Dames en heren citrofielen! Mijn CX 2400 e.i. Cmatic uit 78 heeft een Diravi stuurbekrachtiging die bij stilstand vaak zeer zwaar stuurt. Ik begrijp dat na een tijd de stuurbekrachtiging problemen kan geven. Bij normaal rijden is er niets aan de hand. Bij zacht rijden gaat het wel ok maar bij stilstand is het sturen soms net zo zwaar als bij een auto zonder bekrachtiging. Alleen als je dan heel rustig stuurt werkt de bekrachtiging iets. Bij het terugdraaien van de bekrachtiging bij stilstand naar de neutrale stand gaat het ook niet van harte. Het gaat wel maar lijkt langzaam te zijn. Op youtube staan filmpjes van Diravi’s die terugdraaien en die gaan beduidend sneller! Ik begrijp ook dat de Diravi gevoelig zou zijn voor rijsnelheid? Nou, ik ga zeker op zoek naar topics die hier ook over gaan maar stel bij voorbaat toch de vraag maar even… Alvast dank voor jullie ongetwijfeld snelle en uitgebreide reacties!
Vraag 1: Wat zou dit kunnen zijn en welke oplossingen zijn mogelijk?
Vraag 2: wat zouden de kosten van deze oplossingen zijn?
vraag 3: waar zou ik dat kunnen laten doen?
Groet, Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Pfoeh, Dennis, veel weet ik er niet van, maar het klinkt alsof je stuurhuis lek is. De bekrachtiging wordt dan minder of valt weg. Diravi is gevoelig voor snelheid, maar bekrachtigt juist meer bij lage snelheid of stilstand.
Mooie Ami trouwens!
Een lek stuurhuis klinkt serieus… Is dat ook een serieuze ingreep?
Dank, tis inderdaad voor een Ami een hele mooie. Staat te koop trouwens. Komt van het weekend iemand kijken, wellicht is ie dan weg… mocht je nog iemand weten die een leuke Ami zoekt, laat maar bellen!
Dennis
Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ALLER EERST: Hoofdbol EN remaccu controleren! Als een van die 2 leeg is heb je jouw probleem. Hoevaak slaat de pomp aan? ( tijd tussen de tikjes)?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Hoofdbol EN remaccu controleren
Idem.
Ik had het zelfde probleem. Bij parkeren zwaar draaien en de lampjes op het dashboard aan.
Na vervanging van de bollen geen problemen meer.
Hoewel ik wel merk dat bij flink sturen de bekrachtiging toch wel wat adem tekort komt.
M.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan maar zo dat de snelheids opnemer veel interne lekkage heeft..
Zie mijn filmpje :
http://godelind.home.xs4all.nl/SM/PRESSURE.AVI
De druk op de uitgang van de hoofdbol die door de opnemer leeg getrokken wordt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De diravi is een grootverbruiker van druk en debiet. Als de hydraulische pomp moe is geworden merk je dat als eerste in de diravi.
Tip:
- LHM verversen
- LHM filters schoonmaken
- LHM filtertje van de diravi schoonmaken
- Hoofdbol op druk?
- Remaccu op druk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
- LHM filtertje van de diravi schoonmaken
Is dat het filtertje wat op het schutbord zit. Ik heb daar eens vreselijk mee zitten kloten omdat ik idd zeker wilde zijn dat alle filters schoon waren.
Kreeg het ding niet meer terug op zijn plaats. (bleek ook nog eens dat het filter helemaal schoon was).
Is de pomp wel heel relevant als je goede voorraadbollen hebt?
Ik kan mij overigens een test herinneren in Autovisie eind jaren ‘70. De CX werd op de slipbaan gezet door Slotemaker die zich vervolgens vreselijk ergerde aan de stuurbekrachtiging die ‘op enig moment gaat tegenwerken’ Slotemaker vond dat ronduit gevaarlijk.
Het is ook mijn ervaring: stuur je soepel en rustig dan gaat alles goed maar probeer niet te slalommen, want dat houdt het systeem niet bij.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een frisse diravi wel hoor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Slalommen gaat prima. Eigenlijk moet je zo min mogelijk sturen, niet overcorrigeren want dat is niet nodig en leidt tot onrustig weggedrag. Je kunt niet razendsnel tegensturen nee, maar dat heb je ook niet nodig want de CX heeft voorwielaandrijving en bepaald geen last van overstuur. Als rallyauto heeft de CX nog wel wat prijzen gewonnen trouwens.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
die lekt wel erg veel druk weg…..
Leuk om te zien trouwens dat de pomp mooi op het zelfde punt inslaat en weer uitslaat.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Je kunt niet razendsnel tegensturen
dat bedoel ik. Daar gaat ie tegenwerken.
Een frisse diravi wel hoor.
Ik neem aan dat de CX Athena (meen ik mij te herinneren) die door S. werd getest wel ‘fris’ was. met een frisse diravi.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maartens schreef:
Is de pomp wel heel relevant als je goede voorraadbollen hebt?
Jazeker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Jazeker.
Enne beste Yuri, hoe weet ik of mij pomp moe aan het worden is?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
maartens schreef:Je kunt niet razendsnel tegensturen
dat bedoel ik. Daar gaat ie tegenwerken.
Een frisse diravi wel hoor.
Ik neem aan dat de CX Athena (meen ik mij te herinneren) die door S. werd getest wel ‘fris’ was. met een frisse diravi.
Ken jij een autojournalist uit de late jaren zeventig en lang daarna die wel iets positiefs over een Citroenproduct wist te schrijven dan? Van zodra Vichy-Frankrijk niet meer bestond was het al niet Duits genoeg meer














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maartens schreef:Jazeker.
Enne beste Yuri, hoe weet ik of mij pomp moe aan het worden is?
Door met een drukmeter vast te stellen hoe snel de boel op druk komt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste