Inmiddels is het zo ver. Ik introduceerde mij reeds eerder, in september, maar toen moesten er nog 2 niet onbelangrijke voorwaarden gerealiseerd worden om hier lekker mee te kunnen schrijven op dit forum: 1) ik had nog geen ID/DS, althans, op papier gekocht, maar nog niet opgehaald, omdat ik 2) nog moest verhuizen naar ons nieuwe huis met grotere garage. Dat laatste heeft zich eind oktober voltrokken en na de laatste verhuis- en inrichtingsperikelen die je nu eenmaal hebt als je met een heel huishouden, kinderen en huisdier verkast, heb ik 2 weken geleden de ID met een auto-ambulance opgehaald. De ID start, loopt, veert en rijdt goed, maar heet lange tijd stil gestaan ivm een APK-probleempje t.g.v. wat krokante plaatdelen. De auto komt na starten meteen omhoog en blijft urenlang in de hoogste stand staan als je hem daarin afzet. Lijkt me een goed voorteken. De plaatwerkproblemen leidden rond 2003 tot een voornemen tot restauratie door de vorige eigenaar, die vervolgens tot niets leidden. Nou ja niets, ze leidden tot mij. Een nieuw slachtoffer dus. Mijn ratio (of de afwezigheid ervan) om tot aanschaf van dit project over te gaan zal ik jullie hier besparen, die heb ik eerder al beschreven. Voor nu geldt slechts: en garde!!
Hieronder de eerste foto’s. Nu heb ik ruime forumervaring (Peugeotforum le Lion d’Or, ook zo’n platform van liefhebbers/ gekken van oud Frans ijzer) maar weet niet hoe ik de volgorde van de geplakte plaatjes op snelle manier in omgekeerde volgorde plaats. Naar benden scrollen is dus terug in de tijd, moge duidelijk zijn.
Ik heb nog maar weinig tijd gehad om mij met de ID bezig te houden, maar heb er heerlijke nieuwe garageruimte bij het huis (die ik in het voorjaar door verwijdering van een muur nog kan verdubbelen) voorzien van eigen CV en warm en koud stromend water. Een plee volgt nog, zodat ik helemaal niet meer naar huis hoef…:-).
De eerste sprokkeluurtjes heb ik besteed aan een start van het kaalplukken.
Eerste ervaringen van deze voor mij nieuwe ontdekkingstocht: wat een zaligheid om aan te sleutelen. De auto is herlijk modulair opgebouwd, IDeaal! Daarbij ziet deze godin er vreselijk uit, maar zijn veel belangrijke zaken gewoon hard. Het ID is om de schil eraf te plukken, dan a.d.h.v. de bevindingen te kiezen voor totaal kaal maken of deelrestauratie. Laswerk doe ik zelf. Auto wegbrengen naar een straler trekt me vooralsnog niet. Einddoel is een goed rijdende harde ID die technisch goed in elkaar steekt, er goed uitziet, plamuurvrij, maar niet in concoursstaat hoeft te zijn. De ID zal net als de 504 cabriolet als mooi weer auto gaan dienen en 90% van het jaar warm binnen staan. Daarom lijkt me stralen van de body nogal overdreven als ik zie hoe goed zij de afgelopen 40 jaar heeft doorstaan.
Investeringen die op hoofdlijnen nu op de voorgrond staan zijn: realiseren 4 harde portieren, 4 schermen en inzetstukken in de body tbv nieuw laswerk. En een interieur, of minstens alle nieuwe bekleding.
Ik laat jullie eerst even (omgekeerd) door de beelden gaan, hieronder schrijf ik verder. Ik heb een aantal overwegingen en jullie advies is welkom.
Laatste stand van zaken
Tot zover alles hard
Typisch gevalletje kop-staart, trekhaak in gegaan denk ik. Ka ik deze balk nog ergens vinden? Dan las ik er een nieuwe tussen.
Hard gebleven, en niet eens van polyester…
Auto heeft tot 2003 gereden en alle onderhoud gehad, dat kun je aan alles zien. Deze ID lekt ook niet, mijn 504 zweet nog meer!
Alles is tot nog toe vet en goed gangbaar
Schermen gingen er makkelijk af, wat een luxe! en wat een fraai concept.
Aandrijfassen en rubbers lijken zelfs nog goed
Bekleding is tja….(stinkt ook muf…)
Gezusterlijk onder 1 dak, 2 totaal verschillende schoonheden
Onze zoontjes zien het wel zitten!
Begin nieuwe oprit in tuin waar nog geen oprit was (vorige eigenaar gebruikte de garageruimte anders)
Aflevering thuis. Voor de oplettende kijker: een perfecte Peugeot 505 GLD ‘84, binnenkort beschikbaar,
was mijn vorig project, iets heel anders dus.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De tijd zal leren of dit project een idylle wordt, het is in elk geval tot nu toe een leuk tijdverdrijf in de late avonduren, als er rust in huis is, en een gezonde tegenhanger naast mijn drukke theoretische dagelijkse baan. Even lekker met de handen bezig dus. Iets tastbaars maken.
Voor nu spelen even de volgende zaken: ik wil geen onnodige rommel verzamelen. Wat ik niet-meer- gebruik gaat dus weg en niet in de hoek. Zo werk ik graag. Ik ben geen magazijn. Daarbij weet ik dat vrijwel alles voor IDDS (nieuw) te koop is.
Zoals jullie zien heb ik de voorschermen eraf gehaald. Status: links heeft lichte schade maar is wel hard, incl. rondom koplamp en binnenscherm en beruchte hoek en onderzijde. Rechts is verrot op de felsnaad en slecht rondom koplamp.
Ik wil er van af, omdat ik waarschijnlijk opteer voor nieuwe van polyester (vloek ik nu?). Goede keus of onnodig duur t.o.v. alternatieven? Die hoor ik dan ook graag.
Deuren: wat er aan hangt is ellendig, alle onderkanten rot en div schades. Weg ermee of wordt er nog iemand blij van?
Dan heb ik er 5 deuren bij gekregen, allemaal categorie mwah…. kortom ook veel laswerk (hele onderbakken en deurplaten, met minder wordt het niets. Moet ik deze naar de club brengen en laten lassen of zijn er betere te vinden (die ik al dan niet laat lassen)?
De voorste balk tussen de langsliggers: is beschadigd. Is die er nog?
De ondersponning van de achterste zijruit rechts is zeer krokant. Is dit plaatdeel nog te verkrijgen of moet ik dit zelf gaan zetten/ laten zetten?
Interieur: opnieuw bekleden kan, stoelen zijn niet heel erg doorgezeten maar stinken wel enorm. Wat te doen?
En oja, bij aflevering bleek het autobedrijf zich vergist te hebben: het is een 5 bak ipv een 4-bak! Prettig…
Dank voor antwoorden en groet, wordt vervolgd!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel leuk project!
Die balk kan je uit een sloper halen. Is er dacht ik niet nieuw. Bel Huub int zand eens!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooimooi! Een paar opmerkingen: foto 1, band zit fout. Het grove profiel hoort aan de buitenkant. Foto 5, zet een rubber tule in het gat voor de doorvoer van de leidingen. Ziet er verder nog best goed uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goede tweedehands deuren zijn duur. de club heeft gereviseerde deuren. prima alternatief.
balk onder de achterruit is gewoon te koop.
Een interieur kost ongeveer 800 dacht ik.. gezien je geplande uitgaven lijkt me dat geen probleem!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:Wat ik niet-meer- gebruik gaat dus weg en niet in de hoek. Zo werk ik graag. Ik ben geen magazijn. Daarbij weet ik dat vrijwel alles voor IDDS (nieuw) te koop is.
Toch kan het lonen spullen te bewaren: veel onderdelen gaan op ruilbasis en “alles” mag dan te koop zijn het is veelal van zéér wisselende kwaliteit. Er gaat niets boven origineel blijkt steeds vaker. Dus let op wat je wegsmijt en let op wat je koopt en waar je het koopt..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Boogaard77: dank voor de tips. Wat is het verschil tussen goed tweedehandsdeuren en gereviseerde deuren vd club?
@Jantje: klopt, band ligt niet goed, komt te zijner tijd (heeeelemaal aan het eind) wel goed
@Waterman: ja, ik schreef het wel heel zwart wit, ik doe het niet klakkeloos weg, en bij twijfel pols ik het forum/ de club uiteraard. Maar er moet een redelijk vermoeden van ‘nut’ bestaan voordat ik het bewaar.
Wel een verademing dat er zo veel gewoon te vinden is, ok, kritisch zijn op komaf dus, maar toch fijn. Voor een 505 vind je zeker tbv koetswerk bijna niks meer, nieuw zondermeer niet ik werd daar nu en dan heel gallisch van.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Origineel past bijna altijd. Met een nieuwe huid is er kans dat de deur scheef is. Een nieuwe buitenhuid zou je eigenlijk op de auto vast moeten maken en dan lassen/solderen..
Oja en de plastic voorspatborden passen aardig. Zie topic van SPAM.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Leuk project, ik ga het zeker volgen.
Helemaal kaal stralen lijkt mij nog niet nodig bij dit chassis.
Je kunt ook deel voor deel ontdoen van lak en dan behandelen of lassen.
Veel succes! Peter.
jantje1948 schreef:Mooimooi! Een paar opmerkingen: foto 1, band zit fout. Het grove profiel hoort aan de buitenkant. Foto 5, zet een rubber tule in het gat voor de doorvoer van de leidingen. Ziet er verder nog best goed uit.
Ik heb nog even naar de band gekeken, maar die zit toch echt goed, op de wangen staat binnenzijde en buitenzjde (aan de buitenzijde).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
@Peter, dat ga ik inderdaad doen. Deze ID heeft in het verleden een grondige Dinitrol behandeling gehad (overal dopjes, een aantal schone kokers van binnen heb ik al gezien).
@Boogaard77: het restauratietopic van SPAM volg ik al tijden, zeer inspirerend! Die polyesterschermen zien er goed uit. En nooit meer gezeur met roestvorming.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi project. Ik ga je topic zeker volgen. De band op foto 1 zit idd wel goed. Op foto 6 kun je het typeplaatje van je versnellingsbak zien zitten ( om antwoord te geven op je vraag in het andere topic ). Mijn ogen zijn niet zo goed dat ik het typenummer van de foto af kan lezen.
Erict schreef:Mooi project. Ik ga je topic zeker volgen. De band op foto 1 zit idd wel goed. Op foto 6 kun je het typeplaatje van je versnellingsbak zien zitten ( om antwoord te geven op je vraag in het andere topic ). Mijn ogen zijn niet zo goed dat ik het typenummer van de foto af kan lezen.
Dank, ik ga nog even van dichtbij kijken, en benieuwd of het de 107 of 108 is, al ben ik met beide een tevreden mens.
Vanavond tussen de bedrijven door nog lekker wat werk verzet, o.a.:
-linker voorportier helemaal gestript, alles gesorteerd in een apart bakje. Zo slecht als de deur is qua plaatwerk, zo goed is het binnenwerk, mechaniek, allemaal roestvrij, dat zie ik bij Peugjes wel anders!
-scharnierplaatjes van de stijlen verwijderd (heerlijk hoe makkelijk dat gaat en hoeveel stelmogelijkheden er zijn, dat gedt tot nu toe voor alles aan de ID/DS, ook dat ligt bij Peugjes een stuk moeilijker….
-voorruit eruit. Wat een eldorado qua eenvoud! Doe dat eens bij een ander merk… Vrijwel 100% roestvrij, niks geks, behalve dan dat er een halve kilo stopverf onder het glas was weggewerkt.
Het linker voorportier is dus een lege kast geworden en is m.i. zo slecht dat ik neig naar de oud ijzerbak. Of zijn er nog idealisten die hier wat mee kunnen??
Het rechterportier hangt met ducktape aan elkaar, zie eerste foto (foto’s staan weer anti-chronologisch). Die ga ik morgenavond leeg trekken.
Wordt vervolgd.
Plaatjes:
Kijk, daar komt licht binnen waar het niet hoort….
Deze en volgende zijn meer voor mij eigen geheugenondersteuning
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi project.
Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar project gedaan:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207979/
en moet daar nodig mee verder gaan.
Die “stopverf” onder de voorruit hoort zo, er zit daar nl geen raamrubber als afsluiting
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Die deur zou je kunnen inleveren bij de club voor een nieuwe binnen en buitenbak.
En hoe zag je dakrand eruit onder het rubber?
Daar zat bij mij het probleem.
succes Peter.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
IDealist schreef:jantje1948 schreef:Mooimooi! Een paar opmerkingen: foto 1, band zit fout. Het grove profiel hoort aan de buitenkant. Foto 5, zet een rubber tule in het gat voor de doorvoer van de leidingen. Ziet er verder nog best goed uit.
Ik heb nog even naar de band gekeken, maar die zit toch echt goed, op de wangen staat binnenzijde en buitenzjde (aan de buitenzijde).
Dan zou het een verkeerd gecoverde band kunnen zijn. Grof hoort echt aan de buitenkant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.