…..
Groetjes,
Rene
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik lees eigenlijk voornamelijk slijtagedelen in je lijstje. Afhankelijk van hoeveel kilometer jij sinds februari met die auto gereden hebt kan dat dus niet allemaal verweten worden aan de garage. Zoals het er nu naar uit ziet vind ik het dus best billijk dat ze je een eindje tegemoet willen komen.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
een 8000km ongeveer en met op de voorgaande apk rapport geen enkele adviespunt.
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het is natuurlijk nog maar de vraag of deze keuring niet OK was. En daar kom je natuurlijk alleen achter door bij de RDW aan te kloppen. En daar moet je maar net zin in hebben…
Heeft de verkoper voor verkoop een aantal afgekeurde dingen vervangen waardoor er twijfel is ontstaan? Hoeveel heb je gereden sindsdien?
Als ik de afkeurpunten zo lees: middagje werk en wat materiaal (remschijven/blokken) etc.
zijn slijtdelen dus je kan na reparatie er weer lekker tegenaan.
Ik weet niet hoe handig je bent. remmen zijn wel je veiligheid, die wil je wel goed monteren.
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Goedemorgen allemaal,
Gisteren terug geweest naar de garage waar ik de auto dit jaar heb gekocht. Eenmaal op de brug werden dezelfde punten al vrij snel duidelijk. Dus om tafel met de garage eigenaar….
Nou dit heeft niet veel opgeleverd, kwam nagenoeg op het zelfde bedrag uit. Met veel moeite wou hij er nog wel 100 euro af doen en hem op 600 laten staan voor reparatie.
Heb de auto weer meegenomen en ben nu zelf op zoek naar (goede gebruikte) onderdelen want ga de xsaar zelf weer maken. De auto is verder in topconditie, compleet roestvrij en nergens rot!
Heb via een site al 1 aanbieding gehad, 106 euro ex handremkabel… klinkt al stukken aantrekkelijker.
Word vervolgd….
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Welke onderdelen denk je verstandig gebruikt te kopen?
Ik vind dit best een bijzonder topic… een verkopende garage die een apk in twijfel brengt zonder de auto onlangs op de brug te hebben gehad, nu conclusies trekken uit een keuringsrapport van vorig jaar, slijtbare onderdelen tweedehands kopen…
Volgens mij was er slechts 1 verstandige keuze… 5 weken geleden “ja” tegen de dealer zeggen! Dan had je nu weer zorgeloos rond gereden. Geloof mij, de geconstateerde dingen zijn normaal en de genoemde prijzen zijn normaal. Autorijden kost geld, en de bedragen die jij noemt voor een jaar autorijden zijn peanuts, ook voor 8000Km.
Een dealer is over het algemeen gesproken altijd wel wat duurder, dat is ook normaal, ze hebben voor alles een mannetje rondlopen, en het moet er allemaal van komen, maar daar gaat het hier niet over, tweedehands onderdelen in fusee, remmen, handrem, etc? Ik geloof mijn ogen ook niet, zoiets steek je toch nooit tweedehands… Ik zeg altijd als je het niet kan betalen heb je wel nog de fiets ook, want een auto kost nu eenmaal geld
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Misschien kan je nog naar de sloop gaan waar je je BX hebt achterlaten, en kan je vragen of je de remschijven en blokken er nog af kan halen, die passen ook vast wel op de Xsara. Spaar je toch weer een paar centen uit!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet wat je 2de hands wil monteren….
Maar geen 2de hands remmen, deze delen slijten op elkaar in, als je dat dan weer gaat gebruiken is vragen om problemen.
Als je schijven vervangen moeten worden wordt het zelfs al aangeraden om je blokken mee te nemen ook al zijn ze nog niet op. De blokken zijn dan ingesleten op de oude schijven.
Overigens zit er ook veel verschil in kwaliteit van remblokken, dus een koopje zoeken is ook niet altijd de beste oplossing.
Ik heb het voordeel vindt ik zelf, in Lelystad hebben wij een garage die eigenlijk alleen APK’s doet, mocht het zijn dat er iets mankeerd dan heb je 10 dagen de tijd om het euvel op te lossen.
Reparatie’s doet hij niet tenzij jet er om vraagt dan wilt hij het wel doen in zo’n garage heb ik altijd wel vertouwen kijk eens bij jullie in de buurt, ik ben benieuwd
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb een totaal andere ervaring met iemand die alleen maar APK’s doet…
CX op de brug, en afkeur.
Remklauw lv zat vast
Afstelling koplampen
Dashboard verlichting
En nog een paar kleine puntjes…
Later naar de dealer gebracht toen kwam er nog wat aan het licht.
Remklauw rv ook vast
Diverse remleidingen verroest!!
Teveel speling op de stuurkogels
Fuseekogel
Achterbollen geen druk meer
Speling achterdraagarmlager
Handrem
De man die niets anders deed dan APK had naar mijn idee toch een aantal kritike puntjes over het hoofd gezien!
Anders had ik fijn een jaar rond gereden met rotte remleidingen
Dit geld misschien iets minder voor een Xsara, maar soms is het toch erg handig om naar een bedrijf te gaan dat een bepaald model erg goed kent, dan weten ze tenmiste waar ze moeten kijken.
Ik houd het lekker bij de dealer of een merken specialist!
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Goedemorgen allemaal, omdat ik om de een of andere reden niet meer in mijn vorige post kan posten een nieuwe topic.
Edit Mod: Het eerste topic was tijdelijk gesloten wegens bashen door een inmiddels verwijderde gebruiker. In alle commotie waren we vergeten het topic op te schonen en terug vrij te geven. Bij deze is dat gebeurd en zijn beide topics samengevoegd. Excuus voor het ongemak.
Inmiddels de remmen vervangen en de fuseekogel en de spoorstangeind. Was een leuk klusje om te doen. Vandaag de handremkabel vervangen (rechts achter), de hele handel netjes afstellen en de remkrachtverdeler achter weer gangbaar maken. Duik dus zo de garage weer in bij m’n ouders. Word vervolgd…
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Zo, de xsara kan een deze dagen weer worden APK gekeurd. Alles is netjes vervangen. Alleen moest ik 1 torx van de trommelrem achter uitkappen, deze was blijkbaar eerder al een keer dol gedraaid. Was een leuk en leerzaam klusje om te doen. Ben heel erg benieuwd wat de uitslag gaat worden… nu alleen nog even kijken waar ik hem nu laat keuren.
Wat is er allemaal nu aan gedaan:
instrumentenpaneel vervangen (tellerklok was overleden)
Alle lampjes in dashboard vervangen
Fuseekogel vervangen
Spoorstangeind vervangen
Remschijven en blokken voor
Handremkabel
Verder wat knopjes in dasboard en een stuurhendeltje.
Moet nu alleen nog een nieuwe carterontluchtingslang (die boven op de klepdeksel zit) en een stukje van dat geribbelde plastic (voor bij luchtinlaat) hebben en dan is de xsara weer helemaal klaar en kan hij sowieso weer een jaar onbezorgd vooruit.
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Vandaag was het dan zover, de xsara opnieuw voor de keuring. Met volle moet naar de garage gereden…. maar al snel werd de wagen opnieuw afgekeurd. Nu ineens op de volgende punten:
Fusee RV
Stabilisatorstang LV
Handremkabel LA
Aandachtpuntjes: Hitteschild onder de auto zit los
1 lampje kentekenverlichting
1 mist achterlicht (RA werkt en LA niet, hoort dit niet zo te zijn??)
Al met al, nog overkomelijk dus en maar weer op zoek naar goede (nieuwe) onderdelen. (zit wel eens behoorlijkse verschillen in de prijzen)
De reparaties die ik dus na de vorige APK afkeur heb gemaakt, waren nu prima…
Dus maar weer aan het sleutelen binnenkort.
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
rene, inderdaad moet er maar een mistlicht branden achter, en niet twee. en kentekenplaat moet verlicht zijn??? volgens mij als 1lampje brand dus ook goed, maar is mechien weer veranderd, en wat niet leuk is van de garage, dat ze dus nu weer andere punten vinden, volgens mij is het zo, dat waneer je de auto voor de keuring brengt, de garage je een geheel raport dient te geven met de gebreken, dat waneer je die hebt gerepareert, de auto word goed gekeurt, nu moet je dus straks weer de keuring betalen, let wel dit alleen als je de herkeuring hebt laten uitvoeren bij de zelfde garage, en die stabelisator-stang, vervang altijd, de onderdelen per paar, dus links en rechts,die stangetjes kosten 20euro,p.stuk, vaak zijn ook de rubbers van de stab-stang, ook uitgelubert. dit veroorzaakt vaak het dreunen uit het vooronder. de rest van de onderdelen kosten ook, rond de 20euro.p,stuk.