Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
jint nijman schreef:
Aan Pavang: mag ik die foto van dat 5 bak nummer plaatje foto voor de volgende pagina op m’n web-site gebruiken?
Dat mag, geen probleem!
Groeten Peter
hallo
ik ben in al die jaren pas 1 andere BVH tegengekomen met het nummer 71.
alle andere hebben het nummer 65. Overbrengverhoudingen zijn hetzelfde.
vreemd.
gr
Harry Martens
Harry Martens schreef:
>>>
ik ben in al die jaren pas 1 andere BVH tegengekomen met het nummer 71.
alle andere hebben het nummer 65
<<<
Bedankt voor die info. Dat is dan inderdaad vreemd, hier is een foto van het plaatje in mijn DS19
http://www.citroen-ds-id.com/ds/files/DS_4_versnellingsbak_bvh_ID_nummer_71.JPG
niet scherp maar leesbaar.
Zou je ons misschien kunnen vertellen wat voor andere nummers er gebruikt werden en bij welke versnellingsbakken die horen?
Jint
Pieter schreef
>>>Dat mag, geen probleem!
Zeer bedankt!! ‘k zal die pagina binnenkort updaten.
groeten
Jint
63 : ID 19 B 4 bvm
64 : DS 21 M 4 bvm
65 : DS 4 bvh
06 : Dspecial 4 bvm
14 : Dsuper 4 bvm
75 : Ideal 4 bvm
laatste ben ik niet zeker van.
gr
Harry Martens
oja,
106 SM 5 bvm
en 110 DS 5 bvh
Harry, heel erg bedankt! De meeste DS liefhebbers zullen deze type nummers niet kennen denk ik.
Een vraagje nog Wat bedoel je met “Ideal 4 bvm”? Een van de ID typen neem ik aan, maar welke?
Ik zal eens proberen die nummers met de verschillende bakken te korreleren.
Leuk dat je eigen 5 bak bvh ook een passend nummer gegeven hebt!
groeten
Jint
eventjes een oude draad terug opgepikt :
Ik denk eraan in de toekomst mijn bak onder handen te nemen, eventjes meta data opgezocht in de WPHB :
4bak :
5bak :
Er zijn 3 bakken die me opvallen :
1. de (lange )4 bak geleverd op de BVH ( DS20H,DS21H en DS23H )
2. een versie wat mij onbekend is : 4bak in “Vehicles DT (ID20/D Super ) van 10/1968 en DV t/m 9/1969 (ID19/D Special)
3. Lange 5 bak ( 107 )
Om een goede vergelijk te hebben, heb ik dit in een tabel gegoten met snelheden ifv toerental :
Het valt mij op dat :
1. De lange 4 bak in 4e heeft +/- dezelfde toerental ifv snelheid als de korte 5-bak (108 ) in 5e.
2. Totaal onverwacht : de nog langere 4bak ( met rood omlijnd ) heeft dezelfde toerental ifv snelheid als de lange 5 bak!
Welke bak is dit ?
Een 4-bak heeft het voordeel dat je maar 4x moet schakelen in tegenstelling to een 5 bak.
Is het dat niet mogelijk om een 4 bak te hebben met +/- dezelfde overbrengingsverhoudingen als de lange 5 bak ? Dit toegepast op een DS21 of DS23 BVH bvb ??
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Vergeet niet dat je dan een erg groot gat krijgt tussen 3 en 4. Mijn DSuper met 4-bak (b) had daar al een (te) groot gat, wat rijden in heuvelachtig terrein op de snelweg best irritant maakt. Dat is het grote voordeel van de 5-bak: je kunt terugschakelen zonder meteen in de derde versnelling te komen met bijbehorende toerentallen en lawaai.
fluidphreak schreef:Vergeet niet dat je dan een erg groot gat krijgt tussen 3 en 4. Mijn DSuper met 4-bak (b) had daar al een (te) groot gat, wat rijden in heuvelachtig terrein op de snelweg best irritant maakt. Dat is het grote voordeel van de 5-bak: je kunt terugschakelen zonder meteen in de derde versnelling te komen met bijbehorende toerentallen en lawaai.
Ja dat klopt, maar gedeeltelijk denk ik. Met een DSuper gaat je sneller moeten terugschakelen op heuvelachtige wegen. Een DS21 en 23 hebben meer koppel onderin de toeren, waardoor je minder snel hoeft terug te schakelen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Jan Epskamp heeft in 2009 een lezing over dit onderwerp gegeven in Arnhem en ik heb het opgevolgd bij mijn DS 23 cabrio.
Als je een 4 bak handgeschakeld en een 4 bak hydrolique combineert, dan kan je een extra lange 4 bak maken:
Je neemt het kroonwiel/pignon 35/8 ( ik dacht van de hydrolique) en de 4e 22/28 ( ik dacht uit de hand bak). Daarna natuurlijk volgens het HWB het kroonwiel en pignon wel goed afstellen..
Ik ga dit deze winter ook doen voor mijn DS break ( maar eerst daarvoor een 23 motor klaar maken)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Met de bovengenoemde combinatie maak je dan een langere 4 bak dan de Hydraulique zelf al is?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. Het genoemde lange 4- tandwiel is alleen te vinden in de handbak van een ID19b uit de van 09-1966 tot 07-1968 trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Maar van maak je dus een heel groot gat tussen de 3e en 4e versnelling? Is het niet handiger op zoek te gaan naar een 5-bak dan?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
charlesdegaulle21 schreef:Maar van maak je dus een heel groot gat tussen de 3e en 4e versnelling?
Ja, een enorm gat. Ik vind dat niet zo fijn rijden. Ik heb voor mijn rally ds23 hydraulique zo’n bak gebouwd: je rijd tijdens een rally meestal 1,2 en 3. En de lange 4 in combinatie met 150 pk maakte dat ie op lange afstanden vreselijk hard liep. Maar je moest wel tot 4500 of meer toeren in 3 om een beetje gang te hebben voor je ‘m in z’n 4 zette.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Beetje kort door de bocht misschien, maar eig een beetje een onbruikbaar concept dus. Hooguit een 23 injectie waarin het een beetje normaal zou kunnen werken….
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën