heeft iemand hier ervaring met het slecht starten van een bx turbo diesel van 93?
voertuig heeft net een onderhoud gehad (olie en filters, geen distributie) en gloeibougie’s.
en wordt eigenlijk te weinig gebruikt voor een diesel (rijd maar een paar dagen in de week voor de moment).
tips en tricks om er iets aan te doen altijd welkom want mijn vrouw wordt er een beetje slechtgezind van als ze der weer maar eens een paar minuten over doet voor ie start.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Lucht in de aanvoerleiding?
Slecht starten is vaak versleten gloeibougies of klepspeling te krap.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
gloeibougies zijn nieuw en klepspelling zou kunnen hoewel het blok mooi en zuiver draait zonder teveel lawaai of tikken eens ie draait.
zou er lucht kunnen inkomen door diesel die teruglekt tijdens het stilstaan?
mss even bijvermelden dat als ie een tijd dagelijks gebruikt wordt het wel beterd en het eveneens lijkt te verergeren naarmate het kouder/natter wordt. Ik weet dat dit de moeilijke momenten zijn voor een diesel maar t’is nogal neig, 10 minuten proberen eer ie start is wat lang lijkt me.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Heb je alleen last bij koude start? Ik zou dan toch eerst de klepspeling controleren, dat is weinig werk. Het afstellen is meer werk… Lucht bij het starten kan ik me niet zo goed voorstellen, de brandstofpomp blijft vol staan. Dan zou je daar ook tijdens het rijden last van moeten hebben lijkt me. Maar op zoek naar valse lucht is een lastige zoektocht heb ik gemerkt, omdat de pomp zuigt er er dus geen overdruk in de leidingen is. Je hebt ook een XUD9 neem ik aan? Mijn ervaringen mbt valse lucht kun je hier vinden: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=7659&start=1250
De valse lucht toppers zijn: handpompje (klepje sluit niet goed of lekt), asje brandstofpomp, thermostaat in filter, afdichtring filterhuis, voorverwarming (oud model) en natuurlijk de leidingen. Ook de opzuigpijp in de tank schijnt lek te kunnen raken.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Lucht in de leiding is juist een vaak voorkomend probleem, het opvoerpompje kan gaan lekken waardoor diesel terugzakt in de leiding.
Eveneens ben ik tevens ook.
hij heeft het vooral bij koude start, net overigens even zelf geprobeerd (was tot hiertoe uitleg van de vrouw, geen eigen ondervinding) en eigenlijk start ie vrij goed. alleen draait ie enige seconden en vanaf dat de wagen omhoog komt valt ie stil. het gas er wat ophouden lijkt even soelaas te bieden maar doet het em niet.
eens stilgevallen is het enige tijd doorstarten, hij lijkt enige malen te willen maar toch net niet om dan toch te starten. inclusief een mooie roetwolk dan…
gewoon in bedrijf of bij optrekken rookt ie hoegenaamd niet.
dit lijkt mij redelijk te passen bij het lucht verhaal niet?
we zullen het handpompje al eens vervangen
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Lijkt inderdaad op lucht.
Da’s wel een ander verhaal, nu ga ik ook voor de lucht. Je kunt nog wel even een testje doen: knijp voor het starten eens een aantal keren in het handpompje (hoor je dan lucht borrelen?). Starten, blijft de motor nu wel draaien? Eventueel nog wat bijpompen aan het begin. Dan weet je met wat meer zekerheid of het lucht is. Vervolgens zou ik met doorzichtige leidingen op zoek gaan naar het lek.
Het zou ook nog de magneetklep op de pomp kunnen zijn die dicht blijft zitten en na een paar keren proberen wel los komt.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
ok, thanks. zodra ik tijd heb zullen we het eens checken
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
volgende update: bij volle tank heeft ie het niet. het is dus enkel als de tank ver leeg is (iets voor de reserve aangaat) dat hij er last van heeft.
zit het dan mogelijks in de pomp of aanzuigfilter of is dit net een teken van lucht (lagere brandstofdruk waardoor de brandstof minder makkelijk terugvloeit)?
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Nou, dan zou’k gewoon op tijd tanken! Ik zou toch een doorzichtig slangetje in de aanvoer zetten en meekijken. Als ie eenmaal loopt blijft ie lopen zeg je, dan lijkt het er toch op dat de aanvoerleiding/filter langzaam leegloopt.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v