1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hulp bij uitlijnen/wielophanging
jrv
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-04-2008

Gepost: 25 november 2011 04:49 PM

Mijn CX staat een beetje raar op zijn wielen. Het rechtervoorwiel wijkt van onderen een beetje naar buiten. Hij trekt (daardoor?) een beetje naar links tijdens het rijden. Voor de banden zal het ook niet al te goed zijn. De bandenboer die de wielen heeft uitgelijnd, constateerde wel dat het rechtvoorwiel niet goed staat, maar wist niet wat daar aan te doen.

Ik weet wel een beetje hoe de wielophanging en de vering in elkaar zit, maar ik zou er graag eens samen met een expert naar kijken. Het liefst doe ik het onderhoud zelf, dus ik wil vooral ook leren hoe het zit. En ook meteen alles nalopen, er zou tenslotte zomaar eens wat versleten kunnen zijn na 35 jaar.

Ik heb zelf een werkplaats (maar zonder brug en uitlijn-installatie) in Weesp. Maar ik kan ook ergens langsrijden. Is er iemand hier die hierover een deskundig oordeel kan geven? Of een garagist die geen bezwaar heeft tegen nieuwsgierige klanten?

Model: CX-2400 pallas, bouwjaar 1976.

Citroen CX 2400 Pallas (1976)
Citroen C35 Camper (1983)
DAF B-1300 (1967)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 november 2011 05:59 PM
  [ # 1 ]

Je kan eens naar Matterhorn in hilversum. Die hebben een zeer uitgereid uitlijn apparaat en kunnen ook je Camber meten. Ik betrijfel trouwens of je dat kan instellen in de CX….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 november 2011 06:47 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dat dat bij de cx alleen kan afwijken als er iets krom is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 25 november 2011 07:16 PM
  [ # 3 ]

Ik vermoed dat je wiellager naar zijn mallemoer is. De negatieve camber wordt wel vaker gebruikt aangedreven wielen. Maar echt zichtbaar zal het niet mogen zijn bij een auto als een CX.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 november 2011 07:40 PM
  [ # 4 ]

Als dat wiellager zover heen is had de ts dat denk ik allang gehoord.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 november 2011 07:42 PM
  [ # 5 ]

Of een of andere beun heeft er gewoon één draagarm van een breedspoor cx onder gebeund….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 november 2011 10:27 PM
  [ # 6 ]
waterman schreef:

Of een of andere beun heeft er gewoon één draagarm van een breedspoor cx onder gebeund….

dat is een verschil van ongeveer 3 cm dat kun je toch op het oog nog wel zien.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 25 november 2011 10:31 PM
  [ # 7 ]

Nou, ik verbaas me nergens meer over wat mensen allemaal knutselen hoor. Very Happy

Matterhorn is inderdaad een goed bedrijf. Maar camber valt niet te veranderen bij en CX door ‘afstellen’. Zit er ook speling op het wiel of de draagarm, of heeft de bandenboer dat niet getest?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 25 november 2011 11:32 PM
  [ # 8 ]

Een fototje kan veel verhelderen,trouwens hoe lang heb je deze klachten eigenlijk al rij je er al lang mee??

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 25 november 2011 11:35 PM
  [ # 9 ]

Een negatief camber van ongeveer 3 cm. Das bijna genoeg om op de wang van de band te gaan rijden. Trouwens als de draagarm te lang zou zijn dan heeft hij toch positief camber?

Maar het is mij nog niet duidelijk of het al langere tijd is of dat het er langzaam is ingeslopen.
Het eerste zou kunnen betekenen dat er iets verkeerds is gemonteerd. Het laatste duidt meer op slijtage.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 25 november 2011 11:36 PM
  [ # 10 ]

Volgens mij kun je hoogstens iets afstellen door de vulplaten tussen de draagarmen, maar deze veranderen volgens mij nooit.

eerst maar eens controlen op speling van de kogels en of iid niet een of andere sjaak de verkeerde draagarm er onder geschroeft heeft.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 26 november 2011 12:24 AM
  [ # 11 ]
Martinbap schreef:

Trouwens als de draagarm te lang zou zijn dan heeft hij toch positief camber?

Dat gebeurt dus, als de onderste draagarm te lang is.  Wink

jrv schreef:

Mijn CX staat een beetje raar op zijn wielen. Het rechtervoorwiel wijkt van onderen een beetje naar buiten.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 november 2011 12:26 AM
  [ # 12 ]

Die waterman, die is niet gek hé Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 26 november 2011 12:29 AM
  [ # 13 ]

Yep. je hebt gelijk, dacht ff aan de bovenste. Maar dan nog als het drie centimeter is. dan is dat best wel veel. Dan staat een wiel niet meer een beetje scheef.

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 26 november 2011 01:12 AM
  [ # 14 ]

Dus TS moet er gewoon even een rolmaatje langshouden en hij weet alles!!!

Profiel  
 
Gepost: 26 november 2011 01:21 AM
  [ # 15 ]

Zit er werkelijk 3 cm verschil tussen een smalspoor draagarm en een breedspoor draagarm vraag ik mij eigenlijk af.  Zal dat eens nameten, het lijkt me erg veel.
Misschien bedoelt Frank 3 cm in totaal, dus 1½ cm per kant?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook