Beste citroenfanaten,
Ik ga weer kilomtersvreten de komende jaren dus denk ik weer aan lpg. Ik heb ervaring met Xantia’ s op gas en door schade en schande de lessen van de 1.8 8 klepper geleerd. Prima karretje maar dat kleppen stellen werd je horendol van. Dus ik probeer een verkeerde motor keuze deze keer te voorkomen.
Wie geeft inzicht.
Gr Jaap
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Alleen de 16 kleppen motoren zijn voorzien van hydraulische klepstoters. Die motoren kunnen dus redelijk probleemloos op LPG lopen. Ik meen (correct me if I’m wrong) dat er alleen in de type2 Xsara’s 16v motoren zijn gebouwd, en dan alleen de 16i 16v.
Een Xantia is een ander verhaal daar heb je de 1.8i 16v en de 2.0i 16v. Dus dat geeft wat meer keuze….
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij doen alle Xsara blokken het wel op LPG, alleen de 167 pk uitvoering ben ik niet zeker van.
Zelf rijdt ik al 40k op LPG met een 1.6 16v. Dat gaat prima
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ja, de 1.6 16v omschreef ik al als betrouwbaar, maar de 8 kleppers kunnen er niet goed tegen. Ze lopen er wel op, maar je blijft aan het kleppenstellen tot dat dus niet meer gaat, en je een nieuwe cilinderkop nodig hebt.
Maar nogmaals: de 16v motoren hebben hydraulische klepstoters, en hebben daar geen last van.
Als je 40K op LPG zou hebben gereden met een 8v motor was je nu al aan kleppenstellen toe geweest.
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
De type1 1.8i 16v heeft ook hydraulische klepstoters. Mijne heeft nu bijna 270.000 km op de teller staan (op LPG G3).
Bedankt voor de reacties zover.
Het is inderdaad niet alleen het kleppen stellen (alhoewel dat bij de 1.8 8v geen eenvoudig klusje was want de nokas moet er uit om de vulplaatjes te verwisselen)maar uiteraard ook de weerstand van de kop en kleppen tegen de kennelijk hogere verbrandingswaarden van LPG.
Ik had zelf al bedacht dat de 1.8 16 klepper van de Xsara ook goed tegen LPG bestand is gezien de km standen van de aangeboden automobielen. Ik ben best bereid bij 180.000 km een koprevisie te doen maar om de 10.000 de kleppen stellen en daarvoor de nok as te moeten verwijderen en elke keer op zoek naar de juiste maat vulplaatjes hoop ik te vermijden.
Ik zie Xsara’ s met:
1.4 motoren en weet niet of dit 8 kleppers zijn met het kleppenstelsyndroom
1.6 motoren met 16 kleppers kennelijk ook met hydraulische klepstoters dus dit zou een kandidaat zijn.
1.8 16 kleppers met hydraulische klepstoters zijn goed, zijn deze ook nog met 8 kleppen geleverd in de Xsara?
Langzaam krijg ik een beeld van do’ s en dont’ s dus mijn beeld wordt steeds vollediger waarvoor dank.
Gr Jaap
De 1.8-8V is de enige motor die niet goed op gas kan, alle andere motoren wel.
Ook de 1.4 en 1.6 8-Kleppers (TU Motoren), kleppen stellen is bij deze motoren een stuk éénvoudiger en sneller, gewoon met een voelermaatje en een stelschroef. De praktijk leert echter dat het wel reuze mee valt met dat stellen bij TU Motoren op gas, eens in de 30K ongeveer.
Persoonlijk zou ik voor de 1.6-16V gaan, dat is een erg fijne, snelle en betrouwbare motor, welke prima op gas kan. Gelukkig is deze motor vrij veel geleverd in een Xsara-2 en 3.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De 1.8 16v is daarbij ook nog eens een stuk dorstiger dan de 1.6 16v.
Overigens scheelt het maar 2 pk 112 vs 110 pk. En gezien de 1.6 16v lichter is die 2 pk te verwaarlozen
Zoals hierboven wordt gezegt de 1.6 16v is een veel geleverde uitvoering, ook vaak uitgerust met airco mocht dat een wens zijn
Ik vind het kleppen stellen van de 1.6 8V best meevallen. Ben zelf in het bezit van een 1.6 uit 1998 met 300k op de teller,is nog nooit een andere kop opgegaan
Arjan Verkade schreef:De 1.8 16v is daarbij ook nog eens een stuk dorstiger dan de 1.6 16v.
Overigens scheelt het maar 2 pk 112 vs 110 pk. En gezien de 1.6 16v lichter is die 2 pk te verwaarlozen
De 1.6-16V is ook veel sleutelvriendelijker omdat de motor een stuk compacter is, dus minder arbeidsloon wat je hoeft af te tikken bij de garage na onderhoud. Binnen de familie en vriendenkring hebben een aantal mensen deze motor in hun Citroen, echt niets anders dan lof voor deze motor.
Kijk dat maakt het een stuk overzichtelijker. Ook het kleppen stellen met een stelschroef en voelermaat klinkt als muziek in de oren.
De 1.6 16 klepper wordt al maar aantrekkelijker gezien jullie reacties. Enorm bedankt.
Gr Jaap
Voor de duidelijkheid 1.6 16klepper heeft hydrolische klepstoters (stellen automatisch)
de 1.6 8 klepper stel je met een stelschroef en voelermaat deze motor zit in PH1 XSARA.
gr. jan
de phase3 2 liter vts 137 pk doet het ook goed op gas.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
fovi45 schreef:Ik vind het kleppen stellen van de 1.6 8V best meevallen. Ben zelf in het bezit van een 1.6 uit 1998 met 300k op de teller,is nog nooit een andere kop opgegaan
Rij zelf ook een 1.6i 8v op lpg, en kleppen stellen is idd echt snel en makkelijk te doen bij dit model.
Tja moeilijk te verkopen hier op het citroenforum maar t’is inderdaad een 1.6 16v geworden er staat echter wel Peugeot op (mea culpa)
Iedereen bedankt voor alle adviezen en meedenken en een voorspoedig 2012 toegewenst.
Gr Jaap