Hallo caravanrijders,
nog 1 jaartje met de vouwwagen (Trigano Chantilly GL), dan komt voor ons de overstap naar een caravan. Zelf had ik een idee voor een Burstner 4-5 persoons die beladen een gewicht heeft van 1300 kilo. De trekkende auto is een C4GP 1.8 16v. Wie kan ons op weg hierbij helpen of tips geven?
Alvast bedankt!
als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed,
als je groot bent komen de enge geluiden van onder je motorkap…..
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Wij hebben ook een C4GP, deze trekt een Hobby 460. Max beladen 1350kg.
De auto rijdt op LPG. Wij stapten over van een Seat Toledo 1.9 TDi.
Wij moesten de eerste vakantie erg wennen aan het ander rijden.
De Toledo trok goed laag in de toeren en de C4GP moet dat hoog in de toeren.
Tegen een paar heuvels op ri Zuid-Frankrijk kwamen we daar snel achter.
En even opletten met BE rijbewijs! De C4 Pik-aso heeft al een TMM van 2200KG dus als de caravan een TMM van 1301 of meer heeft moet je BE hebben.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Hoe lichter hoe beter. De 1.8 heeft zeker zwaarbeladen niet veel over in berggebied is mijn ervaring met (1200kg)
Voor een berekening,
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat een enorme sprong, van een vouwwagen naar zo’n grote caravan
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Heb met mijn Xantia break 1800/16V 1998 ( 1345kg) geen enkel probleem om mijn Fendt 465 max.1300 kg beladen te trekken door Europa,op weg naar Gibraltar/zuid Spanje.Uiteraard wel goed beladen.
Met mijn voorgaande XM break TCT 1800/16V 1998 (1525kg) was het nagenoeg een perfecte combinatie en kon met gemak 120 km kruissnelheid aanhouden in Frankrijk op de cruise control.Alles staat en valt met de stroomlijn+gewicht van de caravan.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
graddus schreef:Wat een enorme sprong, van een vouwwagen naar zo’n grote caravan
Tja, van de grootte van vouwwagen naar caravan is puur praktisch; deze verplaats je beter als het regent en minder opvouwwerk. Daar in tegen is het leef oppervlakte met deze vouw wagen groter bijna 27,5 vierkante meter tegen wat de caravan met voortent en luifel te bieden heeft. En bij een caravan die kan je al compleet van bagage voorzien, terwijl je met een vouwwagen alles in de auto mee moet nemen. Vandaar dus de keuze voor anders.
Maar tot zover alvast bedankt de reacties, zeker van dat BE en de andere caravan merken.
Wie heeft er nog meer info?
als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed,
als je groot bent komen de enge geluiden van onder je motorkap…..
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Wilk 490, 1300kg, 7mtr.totale lengte achter xsara picasso 1.8-16v op G3…auto ligt er wel op de knietjes voor, maar hij brengt me ( ons, dus vrouw, 3 kids en ik ) waar ik heen wil, dus ook onder in Frankrijk en ook in Oostenrijk, moet wel wat vaker tanken ( 1 op 6 ongeveer )maar op de peage is een 100 km/h goed te doen.
op de foto is mijn vorige van 2002, mijn huidige picasso is van 2005 , en die doet het net zo goed.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
De ervaring leert dat veel automobilisten uit Nederland te lang in een te hoge versnelling rijden of te snel opschakelen. Hangt natuurlijk ook van je motor af, maar maak gebruik van het toerenbereik waarin het maximumkoppel wordt afgegeven. Ik kom op campings te vaak mensen tegen die met koelingsproblemen van de motor kampen. Het nieuwe rijden in combinatie met caravanrijden moet je echt loslaten. Met onze Berlingo gebruik ik nooit de 5e versnelling als we onderweg zijn. In 4 rijdt draait de motor circa 3000 tpm bij 100 km/h. Maximumkoppel van deze motor wordt vrijgegeven bij 2600 tpm.
Heb je de mogelijkheid om een lager gewicht caravan in te zetten dan is dat altijd een pré. Juist beladen is natuurlijk een vereiste. Gewicht goed verdelen, echt zware zaken in de buurt van de as en zo laag mogelijk plaatsen. Er is op internet genoeg te vinden over het juist beladen van een caravan. Hoe het niet moet kom je vanzelf onderweg wel tegen, als er weer eentje schaart bijvoorbeeld.
Probeer het anders de eerste keer uit. Als je de caravan beladen hebt, ga er dan eerst een stuk mee rijden om te voelen hoe het rijdt en hoe de caravan zich gedraagt.
onze combinatie: Berlingo 1.8i. Caravan: Dethleffs Family 395, max. 1000kg.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Nou met een C4 picasso hoef je niet op de Knietjes te rijden.als je goed op het kogelgewicht en de verdere gewichtsverdeling let is het een uitstekende caravantrekker. Ik rij welliswaar in een oude 2L EB6V maar de motorgegevens van 1.8 en nu zelfs 1.6 benzine zijn zodanig dat het als een veertje gaat. In heuvel- en bergachtig terrein echter de automaat uischakelen. Bergop om koken te voorkomen en tevens snelheid te houden met een hoog toerental en bergaf om veilig de snelheid te bewaken (motor afremmen) Van Maastricht over Luxemburg naar het zuiden moet ik absoluut direct achter Nancy tanken.
Onze Knaus Südwind weegt 1300kg en de combinatie lust op dat traject wel een slokje.
Op vlakke wegen zonder wind tegen en zeker met wind in de rug gaat het ook heerlijk in de 6.
Het is je al geadviseerd.
Kijk ook op Caravantrekker.nl
Heel veel caravan plezier!!!
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Mijn ervaring met caravans is dat hoe kleiner en lichter hoe beter. Het rijdt niet alleen prettiger, onder slechte omstandigheden heb je ook wat over. Zelf rijden we nu met een Constructam 6t met een beladen gewicht van 950 kg. Dat is een wereld van verschil met de Burstner van mijn vader, zowel voor het benzineverbruik als voor het gedrag achter de auto. En door het lage gewicht heb je ook meer controle over wat er gebeurt. Ik vindt de 1800 Picasso niet heel veel over hebben, het is een gewichtige auto. Als je vanuit een vouwwagen komt begrijp je de kunst van het weglaten nog, het is vakantie. Je zou ook een caravan met een vouwdak kunnen overwegen. succes
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Hallo Pieterc,
Bijna zou ik jaloers worden, jij hebt nog een constructam. Hou hem in ere. prima caravans, maar ja als je wat meer luxe wilt zijn ze toeh helaas niet meer van deze tijde.
Hun rijgedrag is echter door hun vorm niet te overtreffen. helaas kun je dan ook het rijden met een constrcutam niet vergelijken met het rijden met een modern model caravan.
Als ik de vermogens en koppelkromme van de 1800 en nu veel aangeboden 1600 bekijk ben ik nog steeds verbaasd over de zeer goede prestaties. Men haalt tegenwoordig uit een motor veel meer dan vroeger.De 1800 van enkele jaren gelden en de huidige 1600 kunnen dus wel degelijk een caravan trekken en hebben ook nog wat over. Hier blijft echter gelden, wat ook eerder al is geschreven goed op de toeren rijden en dus regelmatig schakelen. Rij je met een eb6v, of hoe die nu ook heet, in iets zwaardere omstandigheden direct van de automaat afhalen en met de flippers schakelen.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Nostalgie tot nu…
Een Constructam Condor van 1968 dus de middenmaat, ik begon er mee achter een Opel Kadett 1100 later de 1200 en
wel tot ver in Spanje zonder probleem. Reden dat dat ging zijn bijzondere vormgeving.
Hij heeft het heel lang vol gehouden daarna nog twee Opel Ascona’s 1900 ervoor, dan de Traks 15 Six H Parijs
Moskou Parijs, daarna de CX Break 2000 reflex tot ver achter in Turkije,dan nog een reis naar Griekenland
achter de BX 19 RD Break en toen was hij echt opgereden.
We gaan verder, een Hylander caravan achter een Belingo zowel de 1.9 en de 2 HDI. naar Griekenland en Schotland
Portugal overal mee geweest.
Ook heeft er nog een Jumpy 2 l HDI 110 voor de Hylander gestaan.
Nu de laatste een LMC van 7.5 m en 2.5 m breed eerst achter de 110 PK Jumpy maar dat ging niet helemaal goed de
achterdeuren gingen soms spontaan open zo vervormde de carrosserie. Dan een 143 pk C4 Grand Picasso met zo’n
rampenversnbak, dat was brandhout.
En nu hangt hij de LMC al tot zeeeeer grote tevredenheid achter een Jumpy 2 liter HDI Turbo Interkooler
diesel met 140 pk en 320 nm koppel.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Toch leuk om de vele reacties te lezen, en ben aangenaam verrast over de tips en adviezen. Mijn bedoeling is een caravan met een midden keuken en een beetje de zelfde leeftijd van onze C4GP 2008 te gaan oriënteren.
Ik vind het heel nonstalgiesch als je een oude caravan achter een oude auto heb.
Wat ik nu een beetje gelezen qua merken zijn;
-Burstner
-Fendt
-Wilk
-Knaus
-LMC
Wie heeft er nog meer reacties??
als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed,
als je groot bent komen de enge geluiden van onder je motorkap…..
Een dergelijke caravan uit 2008 begint qua toegelaten maximale massa bij 1200 kg…
Dan heb je dus al heel gauw BE nodig.
Anders kom je al in de lichtgewichten terecht. (even de namen niet paraat)