9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 

zuinigheid ds3 ervaringen
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8162

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 02 december 2011 09:48 PM
  [ # 121 ]
NeufegliseThierry schreef:

Het zit ‘m in de norm: gaat uit van 4 keer een stadscyclus en 1 keertje wat harder rijden. Het praktijk gebruik (dus niet verbruik) van autorijders staat hier ver van af. Weet niet hoe de norm in het verleden eruit zag, maar weet wel dat die toen anders was.

zie onderstaande link voor verdere uitleg en grafiekje van de normcyclus

http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title=Emissies

het gaat erom dat een testcyclus de realiteit benmadert. Maar als er 4 keer een stadcyclus inzit dan zouden de testwaarden toch gehaald moeten worden lijkt mij. Stadsritten kosten in de regel de meeste brandstof.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

jev
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288

Gepost: 02 december 2011 11:22 PM
  [ # 122 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Tankbonnen moet je niet gebruiken. Zeer onnauwkeurig. Auto staat niet altijd in de zelfde stand tijdens het tanken. Ook niet iedere pomp slaat hetzelfde af. Temperatuur is niet altijd hetzelfde enz. De boordcomputer is daar en tegen veel nauwkeuriger.

Tankbonnen moet je juist wel gebruiken. Zelfs al zit er wat afwijking in de vulgraad bij 1 tankbeurt, dan maak je dat verschil wel weer kleiner bij de volgende tankbeurt. Mits je maar de tankbonnen en de afstanden maar keurig door blijft tellen wordt het steeds nauwkeuriger. En al heel snel wordt het nauwkeuriger dan de inspuitingscomputer.

Profiel  

Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632

Gepost: 03 december 2011 12:10 AM
  [ # 123 ]
jev schreef:
Berlingo2.0HDi schreef:

Tankbonnen moet je niet gebruiken. Zeer onnauwkeurig. Auto staat niet altijd in de zelfde stand tijdens het tanken. Ook niet iedere pomp slaat hetzelfde af. Temperatuur is niet altijd hetzelfde enz. De boordcomputer is daar en tegen veel nauwkeuriger.

Tankbonnen moet je juist wel gebruiken. Zelfs al zit er wat afwijking in de vulgraad bij 1 tankbeurt, dan maak je dat verschil wel weer kleiner bij de volgende tankbeurt. Mits je maar de tankbonnen en de afstanden maar keurig door blijft tellen wordt het steeds nauwkeuriger. En al heel snel wordt het nauwkeuriger dan de inspuitingscomputer.

Als tankbonnen nauwkeuriger worden dan het motormanagementsysteem van de motor dan zal geen een auto zijn milieu norm halen.
Wie zegt dat het tankverschil bij de volgende tankbeurt kleiner wordt? Misschien wel groter. Een motormanagementsysteem zal altijd op milligrammen nauwkeurig inspuiten. De pomp bij een tankstation werkt nog niet op een druppel nauwkeurig.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  

jev
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288

Gepost: 03 december 2011 09:19 PM
  [ # 124 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Als tankbonnen nauwkeuriger worden dan het motormanagementsysteem van de motor dan zal geen een auto zijn milieu norm halen.

De primaire taak van een motormanagement is het optimaal inspuiten van brandstof al naar gelang de vraag van de gebruiker. de ECU houdt zich bezig met timing, optimale verbranding en terugkoppeling, niet met het meten hoe veel branfstof er ingespoten wordt per kilometer - dat is slechts bijzaak.

Hoe veel denk je dat de brandstofafgifte van een tankstation afwijkt? Volgens norm: maximaal 0,5%. Een ECU rekent met allerlei afgeleiden om te bepalen of de hoeveelheid brandstof ok is en dat zelfs in zeer beperkte resolutie. Die 0,5% ga je never nooit niet halen.

De brandsotfafgifte aan de pomp wordt wel steeds nauwkeuriger. Als je de eerste keer bijvoorbeeld 49 liter tankt in plaats van 50 liter, dan is de nauwkeurigheid van je meting 49/50 = 98% over bijvoorbeeld 1000km. Maar als je de volgende keer de tank weer “vol” gooit, is de kans groot dat je dan 50 liter tankt voordat de pomp afslaat. De totale nauwkeurigheid neemt dan toe tot 49+50/100 = 99% over bijvoorbeeld 2000km. Je moet het dan ook niet bekijken per tankbeurt, maar over het totaal. En dat doet je ECU al helemaal niet.

Echt hoor, de tankbonnen + kilometers geven over lange termijn een nauwkeuriger beeld dan de boordcomputer.

Profiel  

Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632

Gepost: 04 december 2011 12:02 AM
  [ # 125 ]
jev schreef:
Berlingo2.0HDi schreef:

De primaire taak van een motormanagement is het optimaal inspuiten van brandstof al naar gelang de vraag van de gebruiker. de ECU houdt zich bezig met timing, optimale verbranding en terugkoppeling, niet met het meten hoe veel branfstof er ingespoten wordt per kilometer - dat is slechts bijzaak.

Hoe veel denk je dat de brandstofafgifte van een tankstation afwijkt? Volgens norm: maximaal 0,5%. Een ECU rekent met allerlei afgeleiden om te bepalen of de hoeveelheid brandstof ok is en dat zelfs in zeer beperkte resolutie. Die 0,5% ga je never nooit niet halen.

De brandsotfafgifte aan de pomp wordt wel steeds nauwkeuriger. Als je de eerste keer bijvoorbeeld 49 liter tankt in plaats van 50 liter, dan is de nauwkeurigheid van je meting 49/50 = 98% over bijvoorbeeld 1000km. Maar als je de volgende keer de tank weer “vol” gooit, is de kans groot dat je dan 50 liter tankt voordat de pomp afslaat. De totale nauwkeurigheid neemt dan toe tot 49+50/100 = 99% over bijvoorbeeld 2000km. Je moet het dan ook niet bekijken per tankbeurt, maar over het totaal. En dat doet je ECU al helemaal niet.

Echt hoor, de tankbonnen + kilometers geven over lange termijn een nauwkeuriger beeld dan de boordcomputer.

De ECU houdt inderdaad niet de hoeveelheid ingespoten brandstof per kilometer bij. Wel exact hoeveel milligram per inspuiting. Dit wordt weer verrekend met de kilometerstand, die jij ook gebruikt voor je bonnen, en dat geeft een nauwkeurig verbruik. Dit kan aangetoond worden in een proefopstelling in het trainingscenter.
Het telmechanisme van een pomp mag idd niet meer dan 0.5% afwijken. Maar er zijn factoren buiten de pomp die het onnauwkeurig maken.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  

Kevin3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

Gepost: 05 december 2011 08:14 AM
  [ # 126 ]

Heeft iemand het al goed vergeleken, het verbruik volgens de BC en mbv tankbonnen. Ik heb na 3x tanken het idee dat de BC wel heel erg optimistisch is. Vorige keer ging het lampje branden en ruim 47liter getankt. Nu 710 km gereden en ruim 35liter getankt. Volgens de boordcomputer was het 4,3l/100km maar als ik het uitreken kom ik op 5,0 l/100km. En de vorige 2 keer nog veel slechter, maar twijfel of die toen wel helemaal vol zat.

Profiel  

Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 528

Gepost: 05 december 2011 08:39 AM
  [ # 127 ]

Ik heb op de 14.500km die zo ongeveer op de teller staat de BC laten meelopen op trip2, die tot 10.000km gaat.
De BC kwam hierbij op 1:20. De 4500km wederom 1:20
Terwijl de tankpas en mijn bonnetjes (lijkt me logisch) aangeven dat het 1:19,4 is.
Het scheelt dus niet veel.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  

NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 813

Gepost: 05 december 2011 08:45 AM
  [ # 128 ]

Over afstand van 15.000 km zit ik op een afwijking van niet meer dan een tiende (1 op 22,6 i.p.v. 1 op 22,7 van de boordcomputer). Maar let op: er zitten een aantal componenten in de weg tussen tank en weergave op je dashboard die allen een kleine afwijking zullen hebben en opgeteld bij elkaar in het ene geval vrij nauwkeurig zullen zijn (in vergelijking met daadwerkelijk verbruik) en een andere keer niet.

Ook niet belangrijk: ik heb er een paar maanden over gedaan voordat ik de truc uitgevonden heb om de laatste 6 liter erin te krijgen. En dat scheelt, voorbeeld:
3.000 km gereden, 150 liter getankt = 1 op 20
3.000 km gereden, 155 liter getankt (dus laatste restje er ook in gekregen) = 1 op 19,35

Moraal van dit verhaal: op eenzelfde manier tanken en eigenlijk pas op basis van totaal gemiddelde over 10.000 km kun je een keer iets roepen over het verschil tussen de boordcomputer en het daadwerkelijke verbruik.

O ja en na aflevering natuurlijk altijd als eerste meteen naar de pomp om de 6 tot 8 lieter die de dealer ‘er niet in krijgt’ even aan te vullen Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  

Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 558

- DS 3 E-HDI
Gepost: 05 december 2011 01:49 PM
  [ # 129 ]

Wat is die truc dan?

Profiel  

NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 813

Gepost: 05 december 2011 02:41 PM
  [ # 130 ]

Nou ja, truc, truc: na afslaan (wanneer die goed leeg is na zo’n 43 liter) op standje traag, wat zeg ik, zeer traag, de rest vullen, dan gaat er tot (mijn rekord) 8 liter bij na het afslaan.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  

Mr. Dj M.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87

Gepost: 06 december 2011 11:37 PM
  [ # 131 ]
Scottie schreef:

1:19,4

En dat haal ik nou ook zo ongeveer. Moet zeggen dat is best knap, want als je soms leest hoe verschillend het verbruik tussen auto’s met eenzelfde type blok soms kunnen zijn bij gelijkwaardig gebruik…

Profiel  

Hififreak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89

Gepost: 06 december 2011 11:44 PM
  [ # 132 ]
Kevin3 schreef:

Heeft iemand het al goed vergeleken, het verbruik volgens de BC en mbv tankbonnen.

Ik wel:

Hififreak schreef:

Ik heb 2 weken geleden de eerste 10.000 km overschreden met de eHDI en wat mij op viel waren 2 dingen:

1) Mijn gemiddelde verbruik blijft sinds de eerste 3.000 km gelijk: 1:23,8 op de boordcomputer. Als ik de echte tankbeurten middel dan kom ik ietsje lager uit, zo rond de 1:22,6. Ik moet zeggen dat ik wel een zeer zuinige rijder ben en heel veel laat uitrollen. In principe zou ik nog veel zuiniger kunnen uit komen, ware het niet dat mijn vrouw de andere helft van de kilometers rijdt.

2) De dagtellers kunnen slechts tot 9.999 km doorlopen. Ik had ritteller 2 sinds de aanschaf nooit gereset om een beeld van het totale verbruik van de auto te kunnen houden. Nu dus helaas wel moeten resetten, want hij blijft gewoon op 9.999 staan. Ook na resetten zat ik grappig genoeg met een halve tank alweer op de gemiddeld 1: 23,8.

Lééf je droom   -  in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir

Profiel  

Sylvia89
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 PK Tendance
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Gepost: 15 december 2011 05:00 PM
  [ # 133 ]
waterman schreef:

Evengoed, 1 op 14,9 is toch een prachtige scoren? Ik ken eigenlijk geen enkele auto die de fabrieksopgave haalt Wink

Ja zeker ken ik er wel 1, op moment nog in bezit. Een Peogeot 1.4VTi 95PK, Fabrieksopgave 1:17 en die is haalbaar!

DS3 e-HDi Noir Obsidien - Blanc Opale / Pack Select Confort / Pack Connect Hifi. DS3 rijders; 05-01-2012 tot 28-11-2012. Na 22.415 fijne, veilige kilometers heeft de DS3 plaats gemaakt voor een C4.

C4 1.6 HDi Tendance Gris Aluminium Start KM-stand; 38.800

16 September is onze prachtige dochter Esmay geboren!! Smile doei

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 15 december 2011 05:32 PM
  [ # 134 ]
Sylvia89 schreef:

Een Peogeot

Nieuw merk? Laughing

Profiel  

Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 689

Gepost: 15 december 2011 07:51 PM
  [ # 135 ]
NeufegliseThierry schreef:

Nou ja, truc, truc: na afslaan (wanneer die goed leeg is na zo’n 43 liter) op standje traag, wat zeg ik, zeer traag, de rest vullen, dan gaat er tot (mijn rekord) 8 liter bij na het afslaan.

heb het 1x volgehouden om een liter erbij te krijgen op dit tempo. Dan maar niet helemaal vol.

Profiel  

9 van de 10
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook