



























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goei avond.
Zoals je soms wel eens hoord,een 4 seizoenen is dat wat?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Na wat dubben heb ik van Gompel gebeld. Dat was voor het weekend. Hij meldde dat de banden wel nieuw waren, maar dat hij ze inderdaad al een tijd had liggen. Hoe lang wist hij niet, maar daar was de prijs ook naar. 125 euro voor 2 stuks had ik er in april jl voor betaald. Hij had nu nog een exemplaar en die kon ik voor 3 tientjes ophalen. Dat heb ik gisteren gedaan. We zijn er met de Visa naar toe gereden en al pratend over de Visa vertelde ik dat ik ook nog op zoek was naar een achterlicht en Leader-wieldop. Die had hij toevallig nog liggen en zo ging ik met meer dan een band weer naar huis. Morgen wordt de band om de velg gelegd bij de plaatselijke Cit-dealer.
Dyna Z1: Tout alu.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
omdat het toch een opkrikken topic is las ik:
rf schreef:Ik heb een hydraulische krik, maar inderdaad is de ruimte tussen krikpunt en de weg erg krap.
maartens schreef:ik heb een ultra lage krik en zelfs die krijg ik niet eronder als de dame op haar buik ligt….
Ik neem aan dat hier een garagekrik mee bedoelt wordt?
Ik wil namelijk een krik aanschaffen.
Zijn er misschien dingen waar je op moet letten of is het allemaal 1 pot nat, of “pot"krik


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
rf schreef:Na wat dubben heb ik van Gompel gebeld. Dat was voor het weekend. Hij meldde dat de banden wel nieuw waren, maar dat hij ze inderdaad al een tijd had liggen. Hoe lang wist hij niet, maar daar was de prijs ook naar. 125 euro voor 2 stuks had ik er in april jl voor betaald. Hij had nu nog een exemplaar en die kon ik voor 3 tientjes ophalen. Dat heb ik gisteren gedaan. We zijn er met de Visa naar toe gereden en al pratend over de Visa vertelde ik dat ik ook nog op zoek was naar een achterlicht en Leader-wieldop. Die had hij toevallig nog liggen en zo ging ik met meer dan een band weer naar huis. Morgen wordt de band om de velg gelegd bij de plaatselijke Cit-dealer.
Hmm dus je koopt eerst ‘nieuwe’ banden, een daarvan ploft na korte tijd bijna uit elkaar, reden zou zomaar kunnen zijn dat het een hele oude band was, omdat dat type al meer dan tien jaar niet meer in productie is, maar ‘gelukkig’ heeft je garage nog zo’n zelfde ‘nieuwe’ band voor heel weinig, dus voel jij je nu weer veilig op de weg Waar zit de haar in dit verhaal? Oh ja, goedkoop is duurkoop, dat was hem. Ik hoop maar dat je geen onschuldige slachtoffers maakt als een van je ‘nieuwe’ banden dit keer wel tijdens een ritje op de snelweg ploft.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hetgeen overigens eenvoudig te controleren valt aan de hand van de DOT-code op de band:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire#Markings
Meer dan 10 jaar oud is zeker een no go…





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die banden zouden ze dus eigenlijk niet meer mogen verkopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb 3 pagina’s geleden al geschreven dat MXL banden een nare gewoonte hebben tot karkasbreuk en dat ze na een jaar of 5 al linker worden. Helemaal als zo onder een motorkap als reserveband hebben gezeten. Het is een baggerband en ik heb er zelf al vele zien sneuvelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
graddus schreef:rf schreef:Na wat dubben heb ik van Gompel gebeld. Dat was voor het weekend. Hij meldde dat de banden wel nieuw waren, maar dat hij ze inderdaad al een tijd had liggen. Hoe lang wist hij niet, maar daar was de prijs ook naar. 125 euro voor 2 stuks had ik er in april jl voor betaald. Hij had nu nog een exemplaar en die kon ik voor 3 tientjes ophalen. Dat heb ik gisteren gedaan. We zijn er met de Visa naar toe gereden en al pratend over de Visa vertelde ik dat ik ook nog op zoek was naar een achterlicht en Leader-wieldop. Die had hij toevallig nog liggen en zo ging ik met meer dan een band weer naar huis. Morgen wordt de band om de velg gelegd bij de plaatselijke Cit-dealer.
Hmm dus je koopt eerst ‘nieuwe’ banden, een daarvan ploft na korte tijd bijna uit elkaar, reden zou zomaar kunnen zijn dat het een hele oude band was, omdat dat type al meer dan tien jaar niet meer in productie is, maar ‘gelukkig’ heeft je garage nog zo’n zelfde ‘nieuwe’ band voor heel weinig, dus voel jij je nu weer veilig op de weg
Waar zit de haar in dit verhaal? Oh ja, goedkoop is duurkoop, dat was hem. Ik hoop maar dat je geen onschuldige slachtoffers maakt als een van je ‘nieuwe’ banden dit keer wel tijdens een ritje op de snelweg ploft.
Probeer je nu advies te geven of iemand een schuldgevoel aan te praten? Ik vind dit eigenlijk te ver gaan.
En als je nu graag zo’n “advies” geeft, doe dit dan vooraf. Nu voelt het als een schop na geven.
Ik heb een Panhard uit 1955 met diagonaalbanden met binnenband. Met een hagelnieuwe band heb ik een keer een klapband gehad. Zelfs mijn Xantia heb ik eens met betrekkelijk nieuwe banden een bult gehad.
Maar om nu te gaan schermen met de hoop dat ik met deze band geen onschuldige slachtoffers ga maken…
Ik zit ruim 6 jaar op dit forum en heb dit niet eerder meegemaakt.
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beste RF, je bent door mij alleen al duidelijk gewaarschuwd over het gebruik van MXL banden en het potentiele gevaar er van, dus doe aub een beetje relaxt, ok? Daarbij heeft graddus zeer zeker wél het advies gegeven nieuwe banden te kopen:
graddus schreef:Je moet natuurlijk hoe dan ook nieuwe banden kopen,
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er is je eerder in dit topic al op gewezen dat deze banden al meer dan tien jaar niet meer worden geproduceerd, dus dat je hoe dan ook oude banden hebt. Oude banden betekenen een risico, dat heb je zelf ondervonden. Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, ik wil wel laten weten dat ik het, indien alle factoren kloppen, geen wijze beslissing vind om met nieuwe banden met een oudere productiedatum te gaan rijden. Dat van die productiedatum is volgens de dotcodes eenvoudig te achterhalen. Het lijkt mij dan ook dat dat de aangewezen weg is om zeker te weten dat je jezelf en anderen niet in gevaar brengt met deze banden. Ik ben geen goeroe he, ik combineer slechts de informatie uit dit topic en trek daaruit mijn prikkelende conclusie.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
rf schreef:En als je nu graag zo’n “advies” geeft, doe dit dan vooraf. Nu voelt het als een schop na geven.
Nou, toch schreef waterman -zoals hij net al zei op 26 november, dus ruim één week geleden:
waterman schreef:Volgens mij schreef ik dat een MXL vaak als reservewiel is gebruikt en daar erg snel van gaat verouderen. Verder schreef ik dat MXL banden de reputatie van karkasbreuk te hebben. Jij hebt gewoon 2 gare banden gekregen die waarschijnlijk jarenlang als reservewiel onder de kap van een of andere CX hebben gelegen
Vandaar het als nieuwe profiel
Als dat geen waarschuwend advies is weet ik het ook niet meer….
Ik vind op basis van de post-historie dat je hier dus onterecht over uit je slof schiet tegen graddus, sorry.
Edit: ik ben spuit 11, maar dat verandert niets aan mijn standpunt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Waterman, ik weet dat er vooraf mbt dit topic (ieder geval naar mijn idee) voldoende adviezen zijn geweest. Adviezen om de band niet aan te schaffen, zowel om te bellen ivm een verkeerde partij. Adviezen, één van de grote plussen van dit forum. Geen forum waarbij we dingen schrijven alswaar ik zojuist over viel. Zeg dan op zijn minst dat het een domme beslissing is. Daar kan ik wel tegen.
En maak je geen zorgen. Ik drink momenteel een lekkere kop thee en ben redelijk relaxt. maar denk wel na over woorden.
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rf schreef:Adviezen, één van de grote plussen van dit forum. Geen forum waarbij we dingen schrijven alswaar ik zojuist over viel. Zeg dan op zijn minst dat het een domme beslissing is. Daar kan ik wel tegen.
Goed RF, het is een domme beslissing. En wel om de door Graddus terecht genoemde reden: je bent immers NIET alleen op de weg. En die verantwoordelijkheid, daar wijzen we mensen gewoon op op dit forum. Ook in woorden zoals die door Graddus zijn gebruikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
La Léo schreef:rf schreef:En als je nu graag zo’n “advies” geeft, doe dit dan vooraf. Nu voelt het als een schop na geven.
Nou, toch schreef waterman -zoals hij net al zei op 26 november, dus ruim één week geleden:waterman schreef:Volgens mij schreef ik dat een MXL vaak als reservewiel is gebruikt en daar erg snel van gaat verouderen. Verder schreef ik dat MXL banden de reputatie van karkasbreuk te hebben. Jij hebt gewoon 2 gare banden gekregen die waarschijnlijk jarenlang als reservewiel onder de kap van een of andere CX hebben gelegen
Vandaar het als nieuwe profiel
Als dat geen waarschuwend advies is weet ik het ook niet meer….
Ik vind op basis van de post-historie dat je hier dus onterecht over uit je slof schiet tegen graddus, sorry.Edit: ik ben spuit 11, maar dat verandert niets aan mijn standpunt.
Je vind dat ik uit mijn slof schiet? Ik vond dat nou precies andersom. Op basis van - zoals je hierboven stelt - kun je best gelijk hebben mbt de post historie. Maar het ging mij om de woorden die Graddus gebruikte om dat kracht bij te zetten. Die woorden gingen mij te ver. Los van de discussie of de koop verstandig is of niet.
Dyna Z1: Tout alu.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar het is, denk ik, ook zo dat een fatsoenlijk bedrijf banden van die leeftijd niet zou moeten verkopen, danwel het risico zou moeten vermelden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.