@CBRzoveel (of was het Athaan?): ben maar wat blij met mijn DS3. Tentijde van de Modus was de tweede auto kleiner, inmiddels is dat een Saab 9-5 Estate 2.2 tid. Meer dan voldoende beenruimte voor de kleine grote jongedame.
Er zijn slechtere 2e auto’s, daar schuiven we graag (nou ja, je kan ook overdrijven..) 458 euro per kwartaal aan wegenbelasting voor aan de kant..
Maar goed, gezin zit veilig & ik ook en daar kun je geen prijskaartje aanhangen
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Hebben jullie DS3’s ook last van een wat stroef schakelende versnellingsbak wanneer deze, en de motor, nog koud is?
Om wat specifieker te zijn, wanneer mijn DS3 nog niet op temperatuur is, dan heb ik altijd moeite om terug te schakelen naar de eerste versnelling (met de andere versnellingen heb ik geen probleem). Het voelt dan alsof iets de versnellingspook weerhoudt (soort van blokkade) om in de eerste versnelling te gaan. Zodra mijn DS3 op temepratuur is, is dit euvel echter als sneeuw voor de zon verdwenen en schakelt hij soepel.
Nu weet ik niet of dit vaker voorkomt bij PSA, maar mijn twee voorgaande auto’s (een Peugeot 107 en Citroën C1) hadden hier ook wat last van. Alleen bij deze auto’s verdween dit euvel niet wanneer deze op temperatuur waren…
Mijn Peug 307 Hdi deed dat ook.
Maar volgens mij m’n Xsara 2.0 Hdi ook.
En onze 2 jappen, Mazda MX5-en ook (Oude type, NA 1990 en Anniversary met 6bak uit 1999)
Andere auto’s kan ik me niet herinneren.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Heb dit ook. Ervaar het voor de rest niet als hinderlijk. Oude peugeot met ook een 5 bak heeft het ook. Seatje en VW enz heb ik het nooit bij gemerkt.
ik vind de slagen op de PSA bakken ook veelste lang, ben er gewend aan geraakt maar het is geen VAG bak.
Nee, geen last, gek genoeg
Al veel producten uit PSA stal mogen rijden. Wel vaak een wat vage/losse bak (nu niet overigens) maar nooit en dus ook niet met DS3 last van het schakelen zoals je dat beschrijft.
In de gaten houden, als het erger wordt er naar laten kijken.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ik ervaar wel hetzelfde, had hiervoor een seat ibiza en die schakelde echt veel strakker. Naar zijn 1 schakelen rollend is met veel auto’s wat stroef (ook mijn seat) maar met de DS3 eHDI door de lange verhoudingen en het nog wat stroever naar de 1 toe schakelen wel vervelend, maar ik wen er al wel aan.
Grappig, zo zie je maar weer dat het veel uitmaakt wanneer een auto in elkaar geschroefd is en door wie: mijn Seat Ibiza 1.2 tdi van oktober 2010 schakelde een stuk stroever dan mijn DS3 e-Hdi. Wel zijn de schakelwegen langer, dat klopt.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Bij koude motor luidt het devies om rustig op te schakelen, ook de bakolie moet op temperatuur komen. Ik weet niet bij welke snelheid jullie terug naar 1 schakelen, maar in de regel doe je dat als je stil staat, of bijna stil staat. Ik rijd dagelijks in een auto waarvan de motorolie ook de bak smeert en dan is het effect nog groter, maar besef je ook beter dat de olie op temperatuur moet komen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Klopt van het stroevere schakelen bij koude motor.
heeft net wat er gezegt word te maken met je bakolie.
s’zomers zul je daar minder last van hebben want dan is de temperatuur hoger.
en de langere schakelwegen dat is idd ff wat wennen.
nu moest ik zoizo al wennen met schakelen.
was gewent aan een sensodrive.
dus trappen tot de begrenzer en dan pas met de flippers schakelen
whahaha
Zo, sinds vrijdag rij ik weer DS3. Ze moet helaas nog een keer terug. Ze moet immers weer in topstaat worden gebracht zodat ik er weer zorgenvrij mee kan rondrijden.
Van een stroef schakelende bak heb ik nog geen last gehad. Bij mijn vorige auto’s was de kou zeker merkbaar in de bak.
Ik kan het verschil ook wel merken, maar met name naar de eerste versnelling.
Als je 20 km/u rijd krijg je hem koud niet echt in z’n eerste, wat af en toe vervelend is. Blijft sowieso een vervelende snelheid als je weer gas moet geven en je daarvoor de genoemde snelheid aanhield. Eigenlijk net teveel toeren voor de eerste versnelling en net te weinig voor nummertje twee.
Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn, maar onder de 1500 rpm klinkt de motor niet alsof hij je graag probleemloos helpt. Als ik ergens over moet zeuren, dan is dat iets dat me toch wat tegen valt aangezien het een diesel is en je toch verwacht dat die zich al wat eerder op z’n gemak voelt…
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Eerlijk gezegd schakel ik normaal nooit bij die snelheid terug naar 1. Dat een turbodiesel het moeilijker heeft onder 1500 toeren is toch wel redelijk normaal, zeker met oudere turbodiesels. De DS3 combinatie heb ik zelf niet ervaren. Misschien kunnen andere bezitters daar wat meer over vertellen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn ervaring met diesels is dat hoe groter de motorinhoud/het koppel, hoe makkelijker ze wegtrekken vanaf 1.000 toeren. Onze Saab 2.2 tid trekt zonder morren vanaf 1.000 toeren weg, mijn vorige auto (de Seat 1.2 tdi)had het pas vanaf 1.700 toeren naar de zin, de DS3 trek ik vaak weer omhoog vanaf circa 1.300 toeren.
Uiteraard hangt het er van af in welke versnelling je zit & hoe diep je het gaspedaal induwt, maar ik ervaar de trekkracht rond de 1.500 niet als mager in vergelijking met de auto’s in de zelfde grootte-/prijsklasse die ik heb mogen testen (VAG diesel, Fiat diesel).
Verder wil ik overigens kwijt dat ik na 18.000 km niet anders dan kan constateren dat de auto probleemloos rijdt. Als ik echt kritisch ben (plat gezegd: ‘de zeikerd’) uithang, dan kom ik tot de volgende kanttekeningen:
Stoelmechanisme rechts schuift vanzelf terug bij in en uitstappen van de achterbank: is al vanaf KM 1 en frame wordt binnenkort onder garantie vervangen;
Krakend dashboard: met een paar strategisch geplaatste stukjes rubber helemaal verholpen;
De scheefstand van het stuur: heb bevestiging van de dealer dat ze nu de juiste waarden voor het uitlijnen hebben, wordt de komende keer verholpen;
Achterhaalde kaart voor navi: weet dat sommige dealers daar lastig over doen maar ik krijg kostenloos komende beurt de geupdate kaart;
Hoedenplank: is het eco gehalte wat te hoog van, die van de Seat voelde beter aan;
Verlichting bij stop-start: spanningswisseling zorgt ervoor dat het lijkt alsof je een lichtsignaal geeft. Gelukkig nog geen opgewonden standje tegengekomen bij ‘t stoplicht
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 18-08-2011
- DS 3 1.6 e-HDi So Chic
Even een vraag m.b.t. de automatische regensensor. Hoe gaat deze in zijn werk?
- Helemaal automatisch, je hoeft niet eerst de sensor te ‘activeren’ door de hendel een keer op en neer te bewegen
- De regensensor activeren door de ruitenwisser hendel een keer omhoog en omlaag te doen
In mijn Renault Clio werkte het namelijk volledig automatisch. Hoefde ik niets te doen. In de BMW van m’n schoonvader moet ik het ook eerst activeren (volgens mij) en in de Citroën C5 van m’n collega ook.
Hoe werkt het in de DS3? Op dezelfde manier als in de C5 zeker. Dus als het gaat regenen een keer de hendel bewegen..
Citroën DS3 :: Pack Perfo :: Pack Comfort My Way :: 17” Bellone Black [zomer] / 16” Vallunga [winter] :: Spoiler
Hendel 1 keer bewegen en dan gaat het automatisch en blijft er een lampje branden (naast de tank meter)