Beste forumleden,
Na zeven jaar een BX 19d gereden te hebben, en drie jaar lang een XM 2.1td, heb ik afgelopen zomer toch de onvermijdelijke overgang naar een CX gemaakt. Reden om hier eens een draadje te openen.
De XM had wat kuren met de dieselpomp en we reden niet zoveel kilometers meer om een diesel rendabel te maken. Precies op dat moment (juli dit jaar) kwam ik een mooie, zwarte prestige tegen en hebben we ervoor gekozen om deze auto dagelijks te gaan rijden.
Het is zoals gezegd een zwarte prestige uit 1984, die in 2008 uit Duitsland naar Nederland is gehaald. Ik vermoed dat de auto toen ook opnieuw is gespoten. Het rijden is een genot, het leren interieur is na een aantal behandelingen met een speciaal middel weer vrij zacht en de airco is na vullen goed koud. De ruimte is ook erg praktisch, zeeën van ruimte voor boodschappen tussen de achterbank en voorstoelen. In andere auto’s rijden is wel wennen als je eenmaal diravi gewend bent moet ik zeggen…
Heb er wel al twee keer mee stilgestaan, één keer geheel mijn eigen fout door teveel op de benzine-indicator op het dashboard af te gaan en de injectiecomputer is laatst overleden, dat was de tweede keer. Zowiezo vind ik het injectiesysteem uit 84 wat kwetsbaar en ongeraffineerd, ondanks dat er al veel aan is vernieuwd, en dus heb ik besloten om ook net als Harry de overstap naar een VEMS te maken. Dat systeem wordt op dit moment ingebouwd en ik ben erg benieuwd naar de rijeigenschappen straks.
Voor zover, ik zal binnenkort ook wat foto’s plaatsen en jullie op de hoogte houden van de VEMS-resultaten.
Bart

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ben je dan de eerst serie 1 die van VEMS wordt voorzien?
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Wil je ook iets meer vermogen of alleen voor de betrouwbaarheid?

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
welkom hier, met je eigen draadje.
een zwarte serie 1 Prestige is een mooie verschijning !
wat foto’s doen het altijd goed
heb je zelf je leer behandeld om ‘t soepel te maken ?
wat heb je gebruikt ?
verdere info + foto’s van je VEMS als het vordert zijn we zeker benieuwd naar !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ik denk inderdaad dat het de eerst S1 is met dit systeem. Misschien zijn er wel al andere engine management systemen in vroege modellen gebouwd. Het gaat me vooral om het uitschakelen van kwetsbare onderdelen en om het soepeler maken. Vind de auto vlot zat, maar ben dan ook diesel gewend . Mocht ik later toch meer vermogen willen, dan kan het hele systeem mee naar een turboblok. Maar denk eigenlijk dat het voorlopig prima is zo.
Als dit op orde is ga ik eerst eens aan wat cosmetische dingen denken, zoals een nieuwe hemel. En de roestpteventie nalopen.
Ja een eigen draadje was idd een leuk idee. Ik moet even wat webspace activeren, dan plaats ik fotos.
Voor het leer heb ik op een paar van die zeldzame warme dagen in augustus het interieur ingesmeerd met Leatherique, op basis van verhalen hier op het forum. Is al beter, maar als het weer warm wordt moet het nog wel een keer.
Ik was vandaag even langs bij E.J er werd druk gebouwd aan je VEMS en je gaat een stuk zuiniger rijden en veel soepeler, ik wens je alvast vele mooie kilometers in de toekomst.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Dat klinkt goed Harry! Heb helaas zelf nog niet kunnen kijken.

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
tja, morgen is zaterdag, even langs met de camera voor een tussen inspectie ?? (camera mee)
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Vanochtend ben ik even bij VdL geweest om de inbouw van de VEMS te bekijken. De nieuwe draadboom, sensoren en stekkers zien er erg netjes uit allemaal en ik kan niet wachten om te rijden met de nieuwe configuratie. Helaas is het luchtfilter nog niet binnen, dus dat laat nog even op zich wachten. Hierdoor ben ik wel in de gelegenheid om preventief een nieuwe bobine en bougiekabels te laten plaatsen. Dus deze is ook gelijk besteld (van MSD). De berg oude onderdelen op de grond naast de auto deed me goed: luchtmassameter, BDP-sensoren, blauw relais en dubieuze stekkers zitten er niet meer in. In plaats daarvan is een nieuwe kabelboom geplaatst, met goede stekkers en moderne sensoren. De MAP-sensor, Lambda-sonde, MAT (luchtemperatuur), de gaspositiesensor en het triggerwheel zitten er in. Het mooie is dat de VEMS-computer en de nieuwe relais niet in de motorruimte zitten straks. Ook is er een andere oplossing verzonnen voor de vaak haperende koude-startklep. Nu nog even zorgen dat ik nog een werkende toerenteller heb straks, maar dat komt goed.

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Klinkt goed, we volgen dit draadje nauwgezet. En zwart is een mooie kleur voor een Prestige !

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Van alle originele kleuren vind ik zwart nog steeds de mooiste kleur voor een CX!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mooi project hoor. En mooie Prestige!
Laat je ook meteen even de 4 brandstofslangetjes van injectorrail naar injectors vervangen? Dit zijn n.l. nog de originele van 25 jaar oud.
(tenzij de injectoren vervallen en er hele andere voor in de plaats komen natuurlijk!!)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dank, ben er erg blij mee. Het technisch op orde maken en verbeteren is leuk om mee bezig te zijn. Ik ga suggestie voor de brandstofslangetjes meegeven (bij deze?), dank voor de tip.
Voor wat betreft de kleur: Ik moest eerst wel wat wennen aan een zwarte S1. Vind dat die typische ‘70 kleuren ook erg mooi staan op serie 1 modellen. Het wende erg snel en heb me er niet door laten weerhouden deze te kopen en inmiddels ben ik erg blij met de combinatie van het zwart en het prestige-rvs.

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gatverdamme… Mijn droom CX. Op het cognac bruine leer na dan. En automaat.
Way out in the water, see it swimming.
Ik moet zeggen dat ik ontzettend benieuwd ben naar de resultaten voor een serie I..!
@ EJ, waar zitten de verschillen voor dit systeem tussen de 240IE en 2500 IE? Maakt dit het nog moeilijker of makkelijker?