1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Retrospectie, de maandelijkse forumterugblik
Gepost: 01 december 2011 09:56 PM

Maart in retrospectie

Een chique titel voor een klein overzichtje van wat Citroen-Forum.nl zo interessant maakte deze maand. Uw reporter heeft zich vol overgave in de geschiedenis van de maand Maart gestort en is behalve met spinnenwebben in zijn haar met het volgende weer boven gekomen…

En ik ben niet de enige die zijn neus terug boven het maaiveld heeft gestoken. Her en der steken er al weer wat klassieke Citroenneusjes voorzichtig hun neus buiten de garagepoort om vast eens aan het frisse lentegroen te ruiken. De meest opvallende is denk ik wel de CX van Mark Gielen, die na een grondige motorrevisie in het tuinhuis deze week weer zijn eerste rondjes over het asfalt mocht maken. En met succes mogen we wel zeggen. Anderen weten niet welke auto ze moeten kiezen om eerst naar hun specialist te brengen, toch maar de SM, of toch liever de CX. Als de respectievelijke voorjaarsritten maar worden gehaald.

Terwijl de discussie over wat nou echt de beste banden voor een DS zijn haar achthonderdste jaar in gaat, knutselt SPAM rustig maar gestaag verder aan de minitieuze restauratie van zijn DSpecial. Het wordt zeker en vast een plaatje, maar het zal nog niet voor dit seizoen zijn.  Bij onze zuiderburen is Jef intussen druk doende om zijn exemplaar klaar te krijgen voor de ‘schouwing’. Onze favoriete vrouw in overall heeft dan weer besloten om haar zomer door te brengen onder het dashboard van Sa Majeste. Er zijn slechtere plekken, maar ik hoop Leo toch nog eens buiten te zien deze zomer.

Wat we deze zomer zeker meer zullen zien is het ondergewaardeerde werkpaard de C35. Het lijkt wel alsof deze wat anonieme lastezel steeds populairder wordt als camper. Sommigen gaan zelfs zo ver om er de complete stuurbekrachtiging van een Opel Corsa in te bouwen. In de BX-wereld spannen ze het paard achter de wagen. ‘Ik heb een caravan gekocht, wat voor BX kan ik daar het beste voor zetten?’ Gelukkig is er nog keus genoeg. Wie er voor gekozen heeft zijn zomervakantie bij elkaar te sparen met de nieuwste spaaractie in de vorm van een DS3 e-HDi heeft zich de afgelopen weken vast al eens achter de oren gekrabbeld. Eerst was er nogal wat onduidelijkheid over de uitlevering, een week of twee terug kwamen de leveranties plots in een stroomversnelling. Helaas lijkt het er nu op dat de gevolgen van een veel desastreuzer waterverplaatsing in het land van de rijzende zon opnieuw roet in het eten gooit.

Ondertussen lijkt men in Berlingoland verstoken te worden van het wereldnieuws en een lekker stukje muziek. Liefst drie topics heb ik gevonden met radioproblemen. Dat moet haast wel toeval zijn. Net als de twee Ami Supers die gezusterlijk naast elkaar lijken te herrijzen. Zo zie je ze nooit, deze viercilinderboxertje en zo zie je ze bijna met elkaar concurreren om bovenaan in het topicrijtje te staan. Zelfs de Traction Avant, nooit een van de best scorende modellen op het forum geweest, staat deze maand vrijwel dagelijks in het spotlicht. De een doet er even Parijs mee voor zijn werk, de ander koopt er een omdat ie net zo mooi roest als zijn jaren vijftig Eendje.

Ik ben benieuwd wanneer er echt iemand met die 1-cilinder diesel Mehari lookalike over de Nederlandse wegen zal knorren trouwens… Wie weet over een maand meer nieuws!

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 09:58 PM
  [ # 1 ]

April in retrospectie

Ondanks het schitterende weer dat de maand april ons bracht, zat uw trouwe reporter diep in de mainframe van Citroen-Forum.nl om u ook dit keer weer een overzicht te kunnen geven van al wat ons mooie forum interessant genoeg maakt om dagelijks even naar terug te keren. Grijs van het stof en nog even bleek van vel als midden in de winter breng ik u dus mijn terugblik op de maand April.

Terwijl de meeste liefhebbers van ons merk het prachtige zomerweer aangrepen voor mooie ritten, uitstapjes en zelfs heuse rallye-trainingsdagen, bleven er genoeg ware fanatici over die stug doorklusten aan hun eigen projecten. Gert haalde zo maar even zijn BX Digit door de apk, Bart duikt steeds dieper in zijn benzinetank op zoek naar de blokkerende factor in zijn Visabestaan en vanuit Vlaanderen bereiken ons berichten over een kersverse Traction Avantrestauratie.

Intussen wordt er in CX-land een serieuze aanvang gemaakt met de totaalrestauratie van een heuse laagdaksprestige. Wie de foto’s van de verstevigde carrosserie bekijkt gaat bijna denken dat Spiderman een handje heeft toegestoken. De vaste beunwaarden in het SM-gedeelte hebben hun paasdagen dan weer goed gebruikt om ‘even’ een koppelingswissel te doen. Ze beginnen er waarachtig handig in te worden lijkt het wel. Met de handen nog in het vet wordt er dan alweer hardop gedacht aan modificaties om al dat HP-geweld zo vlak mogelijk een haarspeldbocht door te krijgen. Wordt vast vervolgd.

Via aangetekende brief roept Citroen een aantal oudere C4 modellen terug naar de winkel om een modificatie te ondergaan aan de kabelboom en in het aanslepende topic over de ophangingsperikelen van de Berlingo XTR was zowaar een positieve ervaring te lezen deze maand. Zelfs een luchtgeveerde C4 Grand Picasso blijkt perfect te veren als je er maar geen grote speakers in vervoerd. Een van vermakelijkste verhalen die ik deze maand gelezen heb. Terwijl forumbezoekers aan de AutoRai kennismaken met volledig elektrisch rijden in de C-ZERO vergaapt de rest van de bezoekers zich aan de nieuwe DS4. Wij bespreken vast de net bekend gemaakte prijzen. Benieuwd of het net zo’n succes zal worden als de DS3.

Nieuwe DS-rijders willen nog wel eens met hun plintladdertje onder de auto doorkruipen op zoek naar de glasmagneetjes, maar de ‘oldtimers’ staan klaar om uitgebreid advies te geven hoe het best de caravan bergop te sleuren met een halfautomaat. Oud Citroen-Forum.nl voorzitter Erik wacht het allemaal niet af. Hij maakte een paar mooie foto’s van zijn DS met de pas verworven Kip en verpatste die laatste snel aan een dorpsgenoot. Geen reisverslagen van Erik dus, maar wie het indrukwekkende verhaal van CEE-IKS heeft gelezen weet nu in elk geval dat je met de juiste instelling probleemloos ‘even’ heen en weer naar Athene kunt rijden met een niet zo heel verse CX. Zelfs als het vlak voor vertrek nog een beetje tegen zit.

En die 1-cilinder diesel Mehari lookalike? Ik heb er niets meer over gelezen, maar wellicht volgende maand meer nieuws!

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 10:00 PM
  [ # 2 ]

Mei in retrospectie

Omdat deze stoffige archiefman even de muizenissen uit zijn hoofd heeft geblazen in de Citron Pressé, hebben jullie een paar dagen moeten wachten op het overzicht van de maand mei. Eenmaal terug thuis ben ik onmiddellijk de zompige kelder in gedoken om voor mijn trouwe lezers op zoek te gaan naar de meest lezenswaardige onderwerpen van de afgelopen weken.

Een maand die zoals elk jaar begon met Citromobile, nog steeds hét evenement op Citroëngebied en ieder jaar weer goed voor vele bladzijden voorbeschouwing en napret. Dit jaar ook nog eens flink gevoed door de nieuwe locatie in Vijfhuizen en het ongemeen goede weer. Maar er is meer mei dan er Citromobile is, dat kan ik u verzekeren. Er zijn DS-rijders die zich vervelen als hun auto in orde is en dan kopen ze zomaar een leuke Traction Avant ‘dans son jus’. Weer zo’n leuk niet perfect exemplaar dat inmiddels al een heel eind op weg is om ’s heerens wegen onveilig te komen maken. De nodige huisvlijt dus, maar daar kunnen Visarijders ook wat van, in mei viel er bijvoorbeeld te lezen dat je met een gegalvaniseerd geleidertje uit de betere bouwmarkt ook prima het mechanisme van je zijruiten kunt repareren. Het repareren van het kofferbakslot van een AX heeft dan weer heel wat meer voeten in aarde, de oude pagina’s waren te vergeeld om het nog goed te kunnen lezen, maar me dunkt dat er al menige maand mei verstreken is sinds er aan deze klus is begonnen.

Nog zotter wordt het als je zelf het dak van je Pluriel gaat vervangen. Wij hopen dat de moedige zelfsleutelaar eerdaags bevrijd wordt uit zijn kofferbak en ons komt vertellen hoe het allemaal is verlopen. Net zoals Egbert ons minitieus heeft gerapporteerd hoe de inbouw van zijn 123-lpg-regeling te werk ging. Voor de wat minder ingewijden onder ons bereiken de lambdawaarden al snel onbegrijpelijke hoogten, maar er is duidelijk veel interesse voor dit relatief nieuwe product. Nieuwer dan nieuw was ook de setup van het rijdend laboratorium in CX-vorm van uw penningmeester. Daags voor de start van de Citron Pressé werd nog de laatste hand gelegd aan een voor onmogelijk gehouden aantal paardekrachten en Newton-meters. Dat was op de laatste dag van mei, maar ik kan nu al verklappen dat er ook in juni niet van bergtop naar bergtop gesprongen is. Ondanks al dat vermogen bleef het toch gewoon een auto.

In de wereld die Berlingo heet klinken de motoren als tractoren en is men bang door de hoge zit voor bejaarde uitgemaakt te worden. Kan mijn Berlingo lager dan een DS3? Het zou bijna een titel voor een dubbeltest kunnen zijn. Bijna. Afgaande op de populariteit onder de forumgebruikers kan de redactie zich beter richten op een dubbeltest tussen een GS en een CX. Beide neoklassiekers doen het erg goed onder de liefhebbers. Er worden Gs’en gered van de ondergang, Cx’en ontvoerd uit hun thuisland en ten dode opgeschreven Prestiges van de grond af terug opgebouwd. En al verwisselt er al eens een met een grimlach van eigenaar, de opmars van de Opronmodellen is onmiskenbaar een feit.

Wat ook niet te missen viel was de forumbrede aankondiging van de nieuwe redactie. Het deed ons dan ook deugd zoveel positieve input te krijgen zo kort na ons aantreden. Terug kunnen we nu in elk geval niet meer, dus dat is de mooiste opsteker. Een opsteker die Art ook wel kan gebruiken, want om je geparkeerde eendje gesandwiched te zien worden tussen twee Opels is toch wel heel erg wrang. Betere geluiden kregen we te horen vanuit Zeeland. Net ten noorden van de Belgische grens is er weer een SM tot leven gekomen en het bijbehorende YouTube-filmpje bewees dat het prima klonk.

Terwijl op YouTube de benzine gulzig door de carburateurs gutste vertelt een nuchtere C1-rijder ons dat hij niet warm of koud wordt van de plannen om de belastingvoordelen voor ‘groene’ auto’s af te schaffen. De recent geplaatste lpg-installatie verdient zich nog wel terug voor die regeling ingaat. Met een nieuwe C5 tourer kun je zowaar gewoon negen kilometer op een liter benzine verrijden met een caravan van 1500 kg op de haak. Geen waardes voor een belastingteruggave, maar voorwaar geen misselijke prestatie. Uw eindredacteur maakt gewag van de eerste parkeerschades op zijn voorheen smetteloze C6. Een prestatie die in elk geval een gebruiker wel een beetje misselijk deed worden.

Heel even maar gelukkig, zodat ik na het dweilen nog even tijd overhield om te kijken of er in Amsterdam al Hell’s Angels rondrijden met een brommobiel die op een Mehari lijkt, doch helaas ook deze maand geen nieuws op dat front…

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 10:03 PM
  [ # 3 ]

Juni in retrospectie

Terwijl uw trouwe archivaris druk doende was zijn kampeerspullen bij elkaar te scharrelen, struikelde hij over een archiefdoos waarop in haastig potlood ‘juni 2011’ was gekrabbeld. En hoewel de vakantie lonkt, de voorbereidingen dik achter lopen op schema en de vraag of de reis dit jaar weer per Citroën zal geschieden steeds overtuigender ontkennend moet worden beantwoord, maakte hij eerst even plaats in zijn overvolle schema voor het maandelijkse overzicht van de wereld die Citroën-Forum heet.

Een delegatie van de Nederlandse SM-rijders toog begin deze maand naar Italië om zich een weekend lang tegoed te doen aan de Italiaanse gastvrijheid. Voor zoveel gastvrijheid bleek er echter in de nuchtere Hollandse magen geen plaats en volgevreten maar tevreden keerde men zelfs een weinig voortijdig terug naar de Lage Landen. Geen ruimte meer voor decadentie in het Nieuwe Nederland? Laten we ons nog maar geen zorgen maken, want de DS3-rijders zijn al aan het uitmaken hoeveel golftassen er in hun lifestyleboodschappenwagentjes passen. En ik kreeg niet de indruk dat er Golff had moeten staan…

Iets verderop in het nieuwe DS gedeelte worden de eerst bestellingen voor de DS4 gemeld. We zijn benieuwd naar de ervaringen zodra de eerste exemplaren worden geleverd. In het Picasso gedeelte werd uitvoerig gevist naar ervaringen met recente Xsara Picasso’s. Een verstokte Berlingorijder besloot de auto ‘niet op te gaan rijden’, maar met ruim een half miljoen kilometers op de klok maar eens uit te kijken naar een leuke tweedehandse Xsara. Ik begreep dat het inmiddels na veel afwegen de HDi toch gewonnen heeft van de LPG-optie.

In mijn vorige overzicht verwees ik jullie nog naar de jammerlijke crash waar Art’s rode eendje in verzeild geraakte. Het stemt mij in elk geval erg vrolijk dat hij zijn verdriet nu al in iets positiefs heeft omgezet en inmiddels al een heel eind op weg is om zijn nieuwste rijdende project helemaal naar zijn hand te zetten. Als men je BX kort rijdt sta je voor een zelfde dilemma. Pascal vond in Frankrijk een leuke babyblauwe uit het prille begin van het BX-tijdperk en aarzelde niet om ook dit kleinood naar Nederland te halen.

Het aanbod aan CX’en lijkt ook nog steeds te groeien, al maak ik mij lichtjes zorgen over het groeiende aantal forummers dat toch maar besluit hun gekoesterde dame een nieuwe thuis te zoeken. Toch niet zo geschikt als auto voor dagelijks gebruik? Of krijgen de echtgenotes een steeds zwaardere stem in het geheel? Feit is dat steeds meer lijstjes met reparaties eindigen in het te koop zetten van de auto. Ik hoop maar dat het geen echte trend wordt. Een ander ouwetje dat het steeds beter blijft doen op het forum is de Traction Avant. Ook in juni werden er weer nieuwe aankopen gemeld, we gaan dit keer zelfs vooroorlogs.

In het Saxoforum hoopt een nijvere jongeman de eerste te zijn die een open luchtfilter op zijn VTR heeft geklust. We twijfelen samen met een aantal posters aan die bewering, maar we weten wel zeker dat de langverwachte Visa cabrio van DJMoqua eindelijk zijn onthulling tegemoet gaat. Er schijnen al motorgeluiden uit de schuur te komen. Motorgeluiden die ook uit het vooronder van een reeds lang ingeslapen GS break leken te komen. Na vele jaren rust werd dit toenmalige studentenkarretje de afgelopen maand voorzichtig weer tot leven gewekt. Ook hier zijn we natuurlijk heel benieuwd naar het vervolg.

Deze maand begon zoals je vast nog weet met Le Citron Presse die heel wat forummers deed kennismaken met de wereld van het historisch rallyrijden en nog meer forummers deed watertanden bij de verslagen en de foto’s. Reden voor Jan Bos om na het kromrijden van zijn AX toch maar eens een voorstelrondje te doen hier op het forum. De AX zal er volgend jaar weer bij zijn, hoeveel dromers er overblijven om hem concurrentie aan te doen is nog maar de vraag.

Dat niet alleen verstokte rallyrijders druk zijn met het verstoken van benzine bleek ook weer in het C4-forum, waar een leuk experiment werd gedaan met verschillende soorten brandstof. Ja, op 98 doet een VTi net iets meer voor net iets minder, maar nee, helaas is dat verminderde verbruik te weinig om het prijsverschil met 95 te overbruggen. Een C1-rijder is dan weer niet zo blij met het prijsverschil dat de fabrikant hoopt te verdienen door wat minder lak op de auto’s te spuiten. De kwaliteit van de lak houdt blijkbaar nog wel iets te wensen over. Een kanttekening die eerder ook onder de DS3-fanaten al viel te lezen.

Hoe groot de invloed van de zon door de jaren heen op het carrosserietje van de Mehari-look-a-like brommobiel is geweest, daarover helaas nog steeds geen nieuws. Maar je weet het nooit, als ik eind deze maand weer eens over een doos struikel…

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 10:09 PM
  [ # 4 ]

De zomer in retrospectie

Tijd voor een nieuwe retrospectie. Uw archiefman is niet meer zo stoffig als u van hem gewend bent. Na twee maanden Hollandse zomer is het CiFo-archief verworden tot een vochtige kerker. Voorzien van perslucht en zwemvliezen heeft uw trouwe dienaar toch nog wat Citroën weetjes op kunnen duiken.

In het C6 gedeelte wordt er zo hier en daar gepolst naar zwakke punten en onderhoudskosten. Zou Citroëns vlaggenschip op de tweedehandsmarkt dan toch nog een hoogvlieger kunnen worden? De Picasso’s van de C4-generatie zijn ook al volop op diezelfde markt te vinden, slappe voorvering of niet. Benieuwd hoe dat over een paar jaar met de DS3 zal zijn. De huidige generatie is zo blij met het hippe karretje dat er voor dit jaar al een tweede meeting in de planning staat.

De eerste DS4 rijders worden intussen ook verwelkomd op het forum. In afwachting van wat de toekomstige eigenaren van de DS4 en 5 de komende jaren op parkeerplaatsen verspreid over het land aan elkaar te vertellen hebben over de stickers op hun dak en de sterren op hun NCAP, moeten we ons nu nog even tevreden stellen met een enthousiast topic over de jaarlijkse oldtimermeeting in Ruinerwold. Voor sommige mensen is dat een heel eind weg, maar nooit zo ver als Praag. Toch kun je ook best met je GS C-matic heen en weer naar de Tjechische hoofdstad met een ernstig lekkende versnellingsbak. Verder heb ik niet heel veel reisverslagen gevonden. Laten we hopen dat het alleen de verhalen zijn die in het water zijn gevallen deze zomer. Op een andere oldtimermeeting, in het Belgische Wervik, werd de Traction Avant voor het voetlicht geplaatst. Helaas voor een aantal mensen op dit forum een beetje te vroeg, maar er wordt in elk geval hard gewerkt om er bij een volgende gelegenheid wel bij te zijn.

Op het A-type forum wordt er ook lekker doorgesleuteld. Blijkbaar is het een goede zomer voor werk in de garage. In een andere garage wordt er heel conscientieus gerestaureerd aan een SM. Een kleine modificatie aan de elektra hier, een kleine verbetering aan de oliekoeler daar. Maar allemaal op zo’n manier dat het geen afbreuk doet aan het origineel. De CX-wereld is dan weer druk met het verwerken van oude en nieuwe schades. Waar de een een halve donor in zijn voorscherm last, probeert de ander de afdruk van een complete stadsbus vergoed te krijgen. Dat het niet alleen de klassieken zijn die veel aandacht voor hun carrosserie krijgen, kunnen we lezen in het Berlingo-forum. De blinkende paarse type 1 Berlingo heeft zijn simpele witte bestelwagen-verleden in elk geval met succes afgeschud. Zoals elke zomer vinden we ook weer een aantal vragen over het ombouwen van dergelijke kleine bestelwagens naar camperkenteken. Helaas heb ik ook dit jaar weer geen verslag van een geslaagde ombouw terug gevonden.

Iets minder geslaagd was de drooglegging van de meest besproken BX van het forum deze zomer. Er wordt niet bezuinigd op het achterstallige onderhoud van deze Digit, maar met zoveel karakter blijft het een beetje water naar de zee dragen. Al goed dat er daarvan genoeg voorhanden is. Gelukkig is er niemand zo flauw om de forumgebruiker die tips vraagt om zijn C1 zo zuinig mogelijk van A naar B te krijgen een waterdieet voor te stellen. Citroën zelf doet nog wel een poging om mee te vissen uit de groene vijver, door de DS5 als eerste hybride Citroën voor te stellen.

Als u mij dan wil verexcuseren, ik moet de dompelpomp weer even aan gaan zetten. Volgende maand meer droge feitjes uit het archief.

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 10:10 PM
  [ # 5 ]

September in retrospectie

Wel verdraaid, had uw trouwe reporter alle verregende data fijn op de bleek te drogen gelegd in de schitterende nadagen van september, blies het eerste briesje van oktober alles weer door elkaar. Doch vrees niet geachte lezer, ook september wist zijn dertig dagen vol te maken op dit onvolprezen forum. Een terugblik zonder specifieke volgorde dan maar.


Om te beginnen lijkt het voor een keer duidelijk te zijn geworden, de beroemde RAL-kleur is geen afkorting voor Rouille Agressive de Lemon en dus geen officiele Citroënkleur. Gelukkig blijken sommige populaire antiroestmiddeltjes wel gewoon overschilderbaar. Minder gelukkig ben je, wanneer er brand uitbreekt in het complex waar je je onderdelenvoorraad en je gekoesterde BX staan opgeslagen. Vooral als die laatste ongeschonden uit de strijd lijkt te zijn gekomen, maar het team van CSI de crimescene maar niet wil vrijgeven. Het hele forum leeft mee, maar tenzij het verlossende antwoord hier in de sloot is gewaaid wachten we nog met zijn allen op iets meer dan hoopvolle berichten.

Het Nederlandse CX-wereldje kon niet wachten en organiseerde een fijn ritje naar de lichtstad. Dit keer niet naar Eindhoven, maar gewoon lekker over de peage naar Parijs. Je wordt tenslotte maar een keer zevenendertig. Het gerucht gaat dat de BX-scene graag de dertigste verjaardag op een gelijkaardige wijze zou willen vieren. Helaas voor de reislustigen is de kans groot dat de ijdele gebakjes eerst nog een keer of tien negenentwintig zullen worden. Als je een SM hebt wacht je uiteraard niet tot het gepeupel zich heeft verzameld. Dan blaas je gewoon even op een zondag heen en weer om een van de laatste shows van Monsieur Aznavour mee te pikken en maak je ‘en passant’ nog een paar vette foto’s van de grote bezienswaardigheden buiten l’Olympia.

Ik vind hier nog twee verregende vodjes in mijn Berlingoarchief. Iets over een haperende motor en een vraag over het nut van gripcontrol. Laten we er maar van uitgaan dat het eerste geen kenmerk van het tweede is en dat de winterbandendiscussie daarmee voor dit jaar officieel van start is gegaan. Aangezien de eerste Visa alweer lang en breed in de winterstalling staat lijkt me dat ook niets te vroeg. Of die Visa daarmee nog te redden is geweest horen we in het voorjaar wel weer. Wanneer je Dyane niet wil starten, mag je je gelukkig prijzen dat je vrienden hebt met een account op het CiFo en een Eend om onderdelen mee te wisselen. Bouw je de motor terug in je GS en wil de versnellingsbak daarna helemaal niets meer, dan moet je gewoon opnieuw ‘aan de bak’. Heb je een kale XM in een kekke kleur, dan verberg je de kleine ergernissen gewoon achter een nieuw leren interieur. Zelfs C6-rijders willen al eens iets kunnen repareren aan hun voiture. Dat levert dan een fijne reportage op over een nieuwe plastic behuizing voor de contactsleutel. Het leven kan soms mooi zijn.

Terwijl Rijkswaterstaat de Deltawerken verstevigde met een rij hydraulisch bewegende designiconen, sloeg uw redactie de bal helemaal mis met haar prognose voor de Rally van Australië. Nog een geluk, want daarmee werd die toch nog spannend. Spannend was het ook even voor de vaste gebruikers van het omgevallen Xantiaforum. Gelukkig was er grote broer CiFo om de ergste nood te ledigen. Zo kwam er toch nog een mooie opkomst naar de geplande meeting. Bijna synchroon bleven de DS3-rijders ook stug doorwerken aan hun oldtimerstatus. Twee zeer succesvolle bijeenkomsten alleen in Nederland in nog geen half jaar tijd. Je zou er bijna sigaren, tweedpetten en olielekkages bij gaan verwachten. Die lekkages krijgen we vast nog wel te lezen, gezien het aantal nieuwe CX-rijders dat zich ook in september weer heeft voorgesteld. Het zal toch niet komen omdat er zoveel DS-en met kleine gebreken worden gemeld?

Weet je wat we doen, we houden het voor je in de gaten. Of je moet natuurlijk zin hebben om zelf dit hele forum van voor tot achter door te lezen. In dat geval komen we je vanzelf wel tegen.

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 10:11 PM
  [ # 6 ]

Oktober in retrospectie

Lieve lezer, het is al weer ruim een maand geleden dat ik u mocht verblijden met mijn maandelijkse overzicht van al wat blinkt, lekt en verkruimelt op dit mooie forum. Vanuit de krochten van de server serveer ik u zoals altijd met graagte mijn bloemlezing uit de forumbijdragen van de voorbije maand.

Zo las ik ergens tijdens deze officiële langste maand van het jaar (ja, dat is een doordenker) dat je bij onze zuiderburen wel een nieuwe C4 in het zwart kunt betalen, maar dat de dienst ‘belasting-op-de-in-verkeers-stelling’ dan wel eist, dat er als kleur ‘zwart’ vermeldt staat op het roze formulier. Volgens een gequote artikel uit ‘Gazet van Antwerpen’ heeft deze maas in de wet, die uiteraard niet alleen voor de C4 geldig is, al voor een tekort aan zwarte autolak geleid op de Belgische markt. Nog zo’n zwart-wit-onderwerp zijn de jaarlijks terugkerende winterbandendiscussies. We tellen er op het moment van schrijven zevenentwintig en uit goede bron kan ik u melden dat deze cijfers zijn gegenereerd na aftrek van de crossposts, dubbelposts en uit het archief opgegraven posts uit voorgaande winters. Het modteam heeft inmiddels versterking gekregen van Michelin Nederland. Om te voorkomen dat de spookverhalen over de ongeschiktheid van de E-HDi-modellen voor het rijden op winterbanden met meer dan zes milimeter profiel nog langer voor waar werden aangenomen, is er zelfs kortstondig een telefonische hulplijn actief geweest.

In het begin van deze maand deed er een record aantal deelnemers mee aan de negende puzzelrit van de Citroën-Axel-vereniging. De organisatoren hadden voor een zeer originele insteek gekozen, door vanuit diverse hoeken van het land door middel van een ‘ingetekende lijn’ routes uit te zetten naar de uiteindelijke plaats van samenkomst in Nederhorst den Berg. Een pittige uitdaging, die door niet minder dan zeventien equipes tot een goed einde werd gebracht. Saillant detail is wel dat door een kleine fout in de route vanuit Limburg drie equipes in het Vlaamse Nederoverheembeek zijn geëindigd. Is het toeval dat in een goed geoutilleerde werkplaats slechts enkele dorpen verder een ander forumlid het vierde jaar van de minutieuze restauratie van de AX 14D van zijn schoonmoeder feestelijk aan het afsluiten was? Waarschijnlijk wel.

In een bijzonder levendig topic werd er fel gediscusseerd over het upgraden van een C3 Picasso met behulp van een Hydractief III computer uit een gecrashte C5. Een bijzonder staaltje vakmanschap, vooral als je bedenkt dat een simpele garagebox en een laptop genoeg waren voor deze bijzondere operatie. Opvallend, de scherpe tegenstellingen tussen voor en tegenstanders van het zo rigoureus aantasten van het oorspronkelijke ontwerp. Minder scherp waren de chevrons op de Xsara van een gebruiker uit de Noordoostpolder. Ondanks een rotsvaste overtuiging bleek uiteindelijk dat het merkbeeld van deze karakteristieke Citroën in de praktijk toch niet geschikt kan worden bevonden voor het fileren van paling. Een domper voor de inventieve forumgebruiker, een zegen voor de naam van ‘ons merk’. We willen immers liever niet nog meer met vis en citroenen worden geïdentificeerd dan nu al het geval is.

Wat zegt u, geen van de topics waaraan ik hierboven refereer klinkt u bekend in de oren? Of misschien ook wel, maar de uitkomst lijkt hier en daar wat ridicuul? Ik zal het eerlijk opbiechten, die donkere krochten van de server..? Die heb ik weinig gezien deze maand. Nu de weergoden ons kleine kikkerlandje eindelijk bedeeld hadden met een soort van nazomer, heb ik de kans waar genomen om mijn tuintje op de schop te nemen. Onderhoud, nieuw terrasje, een likje verf hier en daar. Voordat we met zijn allen weer in winterslaap gaan onder onze meer of minder roestende en lhm-lekkende ‘dames’ wilde ik eerst die buitenboel op orde hebben. Maar ik beloof u, volgende maand haal ik mijn mosterd weer uit de onuitputtelijke archieven van het Citroën-Forum in plaats van uit mijn dikke duim. Ik kan het immers zo ver niet zoeken, zo flauw niet bedenken of zo dik niet overdrijven, de werkelijkheid is vaak nog hilarischer, mooier en heroischer. Ik kan al bijna niet wachten op wat de rest van november nog gaat brengen.

Profiel  
 
Gepost: 03 december 2011 01:00 AM
  [ # 7 ]

November in retrospectie

Nu de wind inmiddels door de bomen waait en het weer zo lelijk doet, nu de stoomboot ginds gezien is en Zwarte Piet het lachen bijna vergaat, nu er aan deuren geklopt wordt en we inmiddels allemaal wel weten wie dat zou kunnen zijn, kijken we nog even terug naar de voorbije maand november. Wat viel er op, welke bijzondere dingen gebeurden er op het forum? Wij pakken het voor u uit.

Er is die Xsara-rijder die de eerste vijf seconden na het starten zijn stuurbekrachtiging wel een beetje mist. ‘Papventje’, moet men in het SM-wereldje gedacht hebben, want prompt werd de vraag gesteld wat zo’n V6 nou eigenlijk weegt, met en zonder versnellingsbak. Even denk je als argeloze lezer dat de type-aanduiding van deze ranke GT wellicht toch minder ver af staat van de gelijknamige, laten we zeggen ‘speelse’, sexuele voorkeur. Kan het ons dan kwalijk worden genomen, dat we bij een bericht over ‘de standjes van de BX’ onwillekeurig aan een kruising tussen een Haynes-manual en de Kamasutra moeten denken? En wat te denken van ‘kierende C3’s’, de ontluikende liefdes voor een Visa en DS3’s die zoveel warmte en genegenheid verwachten van hun berijders dat ze, bij deze toch voor de tijd van het jaar nog milde temperaturen, al startproblemen beginnen te vertonen? Nee, dan ben je als dorre archivaris blij dat er nog liefhebbers zijn die hun energie gewoon in een maf project steken.

Welgeteld een openingspost en evenveel antwoorden had een nieuwe forumgebruiker nodig om helemaal in de ban te raken van het zelf bouwen van een nieuwe Deux Chevaux. Ik ga er van uit dat de beste man met een krachtige armzwaai zijn keukentafel leeg heeft gemaaid, zijn blauwdrukken open heeft gevouwen en sindsdien druk aan het bouwen is. Je kunt natuurlijk ook je tijd vullen door beetje bij beetje al je gloeilampen te vervangen door led-verlichting en dan een spreadsheet aan te leggen voor de storingen die de boordcomputer van je C2 vervolgens op je af vuurt. Of je denkt, ‘nah, zo’n 1.1 is toch wat minnetjes voor mijn Saxo’ en je beunt er op je stageadres even een GTi-blokje in. Ik heb zelfs een heuse DS ‘slotcar’ gezien die YouTube onveilig maakt. Om maar eens te benadrukken hoe ver men het spoor bijster kan raken eens besmet met het Citroënvirus. Je stelt een onschuldige vraag over het niet meer sluiten van een portier van je Acadiane, maar waar houdt het op?

Een ongeruste C1-eigenaar verhaalt over de roestende steenslag op zijn motorkap. Op het Berlingoforum wordt koperpoets aangeraden voor kleine krasjes. En als je GSa niet wil starten, dan staat ook daar het halve forum klaar om te helpen duwen. Jammer nou dat zoiets met een C-matic niet kan. Een automatisch dimmende binnenspiegel op een C4 blijkt ook niet te kunnen. Althans, de werking schijnt zo subtiel te zijn, dat bijna niet bewezen kan worden dat hij er ook daadwerkelijk is. Geen man overboord, dat schijnt normaal te zijn bij de moderne bouwsels van ‘ons’ merk. Bij de C6 heeft men zo hard zijn best gedaan om de auto een ‘executive’-look te geven, dat men de derde gordel op de achterbank bijna onvindbaar verstopt heeft in zijn eigen kastje. Liever geen grote gezinnen in Citroëns vlaggeschip. Daarvoor heb je tenslotte de C4 Grand Picasso. Geen gezicht met zo’n iel vouwwagentje er achter, dus is november een mooie tijd om uit te zoeken wat voor caravan er volgende zomer achter moet komen.

Op het DS4-front moet alles nog een beetje op gang komen. Het is er zo stil dat ik me al heb afgevraagd of Citroën soms stiekem alleen een elektrische versie heeft uitgebracht. Dat terwijl nu blijkt dat de C4 echt de genen van het merk met zich mee draagt. Ook de indirecte voorloper, de ZX, blijkt aan een benzinelucht te kunnen lijden. Iets waar de vele nieuwe eigenaren van een CX hopelijk de komende tijd nog van bespaard zullen blijven. De nieuwe CX-rijders zijn deze maand niet meer op de vingers van een hand te tellen. En dan is er nog niet een van de te koop staande de forum-CX’en van eigenaar veranderd. ‘Ca bouge’, klinkt dat dan in mooi Frans, maar waar het allemaal heen moet? Dat leest u wellicht in december op dit machtige forum. Veel forumplezier.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 03 december 2011 10:39 AM
  [ # 8 ]

Fijn dat deze stukjes nu hier verzameld zijn. Voor mij behoren ze tot het leukste wat er op het forum te lezen valt!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 10 januari 2012 01:21 PM
  [ # 9 ]

December in Retrospectie

Het was een grauwe decembermaand dat jaar. Grauw en nat. En winderig, maar dat kan aan de erwtensoep gelegen hebben. De dompelpomp in het archief draaide overuren. Net als de papierversnipperaar. Het oude jaar er uit en het nieuwe er in. Maar natuurlijk niet voordat uw trouwe dienaar het engelenhaar en de dennennaalden van zijn stofjas heeft geklopt, om op zijn duizendste gemak een overzichtje van uw decemberforum te maken.

Ik las ergens een verhaal over natte voeten in een C4. Dat krijg je met die overvloedige regen. Wat ik persoonlijk dan weer wat ver vind gaan is de oproep om een net voor een C4 Grand Picasso. Met welke visvergunning zou je die boven mogen halen vraag ik me dan af. Een GS blijkt al te zwaar, want na jarenlange strijd heeft een van de forummers afgehaakt op zijn project. Je zou misschien ook wel voor minder. Citroën zelf schijnt tot ongenoegen van velen op sommige modellen de EGS-versnellingsbak in te wisselen voor een echte automaat. Al geloof ik dat het ongenoegen meer voortkomt uit de verkleinde kansen dat de baas deze minder zuinige versie nog zal willen betalen, dan uit liefde voor de halfautomaat zelf.

Gelukkig zijn er nog mensen die zich vol overgave in een nieuw avontuur storten. De een heel idyllisch op een DS break, de ander met de nodige voorbehouden op een Dyane Super project. Er zijn zelfs mensen die het beu zijn om hun Xsara te poetsen. Ze ruilen het ding in op een Saxo, zodat ze opnieuw kunnen beginnen verlagen, verbreden en vertellen. En er zijn mensen die zich op de C6 markt oriënteren. Het slagschip loopt immers alweer lang genoeg mee om in een betaalbare prijsklasse binnen te drijven. En er zijn er meer die de normale evolutie volgen. In tegenstelling tot de opmars van nieuwe CX diesel rijders, waar we in december mee geconfronteerd werden, was er ook nog iemand druk doende van een CX over te stappen naar een XM. Als hij de juiste kan vinden, maar dat spreekt voor zich.

Ook in de afdeling kleine en botte pechgevallen zijn er nog wel wat opvallende dingetjes te melden. Zo hoorde ik van een C3 die de spanning niet meer aan kon en zijn nieuwe distributieriem liet flapperen, van een C5 die graag dure stadslichtjes lust en van een SM die de kop los probeert te gooien. Zo vlak voor de feestdagen misschien allemaal niet zo vreemd, iedereen wil de riem er af gooien, de lampjes ontsteken en de muizenissen van het afgelopen jaar uit de kop blazen. Of je dan ook met meer dan 4000 toeren pirouettes moet willen maken kunnen we ter discussie stellen. Nee, je zult bijna 500.000 km moeten rijden om te ontdekken dat de dieselpomp van een Xantia td bijna niet los te krijgen is. Dan kun je beter een pluriel hebben die gezien zijn zomers gestel in de winter liever niet van zijn plek komt. Of een enorme verzameling Traction Avant-miniaturen. Dan kun je zelf ook lekker binnen bij de warme kachel blijven zitten.

Het was een mooi jaar, dat 2011. De kalender kan als laatste door de versnipperaar. Ik ben er klaar mee. Nog hier en daar een handje schudden en ongegeneerd een leuke dame tegen je aan drukken voor een drietal vluchtige zoenen op de wang en dan is 2012 echt wel begonnen. Volgende week de eerste echte meeting bij Sleuteltje 11 in Berlikum. Ik denk dat ik mijn goede stofjas maar eens naar de stomerij ga brengen.

tekst: Marc Zaan
foto: Rene van Maren

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 januari 2012 08:01 PM
  [ # 10 ]
RensKorevaar schreef:

Fijn dat deze stukjes nu hier verzameld zijn. Voor mij behoren ze tot het leukste wat er op het forum te lezen valt!

Sluit ik me helemaal aan!

Ga zo door Marc!

Profiel  
 
Gepost: 07 februari 2012 04:13 PM
  [ # 11 ]

Januari in Retrospectie

Terwijl Koning Winter met harde hand over de lage landen regeert, houdt ondergetekende zich warm met de vele interessante nieuwe en nog niet zo heel erg oude informatie die het grote Citroën-Forum.nl ons biedt. Tijd om het slot van de stalen archiefkast te ontdooien en de maand januari samen te vatten in hapklare brokjes. Volgt u mij even naar de zolderetage, dan leg ik u kort uit hoe het werkt.

010 (3) (Kopie)

Zo kun je bijvoorbeeld niet met je Saxo door de wasstraat om de pekel af te spoelen, zonder dat je eerst je antenne aan een grondige revisie onderwerpt. Het is tenslotte niet de bedoeling dat er twee straten verder ijspegels aan de binnenspiegel hangen. Dat zou zijn alsof je even een lekke uitlaatpakking van je DS gaat vervangen en vervolgens wekenlang bezig bent met het herstellen van afgebroken tapeinden in de inmiddels gedemonteerde cilinderkop. Nee, dan kun je beter dromen dat je AX GTi nog leuker zou worden als je er de techniek van een Saxo VTS op, in en onder prutst. Of dat je je helemaal vast bijt in de redding van een Visa die een half jaar geleden al op een sloop werd gespot. Blijkbaar is de haastige spoed toch niet zo belangrijk als de typenaam doet vermoeden.

Van de DS3-clan weten we inmiddels dat ze graag uitvoerig overleg voeren over de te kiezen uitvoering, kleuren, bestickering en wat zo meer. Afgelopen maand leek dit een beetje over te slaan naar de tweedehands C4 Grand Picasso-markt. Maar liefst twee topics van twijfelkonten die heel graag net dat duwtje in de rug zouden krijgen om de stap naar hun volgende auto te zetten. Een GS-koper deed daar niet zo moeilijk over en reed met zijn breakje van de ene kleinigheid in de andere. De meest intrigerende vraag vond ik dan weer die aangaande de verkoopsstrategie van Citroën voor de C5. Niet onterecht werden er vraagtekens gezet bij de magere mogelijkheden die de configurator nog biedt voor dit toch nog tamelijk verse model. Met de C1 timmert ons merk dan wel weer flink aan de weg. Een gefacelifte versie op het Autosalon in Brussel en een extra korting voor iedereen die de verschillen ziet zonder oud en nieuw naast elkaar te zetten. Of de oude C4 Picasso binnenkort in de schaduw van een nieuwe versie staat is nog de vraag. Een topicstarter beweert hierover serieuze informatie te hebben, maar Citroën en de internationale pers laten ons nog volledig in het ongewisse.

Hoe lang gaat de gemiddelde uitlaat mee en wat zijn de verwachtingen hieromtrent van de koper? Acht jaar voor een C3 HDi die voornamelijk korte stukjes rijdt lijkt achteraf redelijker dan op het eerste gezicht. Een slecht functionerende kachel in een relatief nieuwe C5 is dan weer minder aannemelijk, behalve wanneer het slechts een losse luchtslang blijkt te zijn. In de C6 wereld begint de angst voor klein malheur ook te groeien, gezien de initiatieven die de eigenaren tussen twee rondjes golf beginnen te ontplooien om tot een, misschien niet zo heel grote familie, te worden. Zolang ze maar niet met zijn allen achterin een auto gaan zitten, want voor je het weet hangt zelfs een C6 net zo door als een C4 met een lpg-tank onder de kofferbodem. Misschien dat de buren nog niet meteen de stadswacht bellen als je C6 een week op dezelfde plek staat met een druppeltje LHM eronder, maar je weet nooit wanneer een Citroën de BX-status bereikt.
En zo zijn we ongemerkt nog even in het kaartenbakje met klusprojecten beland. Om te beginnen in het hele hoge noorden. Vanuit Noorwegen wordt er bericht over de opknapbeurt van eerst een, maar eigenlijk toch twee eendjes die de donkere Skandinavische dagen moeten verlichten. En dat terwijl ook in ons eigen land gewoon in een moordend tempo wordt doorgesleuteld om een ooit allereerste eend na vele jaren weer mooier en beter dan nieuw te maken. Waar je de wartels van het DS-leidingwerk beter met een goede leidingsleutel te lijf kunt gaan dan met een slecht passende steeksleutel en het sleutelen aan een Saab-versnellingsbak meer steek houdt dan verwacht. Terwijl de een zijn busje op een kasteel zet ter roestoratie, gaat de ander er doodleuk mee kamperen. Ja, ze zijn nog zo serieus te nemen niet, die Citroën-Forum.nl leden…

Tekst: Marc Zaan
Foto: Martijn van Well

Profiel  
 
Gepost: 21 maart 2012 12:06 PM
  [ # 12 ]

Een jaar in Retrospectie, de finale

Eenentwintig maart. Door het keukenraam kijk ik uit over een zonovergoten weiland. De deur staat op een kier en laat de nog frisse ochtendlucht langzaam binnenstromen. Samen met het gekwinkeleer van de vogels, het monetone gebrom van een tractor in de verte en, als ik heel goed luister, het knappend openspringen van de eerste knoppen aan de bomen. ‘Daar is de lente, daar is de zon’, zong Jan de Wilde. Het zal mij ook benieuwen wat er nu weer zal komen.

Achter ons ligt de lange, niet altijd even koude winter. Het leven verplaatst zich langzaam weer naar buiten. Het is geen wonder dat februari al drie weken achter ons ligt en mijn trouwe lezers nog immer verstoken zijn van hun maandoverzicht. Er wordt her en der druk gewerkt aan meetings, aan clubuitjes en toerritten. De eerste beurzen zijn al bezocht, die laatste cruciale onderdeeltjes gescoord. Menig klassiek Citroën heeft zijn eerste zondagse rondje al gedraaid. De ‘modernen’ zijn ontdaan van het laatste restje zout. De winterbanden zijn opgeslagen. Klaar voor een nieuw seizoen, de aanloop naar een hopelijk lange, warme zomer.

Citroën-Forum.nl is al helemaal klaar voor alle vragen, vertellingen en andere enthousiaste uitspattingen op Citroëngebied. De parking onder ons virtuele, met platanen omzoomde plein, ligt er aangeveegd bij. De zon schijnt nu nog door de naakte bomen op het asfalt, maar weldra zal ons gekoesterde blik onder het dikke bladerdak gevrijwaard worden van de schadelijke UV-straling. Zijn jullie allemaal weer even welkom om samen het leven dat Citroën heet te delen. Lief en leed, oud en nieuw, rollend en rot. Beeldspraak genoeg, ‘goesting’ genoeg. Nieuwsgierig genoeg. Nieuwsgierig naar wat jullie ons met zijn allen gaan brengen.

Je zult je als lezer inmiddels misschien afvragen waarom er ‘retrospectie’ boven dit artikel staat, wanneer de schrijver dezes niet anders doet, dan lonken naar de toekomst. Geen romantisch cliche schuwt om het nieuwe seizoen voor het heldere daglicht te sleuren. Dat heeft uiteraard een reden. Het afgelopen jaar bracht ik u op eigenwijze (die spatie is opzettelijk vergeten) terugblikken op de recente forumgeschiedenis. Dat was leuk. Om te doen en hopelijk ook om te lezen. En nu is daar die nieuwe lente, nieuwe ideeën, ruimte voor de toekomst. Vooruit kijken in plaats van terug. Even geen retrospecties meer. Of misschien ook wel, maar in een andere vorm. Door een andere auteur. Ik hang mijn stofjas aan de wilgen, maar de pen blijft niet werkeloos in de inktpot staan. Als jullie het archief blijven vullen, dan doen wij hetzelfde met de voorpagina.

tekst:  Marc Zaan
foto:  internet Rob van der Linden

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 21 maart 2012 04:14 PM
  [ # 13 ]

Ja lente! Ik heb er heel veel zin an in ieder geval. Ik had de Ami afgelopen weekend al uit de stalling willen halen, maar toen was het net even minder lente. Dit weekend dan maar.

Je verhaal nodigt in ieder geval uit Marc!

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 maart 2012 08:02 PM
  [ # 14 ]

Marc bedankt voor de maandelijkse stukjes! Het was erg plezierig om te lezen..

Ik hoop dat er een vervolg komt!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 03 augustus 2012 08:15 PM
  [ # 15 ]

van de voorpagina

Terugblik op juli 2012

Op het Citroën-Forum gebeurt zo veel dat bijblijven moeilijk is. Gelukkig is er de maandelijkse terugblik die helpt het overzicht te bewaren. Die lees ik altijd met plezier. Als alle andere redacteuren met vakantie zijn, is het niet mogelijk om die zomaar lekker lui te lezen, nee, dan moet eerst het hele forum worden doorgespit en uitgezeefd, van Acadiane tot ZX. Wat overblijft, is een persoonlijke keuze van het opmerkelijkste wat in juli op Citroën-Forum.nl te lezen was.

Tuinen speelden een belangrijke rol in juli. GoofBlikscha riep op 7 juli: “Kijk eens wat ik in de tuin vond!” Tussen alle brandnetels stond een BX en na het vrijsnoeien bleek deze nog best goed te zijn. Inmiddels is hij in restauratie. La Léo’s tuin motiveerde haar om aan de SM te gaan klussen. Ze werd al bij voorbaat moedeloos van het onkruid wieden, liever ging ze tapijten uit haar SM halen. Wat ze daar vond aan muizenissen maakte haar ook niet echt vrolijk, maar La Léo is La Léo en dus komt zij dit dipje vast weer snel teboven.

Hoe zat het ook alweer: mei bloeimaand, juni grasmaand en juli vakantiemaand? In ieder geval was ook vakantie een belangrijk thema. In diverse topics gingen de hoofdpersonen met vakantie. Soms lieten zij zich zelfs op bijzondere plaatsen fotograferen. Zo ook Ree’s Trax die in de mooiste berglandschappen op de foto mocht. C3-rijders die met meer bagage op vakantie wilden dan in de kofferruimte pastte, gingen op zoek naar dakkoffers en vonden vervolgens geen punten om deze te bevestigen. Zij bleken optionele daklijsten nodig te hebben. De Picasso-bezitters vonden deze bevestigingspunten wel op hun auto’s, maar die waren dan weer bovengemiddeld vaak verroest. Ruim voor je vakantie controleren, zo luidde daar het devies. Over de oorzaak van water in de deuren van een C4 Picasso zijn de forumgeleerden het nog niet helemaal eens. En moet je nu wel of geen extra afwateringsgaatjes boren?

De C5 en de C8 kregen in juli moderne chevrons opgeplakt, waardoor ze er weer eigentijds bijstaan. De C6 daarentegen krijgt geen schoonheidsoperaties meer. Hij was nog maar net uit een online configurator verwijderd, of de overlijdensberichten werden hier al geplaatst. Hij was al eerder doodgeschreven, maar hij is er nog! Ook de CX van XM 2.9 V6 was doodgeschreven. Sterker nog, het heet dat hij gecremeerd was. Toch leeft ook deze auto nog en bevindt hij zich weer in bijna-nieuwstaat, maar daar was wel meer voor nodig dan een schoonheidsoperatie.

Ook het nieuwe DS-gamma zorgde voor nieuws. Maandenlang had Iwanb’s DS3 Racing te kampen met gepingel, gestotter en wegvallend vermogen. In juli werd de auto van een nieuwe motor voorzien. Deze leek direct goed, maar het vertrouwen was nog niet meteen terug. Daar is blijkbaar meer tijd voor nodig. Ook andere DS3-rijders scherpten hun blik (“Is mijn uitlaat niet te zwart? Of is hij misschien niet zwart genoeg?”) en spitsten hun oren (“Hoor ik daar mijn naafkapjes rammelen?”). DS3-rijders die vrolijk doorgingen hun daken, dashboards en remblokken te bestikkeren, waren er gelukkig ook. Rond de DS4 bleef het stil in juli, maar over de DS5 konden we watermans uitleg lezen van wat de Hybrid4-techniek allemaal doet. Dat bleek om veel meer te gaan dan alleen om brandstof besparen.

Ontbreekt er iets wat in een maandoverzicht niet zou mogen ontbreken? Reacties zijn welkom, liefst hier.

tekst: RensKorevaar, foto: GoofBlikscha

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook