Hallo allemaal,
Ik ben al enige tijd te trotse eigenaar van een ZX en heb bij voorkomende kwaaltjes altijd nuttig hulp gehad van de tips en ervaringen op dit forum, waarvoor dank!
Nu is het echter zo, dat mijn ZX (een was-ooit-rode 1.4i Avantage uit ‘94, bijna 190.000km) het begeven heeft. Ik bedoel daarmee: hij start niet meer. Helaas is dat ook niet de eerste keer. Waar de auto jarenlang voorbeeldig startte en reed, is er eigenlijk sinds een jaar steeds wat.
Hij heeft nu een paar weken geleden besloten niet meer te starten en staat in de parkeerkelder op mijn werk. Helaas is nu net de APK verlopen, ik moet een besluit gaan nemen. (Het zouden best enkel de contactpunten kunnen zijn, maar ik ben er niet handig genoeg in.) Er zit net een nieuwe accu in en er zijn nog wat zaken al gerepareerd, maar ik weet nu niet zo goed wat ik ermee moet.
Ik kan drie dingen doen:
1) Verkopen
2) Naar de sloop
3) Laten repareren
Verkopen lijkt me de beste optie (dus als iemand er een zoek, evt. voor onderdelen, laat maar weten) maar misschien ook wel de minst waarschijnlijke (ik moet net iemand vinden die zo’n oude auto kan gebruiken.
Laten repareren is ook weer zo iets. Het kost alweer een flink bedrag (dat zou dan de derde keer zijn dit jaar) en misschien sta ik er over 3 maanden weer mee stil.
Mijn vraag ligt voor de hand: wat zouden jullie doen?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Start ie niet, of slaat ie niet aan?
Hij slaat niet aan, ook niet bij aanduwen. De startmotor klinkt een beetje zoals bij erg koud weer, hij gaat wel rond, maar slaat niet aan.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Je vangt er in deze staat iig niks of een kratje bier voor. Je kan de sloop bellen, misschien kunnen zij hem uit de kelder halen.
Is het een beetje goed onderhouden, of moet je gewoon even de zaak opfrissen. Paar nieuwe bougies en een nieuwe verdelerkap met rotor kan al een verschil maken tussen wel of niet aanslaan. Gare bougies vonken niet goed genoeg, waardoor hij lastig aanslaat.
Bougies zitten er al nieuwe op… Het probleem is ook dat het nu volgens mij elke keer wat is. Ik vermoed dat ik afscheid ga nemen.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat is in ieder geval de snelste oplossing
bx-cannes schreef:Je vangt er in deze staat iig niks of een kratje bier voor. Je kan de sloop bellen, misschien kunnen zij hem uit de kelder halen.
Is het een beetje goed onderhouden, of moet je gewoon even de zaak opfrissen. Paar nieuwe bougies en een nieuwe verdelerkap met rotor kan al een verschil maken tussen wel of niet aanslaan. Gare bougies vonken niet goed genoeg, waardoor hij lastig aanslaat.
Misschien krijgt ie gewoon geen benzine meer. Controleer dat even door de aanvoerleiding los te halen en dan te laten starten. Kan de benzinepomp of het relais zijn.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Misschien de dis bobine, volgens mij heeft deze zx geen verdelerkap met punten, correct me if i’m wrong.
Als deze kapot is wil de motor ook niet starten.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Maar die Dis is ook niet 1-2-3 kapot, gaat alsmaar slechter lopen maar lopen doet hij dan nog, althans mijn bevinding.
Ruik je benzine bij de startpogingen?
Denk namelijk ook aan een benzineprobleem.
Kun je testen, even busje startgas erbij halen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Ik heb een keer gestaan met een kapotte luchtleiding op de tank.
Probeer wat Paso schrijft, dan weet je of het een benzine probleem is.
Geen wit maar een zwartvoetje