Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
(Vervolg op vorige post.)
En na even schoonmaken zien die contactjes er zo uit:
Verder nog een stuurring vervangen t.b.v. de richtingaanwijzer die niet meer automatisch terugsloeg, en van twee mistlampschakelaars één goede gemaakt. Nu nog een setje lampen vinden… Ik houd wel van dat gefrut.
Een rechte spoiler heb ik waarschijnlijk ook gevonden. Als het meezit, kan ik die morgen ophalen. Langzaam aan wordt het wel weer wat, met de wagen…
Goed bezig!
Mocht het nou niet gelukt zijn met die raamschakelaars… Ik heb er nog zo’n 4000 liggen, en ook een paar XM schakelaars met een lampje erin..
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
En werken die lampjes van een XM-switch dan ook als je ze in een BX monteert? Dat zou wel gaaf zijn!
Dan de luidsprekers… De rechter luidspreker viel af en toe weg. Het lijkt erop dat zich dat (zelf) heeft verholpen. Ieder geval heb ik de laatste maand geen uitval meer opgemerkt. Even afkloppen…
In ieder geval werkt alle raambediening weer feilloos. Ook heb ik deel van de lampjes in het dashboard al vervangen (deurverklikker en regelpaneel.) Resultaat: nog meer licht. Het klokkenwerk komt binnenkort aan de beurt. En zo openbaarde zich ook dat de deurverklikkers van de bestuurdersportier en die van de motorkap, niet werken. D.w.z. dat vermoedelijk de schakelaars niet goed functioneren of de kabels rot zijn. Voor de motorkap heb ik nog wel een reserve switch. Is meen ik dezelfde als voor de kofferruimte verlichting, maar dan zonder plat kapje?
Maar waar zit het contact voor de bestuurdersportier? Het contact voor de interieurverlichting werkt namelijk wel naar behoren…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het contact zit in het slotmechanisme.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Hoera! Vandaag de kromme spolier vervangen voor een rechte. Leuk klusje: eerst demonteren, en dan de troep die zich er in twintig jaar eronder heeft verzameld wegkrabben/poetsen en de resten siliconenkit verwijderen. Daarna alles goed schoongemaakt en her en der wat vet in de schroefgaten en op de boutjes aangebracht. Toen kon de nieuwe spolier er met gemak op. Stukken beter!
Zo zag de achterkant eruit drie maanden gelden, vlak na aanschaf:
En nu ziet het er zo uit:
Helaas is nu wel de ruitenwisser van de achterruit kapot. Ook het pompje van de sproeier lijkt niet te werken. Misschien ligt het aan de schakelaar? Daar zit een timer op (of achter), maak ik op uit het electrisch schema. Of kan er een relay zijn doorgebrand? Of iets anders? De oude spoiler blokkeerde de wisser (die eerder wel werkte) nog al eens, en ik vermoed dat ik iets heb laten “springen.” Kan iemand mij vertellen waar ik de betreffende onderdelen in de auto terugvind zodat ik ze kan nalopen op juiste werking?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die spoiler is een goede verbetering!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Nee, die had ik al gecontroleerd. Het is/was de schakelaar op het dashboard. Die is rechtstreeks op zowel wissermotor als pompje aangesloten en dus niet zo goed meer. Maar als je ‘m hard indrukt werkt ‘t wel. Boel moest even op gang komen, was lang niet meer echt gebruikt, echter nu stroomt de ruitenvloeistof ook weer goed door. Echter die knop, moest maar es vervangen worden.
Timo1990 schreef:Die spoiler is een goede verbetering!
Ja hè? Ik ben d’r blij mee! Zo ‘n kromme spoiler oogt toch wat “armoedig” zeg maar…
shortwave schreef:
Erg netjes gedaan. Complimenten..! Hoe lang ben je er ongeveer mee bezig geweest?
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Eigenlijk een klusje van nix, hoor. Oude eraf en nieuwe erop schroeven. Zit met vier bouten vast. Gelukkig kreeg ik met de “nieuwe” spoiler de bouten mee, want die waren anders dan waarmee de oorspronkelijke bevestigd zat. Meeste werk was nog het verwijderen van oude siliconen-troep die ooit tussen spoiler en klep is aangebracht. Met wat voorzichtig krabben met af en toe wat wasbenzine lukte dat wel.
Nieuwe spoiler is ook iets anders dan de oude. De nieuwe is rondom massief, terwijl de oude (kromme) van onder iets uitgehold is. Iets om op te letten als je een andere/nieuwe zoekt.
shortwave schreef:...Meeste werk was nog het verwijderen van oude siliconen-troep die ooit tussen spoiler en klep is aangebracht. Met wat voorzichtig krabben met af en toe wat wasbenzine lukte dat wel…
Wasbenzine? Gebruik je dat ook bij het verwijderen van stickers op je auto? Mijn broer heeft een DS gekocht, een opknappertje, alleen heeft de vorige eigenaar [en tevens de 1e eigenaar] allemaal stickers op de achterkant van de DS geplakt. En nu vroegen wij ons af of je dat met wasbenzine eraf kan halen en/of dit niet ten koste gaat van de lak.
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Inmiddels heb ik de Chic 4,5 maand in bezit en er ca. 4.500 km (vrijwel probleemloos) mee gereden. Er is sinds september al het nodige gebeurd:
-nieuwe map-sensor
-nieuwe dp-sensor
-nieuwe HD-pomp
-olie + filter
-nieuwe luidsprekers
-nieuwe hoedenplank
-nieuwe spoiler
-nieuwe stabilisatorstangen
-nieuwe banden voor
-nieuwe olievuldop
Nou had ik vanmorgen (best koud) wel een hele moeizame start. Ik denk dat ik wel 8 a 10x het contact moest omdraaien alvorens de motor aansloeg. Eenmaal aan, loopt de motor wel direct gelijkmatig en soepel. De wagen had al enkele dagen stil gestaan en de tank was bijna leeg. Mijn vraag: kan die lege tank voor startproblemen hebben gezorgd? Te weinig toegevoerde benzine? Of zijn er mensen met een vergelijkbare ervaring bij 1.6 motoren?
(PS: M’n 1,4 startte altijd binnen 1 a 2x, ook met -10 graden buiten.)
(ja hoor, daar is ‘deur’ weer..)
Ik had mijn Chic eens in de garage gezet toen ik al een dag of 3 (kilometer of 30 gereden) op reserve reed (ik denk dat er nog een paar liter in de tank zat). De dag erna startte ik, starte meteen, daarna sloeg ie ook direct af, en kreeg ik hem niet meer aan de gang. Vervolgens de motor verzopen met starten, dus: gas volledig intrappen en starten.. Na een tijd startte ie (moeizaam) en liep (als een bezopen zwerver). Dat herstelde zich overigens erg snel…
Het probleem was het volgende: de neus van de Chic bleef omhoog, de kont omlaag. De tank was vrij leeg, en de benzine liep dus weg van het aanzuig punt. De motor startte eerst door benzine in de brandstofslang, maar doordat het een injectiemotor is (benzine wordt rondgepompt zolang de pomp loopt) was de leiding ook vrijwel meteen leeg, en sloeg ie ook af. Door het starten was de kont omhoog gekomen, en kon ie weer brandstof aanzuigen, en liep ie.
Conclusie: als je tank bijna leeg is, en de BX zakt met de kont op de grond en de neus in de lucht, is de kans zeer zeker aanwezig dat ie erg slecht zal starten.
Afgelopen winter startte de chic overigens ook altijd prima (wel een beetje sloom tempo van de startmotor) bij -17.5!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoe is de staat van de accu? Dat geeft bij koud weer ook startproblemen. Een (goede) BX slaat op de benzinedamp al zo’n beetje aan, dus de bijna lege tank lijkt me het probleem niet.
Ander iets is de benzine pomp. Als die niet lekker pompt (wat ook weer door een te lage spanning kan komen…) gaat het starten ook niet fijn.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Die accu zou nog goed moeten zijn. Die is van 2010. De startmotor bleef ook goed ronddraaien, ondanks herhaald proberen.
Achteraf denk ik dat de benzinetoevoer toch “droog” gestaan moet hebben. De tank was echt bijna leeg, leger dan ik vooraf had ingeschat op basis van benzinemeter en gereden km’s. Twee liter benzine uit een jerrycan en paar keer gaspedaal drukken kregen de motor uiteindelijk op gang vanmorgen. (Was aanvankelijk voorzichtig, om motor niet te verzuipen.)
Trouwens, als het oranje benzinelampje gaat flikkeren in de bochten, dus nog niet volcontinu gaat branden, hoeveel liter heb je dan nog in je tank? (Bij 1.6 of 1.9 types dan. Bij een 1.4 is de benzinetank kleiner van inhoud.)
@deur: de BX staat inderdaad lang in de lanceerstand voordat ie helemaal is gezakt…