Goedendag,
Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van en Citroën Xsara 2.0-16V.
Nu vraag ik mij af of hier Euro95 in kan of dat er Euro98 in moet en waarom?
Heeft iemand hier een antwoord op ?
Alvast bedankt!
Wouter
gewoon 95 erin, werkt prima. Af en toe een keer een wat hoger octaan en een beetje goed doorrijden kan geen kwaad verder. Mocht je in Duitsland komen, lekker 100 erin en gassen. Brand je de boel weer mooi schoon en kun je hier weer lekker tuffen op 95.
Oke, bedankt voor snelle reactie!
op 95 loopt ie wel gewoon. Ik denk dat je wel kunt merken dat ie op 98 (bp ultimate) beter loopt. Bij mijn vorige auto (seat leon cupra v6) tankt ik altijd 98. dan reed ie beter en zuiniger. 100km meer op een tank.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
@Randy, ik betwijfel echt of jij 100 km meer uit een tank haalde met 98 ipv 95. Als dat zo was reed iedereen met die brandstof. Zelfs de maatschappij zelf waagt zich niet aan een dergelijke besparing.
Daarbij, het is inmiddels door diverse onderzoekers ook wel aangetoond dat de ” ultimates” en andere marketing brandstoffen niet meer zijn dan dat, marketing.
Dat de v6 in de leon beter op 98 loopt, dat geloof ik direct, maar dan alleen als je ook dat vermogen aanspreekt ( en dan maak je geen zuinige km’s meer)
Voor ts maakt dat verder ook niet uit met ene 2.0 16v
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als we praten over een 167 pk uitvoering denk ik dat je zeker wel baat kan hebben bij 98.
Goed waarschijnlijk loopt de motor op beide, wellicht gewoon een idee om te kijken of de motor er echt beter op reageerd of niet.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ik heb zelf ook (tot ik overstapte op LPG) duidelijk gemerkt dat er verschil is tussen Euro95, Euro98 (ik reken Shell V-power even tot euro98 terwijl het euro97 is) en Euro100 (niet in NL te tanken).
Nou is het geen wereldschokkend verschil, maar ik heb een complete excell lijst bijgehouden met kilometers sinds aanschaf, en op V-power (Shell was toevallig de goedkoopste pomp dicht bij huis) deed ik gemiddeld ongeveer 40 a 50 km méér op een tank dan met Euro95. Overwegend snelwegkilometers, waarbij ik tussen de 650 en 750 km aflegde voordat ik de tank weer volgooide. (Verbruik ergens rond de 1:15, 1:16). Het scheelde bij mij dus ongeveer 5% in verbruik. Omdat de V-power bij “mijn” tankstation maar 6 cent duurder was dan de Shell Fuel Save, dus minder dan 5%, ging ik vrolijk voor de V-power.
Ook is het verschil tussen Euro95, 98 en 100 te merken in het motor gedrag. Het is geen wereld van verschil, dat niet, maar genoeg om op te vallen. Zeker twee zomers geleden in Oostenrijk, toen ik OMV Super100 kon tanken (voor € 1,35/liter!!!) kon je goed merken dat de motor gretiger oppakkte, minder bokte en meer koppel had onderin en middenin het toerenbereik.
Ik ben het dus ook nadrukkelijk niet eens met Gompy58, mijn eigen ervaring is duidelijk anders.
In jou geval zou ik het laten afhangen van het prijsverschil tussen Euro95 en 98, bij jou aan de plaatselijke pomp. Als je (zoals bijvoorbeeld afgelopen jaar in België) ongeveer 20 ct/liter méér moet betalen voor 98, dan zou ik lekker 95 tanken. Is het verschil echter kleiner, dan zou ik het overwegen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…