Heb een probleem met mijn Saxo 1.1 uit 1999.
Allereerst gaat de temperatuur lampje af en toe kort branden, ik zie nog geen patroon. Daarnaast blijft de kachel koud wanneer de auto stationair draait, dus rijd ik op de snelweg en maak ik toeren dan wordt het goed heet, stop ik net bij een kruising koelt het gelijk af.
Ik heb niet zo lang geleden een sensor vervangen, (met de paarse kop) en het systeem ontlucht. Het leek erop alsof de temperatuur lampje niet meet aan ging en dat de kachel gewoon redelijk normaal werkte, nu komen de problemen weer terug. Oh en ik hoor uiteraard geborrel achter de dashboard.
Iemand een idee waar mee ik kan beginnen met troubleshooten?
mmm lucht in het systeem.
doe eens het volgende ventiel linksachter opendraaien en koelvloeistof bijgieten tot er daar een mooie straal uitkomt dan de imbus loszetten aan het thermostaathuis en blijven gieten tot een mooie straal eruitkomt. Dan de onluchtingsnippel op de radiator zelf openen en gieten tot de boel daar ook mooi everloopt dan de boel netjes dichtdraaien. reservoir stop dichtdraaien En even warm laten draaien.
Daarna voorzichtig de reservoir stop eraf doen. (met een handdoek) En zo nodig terug bijvullen.
ivm themperatuur het zou kunnen is dat je mechanisme thermostaat defect is. (originele kost 20 euro incl huis en deze raad ik aan)
Kijk ook eens of je je oliesmurie ziet…
Bedankt. Vorige keer heb ik hem ook al ontlucht dacht ik. Ik zal het nogmaals proberen. Thermostaat vervangen leek mij ook een idee, en misschien de waterpomp?
Als waterpomp het niet meer werkt dan zal je motor zeer heeft worden en je ook geen circulatie van de vloeistof en hoor je ook geen geborrel. Dus deze werkt nog.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ik heb onlangs ook mijn koelsysteem moeten ontluchten, je moet er voor zorgen dat je het koelvloeistof nivo hoger (tijdelijk) krijgt dan de ontluchtings nipperl op de verwarming.
Ik heb een frisdrank fles opgeofferd voor het vullen van het systeem, de bodem er afgesneden en in het vulgat van de radiateur gezet, vervolgens vloeistof bijgevuld totdat het nivo boven de kachelslangen uitkomt, dan pas de nippel hier losdraaien, daarna warm laten draaien en de hele cyclus herhalen maar als hij warm is ook de ontluchting losdraaien van het thermostaat huis, voor bijde geld natuurlijk als er vloeistof uit komt de nippel weer dicht draaien.
Dit heb ik twee keer herhaald en heb tot op heden geen problemen gehad, dit was bij mij nodig omdat ik de distributie set incl waterpomp heb vervangen.
Succes
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt