EvelienBX schreef:heb wat foto’s gemaakt van de motor. ook dat het slangetje los zit, misschien kun je zien wat het is…
Dat bruine stekkertje hoort zondermeer los te hangen. Is alleen voor diagnostische doeleinden.
Dat slangetje hoort vast te zitten of afgedopt te zijn. Kan idd permanent stotterig gedrag veroorzaken.
Edit: het hoort “denk ik” aan de gasklepdemper op de carburateur te zitten.
Dop em in elk geval af met een stevig zittend boutje ofzo. Ik heb een jaar of 5 geleden ook met deze slangetjes lopen kloten. Ze dienen om de motor iets schoner te maken, maar veroorzaken juist ellende bij ouderdom. In de vraagbaak staat precies hoe ze moeten zitten (in elk geval in de editie tot 1992 die ik thuis heb liggen). Je hebt vast een 150 J motor.
mpostma schreef:
Dat bruine stekkertje hoort zondermeer los te hangen. Is alleen voor diagnostische doeleinden.
dat idee had ik al,
maar kan erg nergens iets vinden dat zwarte slangetje aan kan,
EvelienBX schreef:mpostma schreef:
Dat bruine stekkertje hoort zondermeer los te hangen. Is alleen voor diagnostische doeleinden.
dat idee had ik al,
maar kan erg nergens iets vinden dat zwarte slangetje aan kan,
zie de extra edits in mijn vorige post.
Ik geloof dat we wel zo’;n BX vraagbaak boek hebben. Dan moet ik daar dan maar eens in duiken. En ander het stekkertje afdoppen.
MAar als die afgedopt is, wat heeft ie dan nog voor nut? Wat doet ie dan?
EvelienBX schreef:Ik geloof dat we wel zo’;n BX vraagbaak boek hebben. Dan moet ik daar dan maar eens in duiken. En ander het stekkertje afdoppen.
MAar als die afgedopt is, wat heeft ie dan nog voor nut? Wat doet ie dan?
Wordt ie hooguit wat minder “mileuvriendelijik” van.
Al die pielslangetjes zorgen ervoor dat de gasklep wordt gedempt als je het gas loslaat. Dit schijnt ervoor te zorgen dat je motor wat minder vuiligheid uitstoot.
Door dat NU de gasklep nu met een klap terugvalt (bij gas los) ipv dat het gedempt wordt door dat dempertje (dat met dat vaccuumslangetje werkt) zal de uitstoot van uitlaatgas iets minder prettig zijn. Meja, in het minst gunstige geval zou je motor door het niet werken van die klep continu afslaan. Dat kun je opvangen door het stationaire toerental opnieuw af te stellen. Doordat het vacuumslangete loshangt kan ie wat beroerd lopen als de carburateur valse lucht kan aanzuigen. Met name rond het stationaire toerental zal ie dan wat minder prettig lopen.
Je kan het natuurlijk ook (liefst met nieuwe goeie slang) in de oude staat laten herstellen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
oow nee toch een kantelblok ops:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
EvelienBX schreef:En ander het stekkertje afdoppen.
Het stekkertje lekker laten hangen en ‘t slangetje afdoppen bij gebrek aan een plaats om ‘t op te steken. Heeft iets met milieueisen te maken, staat waarschijnlijk ook op je kentekenbewijs dat je een BX 1.4 RE S6 hebt. Dat S6 is een code voor een auto die net iets minder vervuilend is dan een olietanker die naar de kelder gaat…
Het stekkertje hoort los te hangen, lekker zo laten..
Enne, daan: Dat ‘t een 150 blok was, was ons al een blz. of 6 geleden duidelijk hoor
voge schreef:
Enne, daan: Dat ‘t een 150 blok was, was ons al een blz. of 6 geleden duidelijk hoor
ja toch even iets beter oplletten hoor daan
Mare… ik zal proberen dat slangetje af te doppen, en dan hoort ie wel IETS beter te lopen? ops: ops: sorry hoor, ik snap er niet meer zo veel van.
EvelienBX schreef:voge schreef:
Enne, daan: Dat ‘t een 150 blok was, was ons al een blz. of 6 geleden duidelijk hoor
ja toch even iets beter oplletten hoor daan
Mare… ik zal proberen dat slangetje af te doppen, en dan hoort ie wel IETS beter te lopen? ops: ops: sorry hoor, ik snap er niet meer zo veel van.
Dat laatste was me duidelijk Dan speel je die info toch lekker door diegenen die auto moeten fixen? En anders heeft het niet zoveel zin om vragenn te gaan stellen.
Inderdaad, de hele zooi uitprinten en doorgeven aan degene die er wat aan moet gaan doen. Die kan de gegeven tips zeker in overweging nemen.
Als je ‘t slangetje afdopt zou ‘t kunnen dat de motor minder onregelmatig gaat lopen!
voge schreef:Inderdaad, de hele zooi uitprinten en doorgeven aan degene die er wat aan moet gaan doen. Die kan de gegeven tips zeker in overweging nemen.
Als je ‘t slangetje afdopt zou ‘t kunnen dat de motor minder onregelmatig gaat lopen!
oke dan! dat ga k doen:D
kakanox schreef:heb ‘t verhaal niet gelezen, en ‘t zal vast al genoemd zijn… maar zo niet…
...ontstekingsmodule al vervangen? Ik word nl. compleet gestoord van die dingen, heb er een stuk of 8 op voorraad.. slecht lopen, slecht starten, onregelmatig stationair, helemaal niet starten, dat is het EERSTE wat ik dan probeer… echt een PSA kwaal geloof ik!
bedankt voor de tip (hij was al wel genoemd)
maar als ik je verhaal zo hoor… nou dan moet ik ook maar eens dat ding vervangen.
kakanox schreef:ghehe.. zal je vertellen dat er al meerdere mensen op die manier zo genept zijn.. auto doet ‘t niet meer, dus zetten ze hem te koop.. weet van 1 gast die gewoon de auto gesleept heeft tot het dichtstbijzijnde tankstation, daar de ontstekingsmodule vervangen, en vrolijk naar huis gereden..
zal het degene vertellen die morgen met de BX aan de slag gaat!
Evelien, hoe is het afgelopen? Heb het topic gevolgd en ben benieuwd hoe het er mee staat. Ik hoop dat je door de overweldigende meedenkerlarij en bijbehorende adviezen de kern van de zaak niet uit het oog bent verloren. Rijdt jouw overigens zeer strak ogende BX nu weer als een spreekwoordelijk zonnetje? Ik ben benieuwd en waarschijnlijk velen met mij. Houd ons op de hoogte van de soap…
`verum ipsum factum’