





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
RF, vat dit svp niet op als “natrappen” maar even ter illustratie, ook voor de andere lezers.
Hieronder een foto van een MXL-band van meer dan 10 jaar oud die iemand besloot als dagelijkse band te gaan monteren. Aan de velg zie je dat dit gewoon een reservewiel is!
Gelukkig had hij alleen blikschade, maar deze man reed dan ook nimmer harder dan 100 km/h.
Ben je (al) lid van de CX Club NL?
Eind augustus stond deze foto ook in het clubmagazine bij een artikel over banden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Leo, even voor de duidelijkheid (of misverstand): Ik heb geen band met velg gekregen/gekocht. Volgens van Gompel is het een nieuwe band, heeft niet onder een motorkap gezeten. Van dat laatste moet ik dan maar uitgaan.
Nee, ik ben niet lid van de cx-club. Tenminste nog niet, ben wel vanplan om eens in het voorjaar naar een meeting oid te gaan. Lijkt me zeker leuk.
Dyna Z1: Tout alu.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nee, ik zeg of suggereer ook niet dat jij werkelijk een reserveband hebt gekocht of gekregen, maar het is hoe dan ook een oude MXL, met dezelfde slechte eigenschappen. Dat was de essentie. Een ‘nieuw’ reservewiel is nog een tikkie erger omdat dat onder de kap heeft gelegen, dat was de toevoeging die later nog werd genoemd.
De CX Club is echt een leuke club met veel kennis in huis en veel actieve leden. Gezellig bovendien, altijd alles in ontspannen sfeer. Plus de voordelen van een eigen clubmagazijn, waar leden tegen aantrekkelijke prijzen onderdelen kunnen scoren.
En.. een mooi magazine dus.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Met de laatste tijd altijd een zeer lezenswaardig technisch artikel.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dank u dank u!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
zeer lezenswaardig technisch artikel
Dank u dank u!!!
Zeker! Ik ben nog steeds aan het kauwen op je artikel over de voorwielophanging….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
La Léo schreef:... het is hoe dan ook een oude MXL, met dezelfde slechte eigenschappen. Dat was de essentie.
.
En daarmee kunnen we tot de conclusie komen dat deze band(en) nooit verkocht zouden mogen worden? En dat de schuld dus bij van Gompel ligt, hij zou (veel) beter moeten weten.
Zelf woon ik er om de hoek, maar zijn attitude weerhoud mij al sinds jaren om er heen te gaan (tenzij ik ECHT omhoog zit).
Ik weet het, we mogen op het forum geen anti-reclame maken (of pro reclame, for that matter), maar om RF nou door te zagen over het onverantwoordelijk gedrag, gaat wat mij betreft 1 station te ver…
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jawel hoor! In het grote dealert pluim en klaag topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/2813/P465/
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb me hier maar even afzijdig gehouden, want op de een of andere manier leek mijn aanwezigheid als een rode lap op een stier te werken. Toch wil ik nog even terugkomen op een ding dat ik eerder schreef. De TS kan het hele verhaal onderuit halen door even naar zijn banden te kijken en door middel van de dot-code te achterhalen wat de productiedatum van zijn band is. Uiteindelijk is dat waar het om draait. Eerder is gezegd dat deze banden al ruim tien jaar niet meer geproduceerd worden. Als dat zo is, dan heeft de TS oude stock gekocht en weten we allemaal dat hij een risico heeft genomen. Aangenomen dat dit inderdaad zo is, dan is het in de eerste plaats misschien niet netjes van de verkoper, maar ik denk dat de koper, lees de TS, ook best weet dat hij voor die prijs geen ‘nieuwe’ banden heeft gekocht, maar oude voorraad. Het enige wat nu al drie moderators en een CX-specialist hier proberen te doen, is te waarschuwen voor de gevaren van het rijden met verouderde banden. NOS is ook oud, vergeet dat niet. Niemand wordt hier aangevallen, er worden alleen kanttekeningen geplaatst bij de genomen beslissing van de TS. Zelf reageerde hij niet op mijn vraag over de Dot-code, dus tot die tijd lijkt de discussie me nog louter academisch.
F.SvM schreef:Eerst van gompel bellen,hij kan ook een verkeerde partij hebben gekregen.
Hebben we een keer met BX gehad, 4 nieuwe banden,en iedere dag ging er 1 kapot.
Het kan dus maar zo,nieuwe kopen kan na dat telefoontje ook nog welSucces
Misschien heb ik mij ook laten leiden door bovenstaand bericht. Dit was ten slotte ook een advies…
Hoe dan ook: Gisteren heeft de Citroen-dealer bij mij in de buurt de oude band verwijderd en de “nieuwe” om gelegd. Ook loodjes erop geslagen. Was 23 euro.
De band lag nog in de kofferbak, dus ben net even wezen kijken. Veel codes en benamingen. Ik ben niet bekend met deze codes, maar in de buurt van het woord dot heb ik dit even opgeschreven:
DOTF3J6A5MX287. Iets verder: E20281598.
Dyna Z1: Tout alu.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat is een band uit 1997 of 1987.
Ik las net op internet - Wikipedia dat alle banden in Europa verkocht na juli 1997 een keurmerk moeten hebben in een cirkel moet dan E2 staan. Dat is bij deze band het geval.
Dyna Z1: Tout alu.




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.
Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.
Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.
Dan kan ik er dus vanuit gaan dat deze band van week 28 1997 is?
Dyna Z1: Tout alu.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
DOT Codes and the 6-year shelf life
As part of the DOT code (G in the tyre marking above), there is a tyre manufacture date stamped on the sidewall. Oddly this code is sometimes only one one sidewall so you might need to get under your car and look at the inward-facing side of the tyre. Take a look at yours - there will be a three- or four-digit code. This code denotes when the tyre was manufactured, and as a rule-of-thumb, you should never use tyres more than 6 years old. The rubber in tyres degrades over time, irrespective of whether the tyre is being used or not. When you get a tyre change, if you can, see if the tyre place will allow you to inspect the new tyres first. It’s not uncommon for these shops to have stuff in stock which is more than 6 years old. The tyre might look brand new, but it will delaminate or have some other failure within weeks of being put on a vehicle.
Reading the code. The code is pretty simple. The three-digit code was used for tyres manufactured before 2000. So for example 1 7 6 means it was manufactured in the 17th week of 6th year of the decade. In this case it means 1986. For tyres manufactured in the 90’s, the same code holds true but there is a little triangle after the DOT code. So for this example, a tyre manufactured in the 17th week of 1996 would have the code 176
After 2000, the code was switched to a 4-digit code. Same rules apply, so for example 3 0 0 3 means the tyre was manufactured in the 30th week of 2003.Read more: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html#ixzz1fm22ZqaF