Inmiddels heb ik ook de rij impressie uit de Autoweek gelezen. Wat een zuigblad is het ook zeg. Soms kan ik best lachen om bepaalde artikelen, maar met dit artikel slaan ze de plank echt mis.
Het artikel in de AutoKampioen was trouwens niet van Adriaan Huige maar van Willem Leniger, dit ter info. Gelukkig blijkt ook hij prima in staat de C6 mooi te beschrijven.
M&M schreef:Diesel is nooit het topmodel , dat zal altijd een Benzine versie zijn
Dat is bij de C6 nu eens andersom! Betere accelleratie en hoger koppel. Je hebt alleen wel 2 turbo’s nodig (dus lekkere hoge onderhoudskosten…).
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Richard Kruizinga schreef:M&M schreef:Diesel is nooit het topmodel , dat zal altijd een Benzine versie zijn
Dat is bij de C6 nu eens andersom! Betere accelleratie en hoger koppel. Je hebt alleen wel 2 turbo’s nodig (dus lekkere hoge onderhoudskosten…).
Alleen als ze ook kapot gaan. Eigenlijk zou een benzine turbo variant (die eindelijk eens die befaamde 250 kan halen) met pakweg 350 pk pas echt een vlaggenschip mogen heten. De motoren die er nu in zitten zijn prima, maar het zijn nog niet echte bullebakken.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Richard Kruizinga schreef:M&M schreef:Diesel is nooit het topmodel , dat zal altijd een Benzine versie zijn
Dat is bij de C6 nu eens andersom! Betere accelleratie en hoger koppel. Je hebt alleen wel 2 turbo’s nodig (dus lekkere hoge onderhoudskosten…).
Daarom vind ik nu dat je de nieuwe diesel niet met een benzine kan vergelijken…
diesels hebben altijd turbo(‘s)
Als je op die benzine ook turbo(‘s) schroeft is een diesel nog geen match voor een benzine…
Ik vind het beetje appels en peren vergelijken.
Ik denk dat er bij de C6 niet echt een topmodel is qua diesel of benzine.
Het zal meer om de uitvoering geen denk ik.
De C6 in het algemeen is gewoon het topmodel
Een V6 biturbo op diesel is nog te rijden, met het oog op de brandstofprijzen, maar met een V6 biturbo op benzine rijdt je echt van pomp naar pomp met alle kosten vandien. Citroen verwacht dat 80% van De C6-en als diesel verkocht worden. (niet duidelijk of dat al inclusief de 2.2HDi170 is)
Liever een V8HDi dan een V6 biturbo benzine:
http://www.carkeys.co.uk/features/industry/2005/6070.asp
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Een V6 biturbo op diesel is nog te rijden, met het oog op de brandstofprijzen, maar met een V6 biturbo op benzine rijdt je echt van pomp naar pomp met alle kosten vandien. Citroen verwacht dat 80% van De C6-en als diesel verkocht worden. (niet duidelijk of dat al inclusief de 2.2HDi170 is)
Liever een V8HDi dan een V6 biturbo benzine:
http://www.carkeys.co.uk/features/industry/2005/6070.asp
Even bij een concurrent gekeken, de BMW 5 serie.
Die heeft best een breed motorengamma:
Allerlei 6 cilinder lijn motoren varierend van 170 pk tot 260 pk allemaal zonder turbo. De slagvolumes van deze motoren verschillen ook tussen 2.2 en 3 liter
Vervolgens zijn er nog de 545 en 550 met 8 cilinder V motoren tussen de 4.4 en 4.8 liter met een vermogen tussen de 333 en 367 pk. Ook allemaal zonder turbo. Zelfs de M5 moet het zonder turbo doen en haalt uit een V10, 5 liter ong. 500 pk bij 7750 toeren!! Het max. koppel komt beschikbaar bij een dikke 6000 toerenn. Dat gaat helemaal nergens meer over Niet echt iets voor een sjieke reislimousine, wel een leuk scheurijzer.
De diesels doen het met 6-in-lijn diesels tussen de 2 tot 3 liter van 177 tot 272 pk.
Als je dit zo bekijkt zou je eigenlijk idd het liefst nog een dikke V8 in de C6 willen. Alleen is dat voor Citroen buitengewoon lastig, omdat het motorisch gezien een nieuw te ontginnen gebied is en de motoren in de rest van het concern ook maar beperkt inzetbaar zijn. Maar goed, ze zouden idd wel kunnen samenwerken met Jaguar (waar ze nu idd de V6 diesel aan leveren) om zo aan een wat zwaardere V8 te komen. Er zijn genoeg fabrikanten die dat doen, dus waarom zou Citroen dat ook niet eens kunnen doen?
Met wat verder opfokken van de V6 zou die 250 km/h al wel mogelijk moeten zijn, trouwens.
Overigens werd in 1 van de testen de diesel idd als fijnere motor neergezet omdat hij stiller EN krachtiger is. Sinds Citroen de diesel introduceerde in de limousine (de CX) is er heel wat verbeterd! Nu was de CX 25 TRD TURBO 2 in zijn tijd al de snelste personenauto diesel en dus geen misselijke wagen, maar er is dus nog heel wat verbeterd sinds die tijd.
Hoewel de XM met de 2.1 Turbo D12 beslist geen onaardige motor had, was deze natuurlijk niet zo opzienbarend als de CX turbodiesel of nu de V6 turbodiesel. De 2.5 turbo d12 heeft volgens mij ook nooit “echt” geimponeerd.
M&M schreef:mpostma schreef:Zelfs de M5 moet het zonder turbo doen en haalt uit een V10, 5 liter ong. 500 pk bij 7750 toeren!! Het max. koppel komt beschikbaar bij een dikke 6000 toerenn. Dat gaat helemaal nergens meer over Niet echt iets voor een sjieke reislimousine, wel een leuk scheurijzer.
Sorry OT ...
Die dikke 500 PK krijg je alleen na bepaalde settings te veranderen ( software instellingen / bak in race-mode , etc ) , normaal heeft de M5 “maar” 400 PK ....
Verder met de C6
Beetje ADHD gemodereer, sorry hoor, maar we hebben toch een discussie over de motoren in de C6? Beetje vergelijking met de concurrentie is dan best ter zake.
Eerder genoemd merk levert mijn inziens toch wel motoren waar een deel van de clientele van de C6 alleen maar van zou kunnen dromen momenteel. Niet dat die V6en verkeerd zijn, maar gezien het marktsegment zou ik zeggen dat er gewoon behoefte kan zijn naar meer. Maar goed, de toekomst zal het uitwijzen.
De 2.1TD12 was wel degelijk opzienbarend, omdat het een primeur was in multikleppen technologie voor Diesels. Voor verdere discussies over de motoren van de C6 is er nog het volgende draadje:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163998
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:De 2.1TD12 was wel degelijk opzienbarend, omdat het een primeur was in multikleppen technologie voor Diesels. Voor verdere discussies over de motoren van de C6 is er nog het volgende draadje:
Misschien een idee om de motorendiscussies in dit draadje naar die andere draad te kopieren? Maar ja, ik ben geen modje
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Autoweek speciaal gekocht voor het stuk over de c6, eigenlijk zijn ze best positief
En morgenavond om 23:30 of zoiets komt de C6 in “gek op wielen” op TV, primeur, dat wordt video-en
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
zandvoorta schreef:Autoweek speciaal gekocht voor het stuk over de c6, eigenlijk zijn ze best positief
En morgenavond om 23:30 of zoiets komt de C6 in “gek op wielen” op TV, primeur, dat wordt video-en
In dit draadje nog maar een keer het uitzendschema dat ik tegenkwam in de mail.
Uitzendschema van de C6 op tv:
Gek op wielen; dinsdag 13 dec. 23.30 uur RTL7
Zaterdag 17 dec. 16.30 RTL5
Zondag 18 dec. 18.00 RTL7
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
een rit met een C6 , en als bonus een verhaaltje over HP.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:een rit met een C6 , en als bonus een verhaaltje over HP.
er staat wel een fout in, volgens hun heeft de C6 trommel remmen achter
PjotrBlom schreef:eviltwin schreef:een rit met een C6 , en als bonus een verhaaltje over HP.
er staat wel een fout in, volgens hun heeft de C6 trommel remmen achter
hehe dat viel mij net ook al op, zelfs de GS had al vier schijven ...verder een overzichtelijk verbruik: 8.7L op 100km als dat idd snelwegblazen naar Parijs en stadsverkeer was, dan is dat niet onaardig voor een diesel van 1900kg. (20% meer gewicht dan mijn C5 en 20% meer verbruik, dat klinkt logisch)
Toch vind ik het geen verkeerd blad, beetje droog, maar je krijg wel vergelijkingstesten met v12 MB-S, A8 en BM7, een vergelijking van een S-type, BM550 en een MB E met V8, een rijimpressie van een Ruf Rt12 en nog wat testen met betaalbaarder spul (Focus, Civic etc.) en dat voor 3EUR
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije