Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb toch echt 2 werkende mistachterlichten op mijn Xsara…
Vaak wordt er aan 1 kant een bolletje uit gehaald.
Totaal aantal Berichten: 117
- Xsara break ligne prestige
1 of 2 lampen… hmja… maar wat is volgens de richtlijnen van de apk verplicht in Nederland..? Gaan we opzoeken denk ik
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 161
- C1 1.0 collection
ReneP schreef:1 of 2 lampen… hmja… maar wat is volgens de richtlijnen van de apk verplicht in Nederland..? Gaan we opzoeken denk ik
2 mag, 1 moet, maar als er maar 1 brandt, dan wel links. ‘zo is’t en nie anders’.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
- CX 25 GTi Turbo 2
Is dat wel zo van dat het links moet zitten?
Er zijn immers ook auto’s waar het mistlicht bijvoorbeeld in het midden zit.
Arjan Verkade schreef:Is dat wel zo van dat het links moet zitten?
Er zijn immers ook auto’s waar het mistlicht bijvoorbeeld in het midden zit.
In het stukje van de RDW word genoemd:
Mistachterlicht aan de wielzijde, dus niet aan versnellingsbakzijde. Dan zou hij dus rechts moeten zitten. In het middenachter van de wagen mag ook volgens het RDW.
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als we nou eens logisch nadenken, dan lijkt me dat indien er een mistachterlicht gevoerd wordt, dit links zou moeten zitten. Dat is immers de breedteaanduiding indien je achterop komt en de voorganger netjes rechts rijdt.
Even na gelezen, en je hebt gelijk. De mistachterlicht zou aan de linkerkant moeten zitten. Mijn fout… Dus zou ik 2 mistlampen moeten hebben want alleen de rechter die brand nu en de linker zou dus wettelijk verplicht zijn…..
Citroen C4
03-TN-GB
- CX 25 GTi Turbo 2
Versnellingsbakzijde vind ik beetje een rare term.
Bij veel (achterwiel aangedreven, maar ook bij een DS) auto’s ligt de versnellingsbak in het midden
- C1 1.0 collection
even gekopieerd uit de apk regelgeving :
Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren
k. één mistachterlicht indien het voertuig na
31 december 1997 in gebruik is genomen dit
mistachterlicht moet zich bevinden in of links
van het middenlangsvlak van het voertuig;
dus hij mag inderdaad ook in het midden zitten, was ik vergeten
hieronder de link naar het complete apk boek, bij de keuringseisen vind je de….keuringseisen!
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/erkenningen/apkerkenning/Pages/APKRegelgeving2011.aspx
Mijn Picasso werd overigens vandaag in 1 keer goed gekeurd met 1 mistachterlicht links.
Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
ReneP schreef:Vandaag was het dan zover, de xsara opnieuw voor de keuring. Met volle moet naar de garage gereden…. maar al snel werd de wagen opnieuw afgekeurd. Nu ineens op de volgende punten:
Fusee RV
Stabilisatorstang LV
Handremkabel LA
Hoezo ineens, in je openingpost staat ook al de Fusee en de Handremkabel ? en die mistlamp is natuurljk niet zo’n probleem.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Klopt, in het begin zie ik wat typefouten, het ging toen om de fusee LV, handremkabel RA rn de remblokken + schijven voor. Nu dus de andere kanten van de fusee, handremkabel en 1 stabilisatorstang. Maar ik vervang ze nu gelijk alle 2, weet ik zeker dat het goed is nu.
Wat betreft de stabilisatorstangen, zijn daar nog echte afraders en aanraders van qua merken?
Citroen C4
03-TN-GB
- C1 1.0 collection
als je auto straks klaar is, kun je er ook weer jaren mee vooruit, want je hebt dan het meeste wel gehad.
Ik zou alleen wel een beetje opschieten, want er is tegenwoordig zoiets als register controle, en als dan je apk verlopen is, krijg je automatisch een boete van 100 euro, daar hoef je niets eens voor aangehouden worden.
Registercontrole begint pas na APK vervaldatum + 2 maanden. En het zijn geen steekproeven (meer), dus als je 2 maanden + 1 dag wacht, krijg je binnen een paar dagen de bekende envelop in de bus.
En officieël ben je natuurlijk in overtreding om na de vervaldatum zonder APK te rijden op de openbare weg. Maar hoe groot de kans is dat je gecontroleerd of aangehouden wordt??? Ik denk erg klein, want de politie of de belasting heeft geen aktieve cameracontrole meer.
Adri
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat is niet correct! Zal ik je eens een verse laten zien? Ook gewoon een bon aan de hand van een registercontrole gedagtekend op dag 2 na vervaldatum APK. En je bent al in overtreding als je een voertuig zonder geldige APK op je naam hebt staan zonder dat deze geschorst is.
Je bent overigens weer niet in overtreding als je met een voertuig zonder APK maar met schorsing naar een APK station rijdt.
Dus… die twee maanden waar jij het over hebt, dat zijn twee maanden voor verloopdatum APK en niet na de verloopdatum. Je mag dus twee maanden eerder keuren zonder vervroeging van vervaldatum. Na goedkeuring vervalt je nieuwe apk dan dus 14 maanden na de keuringsdatum.