Hallo,
Ik heb sinds kort met mijn Citroen Berlingo 1.9D 600, bouwjaar 2000, km stand 187000.
De auto start wel meteen, maar vertoon dan een hapering die gepagaat met wat grijze rook, vervolgens vertooont de motor meer haperingen bij het optrekken (wanneer de motor koud is) waarbij er blauwachtige rook te zien is. Zodra de motor warmer is verdwijnt dit. Het probleem is dus vooral de eerste 1 a 2 km van toepassing. De kleppen zijn zo’n 50000 km geleden al eens gesteld.
Wie kan mij helpen?
gloeispiraalen vervangen
50000 kilometer gereden nadat de kleppen gesteld zijn? Zou toch goed kunnen dat ze weer aan de beurt zijn….
Gloeirelais defect
bij mij had ik de gloeispiralen vervangen, kleppen gesteld en het bleef slecht starten, alhoewel niet in de warmere maanden. Na wat meten en dergelijke bleek dat het gloeirelais niet nagloeide maar alleen ff de spiralen opwarmde. Het relais moet de spiralen nog ong. 10sec blijven verwarmen. Leek me opzich logisch want wanneer ik 2 à 3keer voorgloei was het probleem weg.
Dus gloeirelais vervangen en voila.
Het nagloeien gaat ongeveer 30 seconden door nadat het lampje uit is.
Kleppen zijn 50.000km geleden gesteld, had je toen dit probleem al?
Bouwjaar 2000, dat is een DW8 motor, die zijn gevoellig voor de klepspeling.
BertBerlingo, of anderen!
Ik zag deze discussie nu pas. Ik heb exact hetzelfde probleem en heb de gloeibouchies laten vervangen, dat heeft niks veranderd. Gaat om een Berlingo 1.9 D uit 2002, met 144.000kms. Aanstaande vrijdag gaat ie terug naar de garage (geen Citroen garage, wel een goeie) en ze denken er aan het brandstoffilter te vervangen. Dat gloeirelais, wat is dat? Is dat er één, of voor elke gloeispiraal één? Makkelijke reparatie, kosten plus minus?
Bij voorbaat veel dank voor een reactie !
Machiel
Hallo,
ja daar het nu weer kouder wordt, heeft mijn Berlingo weer startproblemen.Vorig jaar om deze tijd de gloeispiralen vervangen,daarna moest ik steeds 3a4 keer voorgloeien voordat hij liep.
Ik verwacht nu een strenge winter en wil het dus goed hebben.
Zit het probleem in het voorgloeirelais of is het wat anders?
Alvast bedankt voor een reactie.
Citroen Berlingo 2.0 HDI km 140000
Heb met een XUD9-blok hetzelfde probleem gehad. Destijds de gloeibougies vervangen, de verstuivers gereviseerd en kleppen gesteld. Hield desondanks alle problemen. Heb toen de Berlingo weggebracht naar een dieselspecialist.Alwaar uiteindelijk werd geconstateerd dat de brandstofpomp het probleem was. Deze is vervangen en klaar was de berlingo.
teveel citroenen
@toon1962, jij heb een HDI, daar hoef je eigenlijk niet voor te gloeien, die hoort zo ook te starten.
Jij kunt het beste de auto eens laten uitlezen bij een dealer of specialist.
Alle andere mensen met problemen in dit topic, hebben een ouderwetse diesel met mechanische inspuiting.
Ik heb nog al van dit probleem gehoord! Krijgt de auto genoeg lucht? De verhouding lucht en brandstof als deze niet optimaal is kan het zijn dat de auto ook hard rookt!
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Krijgen de gloeibougies goede 12 volt? ik maak ook nog wel een rechtstreeks van de accu een goeie plus naar het gloeirelais.