Sinds april ben ik in het gelukkige bezit van een 2500 D CX uit nov. 1980. Bevalt prima! Nu laat ik er banden op zetten die afwijken van de oorspronkelijke maat: 185/65 ipv 185/80 en dit zorgt voor een afwijkende wielomtrek en daardoor ook voor een afwijking op de snelheidsmeter. Is het mogelijk om de snelheidsmeter aan te passen/te herijken zodat hij de correcte snelheid aangeeft? En is dat makkelijk zelf te doen?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Alsnog gefeliciteerd met je aanwinst,
en verder werkt de teller mechanisch en er valt volgens mij dus weinig aan te doen dan andere getalletjes erop plakken, maarja dat ziet er niet uit.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je banden in de maat 195/70-14 laat monteren heb je bijna nergens meer last van.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Waarom ga je er in hemelsnaam zo’n rare maat opzetten???
Dat gaat er niet uitzien: mega-rolschaatseffect.
En nee: je kunt de snelheidsmeter niet ijken, hij werkt mechanisch d.m.v. een draaiende kabel in de versnellingsbak.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
En ze zijn dus iid veel platter waardoor ze het confort zullen verminderen en je zo’n niersteenbreken krijgt, alhoewel dat valt met een CX dan wel weer mee tov de duitsers.
Mark
CX 2000 pallas ‘78


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
185-65 maakt een CX echt niet oncomfortabeler, sterker nog, hij stuurt er veel strakker door. Maar om een beetje in de buurt van de originele omtrek te blijven moet je dan wel 185-65-15 ipv 14 monteren.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Overigens staat er in bv de Practical Classic altijd wel een advertentie van een bedrijf dat snelheidsmeters herijkt. Aangezien geen enkele kilometertellerkabel rechtstreeks in verbinding staat met de kabel (dan zou de wijzer immers rondjes draaien) lijkt het me stug dat er daar helemaal niet te foefelen valt. De vraag is alleen in hoeverre er bij een ‘moderne’ auto als een CX nog kan worden gesteld aan de tellerbak.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Waarschijnlijk werkt het bij de CX zo dat via een spoel en magneet een magnetisch veld wordt opgewekt waar de wijzer of schijf op reageert. Je zou dan die spoel/magneet moeten aanpassen waardoor het veld veranderd maar dat wordt dan waarschijnlijl trail en error tot je de juiste waarde krijgt.
Het is iig geen moderen electronisch systeem wat je eenvoudig kunt aanpassen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het lijkt mij dat de afstelling dan gewoon in de afstand tussen de spoel en de magneet zit. De vraag is alleen of je dat kunt stellen.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
of het aantal wikkelingen in de spoel, en die afstand geen idee of je die kan aanpassen, maar ik ga mijn eigen teller ff niet uit elkaar halen
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Bij het ijken van een ouderwetse mechanische Tachograaf (in vrachtwagens) wordt in de kabel een tandwielkastje geplaatst. Als je echt graag wil ijken, kan je bij een tachograaf-keuringsstation langsrijden en kijken of zo’n kastje tussen de kabel te plaatsen is. Bovendien hebben ze bij zo’n keuringsstation een rollerbank om de ijking heel precies te doen.
Citroen CX 2400 Pallas (1976)
Citroen C35 Camper (1983)
DAF B-1300 (1967)

Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 15-03-2009
- ID/DS ds/fd
- C5 2.0 HDi 110 break
- Xsara xsara 16i coupe automaat
- CX RD Turbo
Het kan wel
Je moet je teller blok er uit halen ,
dan kun je hem boven de spoel iets strakker ,
of losser zetten .
Als je hem strakker zet gaat de spoel zwaarder draaien ,
en geeft hij een lagere snelheid aan .
Iets losser meer dus .
dan met de Tom Tom kijken hoe de snelheid is .
Gaat wel veel tijd inzitten ,
ben zelf een dag bezig geweest .
Mijn teller wijkt nog iets af .
BETER GELAST DOOR EEN DWAAS DAN GELEASED DOOR DE BAAS
Ik hoopte stiekem dat er een trucje voor zou zijn, maar het blijkt toch wat ingewikkelder. Denk niet dat ik de moeite neem om de snelheidsmeter nog anders af te stellen. Bedankt voor alle reacties in ieder geval!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Maar waarom niet gewoon 195/70 monteren? Ben je overal vanaf.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Een update: de banden zitten erop en ik moet zeggen dat het wel veel scheelt. Ze zijn kleiner dan ik had verwacht. Het punt is dat ik 185/80 r14 winterbanden zocht en die zijn bijna niet te krijgen. Toen ik online een aanbieding tegenkwam voor 185/65 r14 dacht ik waarom ook niet.
Maar achteraf valt het dus wat tegen. Ik verwachtte alleen nadeel te hebben van de afwijking in de snelheidsmeter maar nu merk ik dat het chassis een stuk lager ligt en vooral dat de motor meer toeren maakt. Voor een oude ongeblazen diesel is dat niet wat je wil volgens mij. Daarnaast is de load index met 86 ook aan de lage kant, de originele banden hebben 91.
Weer een les geleerd in ieder geval en ik ga maar weer op zoek naar andere banden. Hebben jullie tips, alternatieven voor 185/80 r14? Ik zal niet de enige zijn die winterbanden zoekt voor de CX. Zou 195/70 r15 in de wielkasten passen? (Het is een model uit nov. 1980, met de breedspoor wielbasis en smalspoor wielkasten) Dat komt wel heel dicht in de buurt van de oorspronkelijke wielomtrek. En anders wellicht in 14 inch, zoals La Léo al aangaf.
Groeten,
macheath














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zoals ik al eerder schreef moet je 195/70-r14 hebben. GEEN 15!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste