EW schreef:Misschien een beetje off-topic, maar ik denk voor een hoop mensen interessant:
Onze 205 uit 86 heeft origineel geen gordels op de achterbank. Nou is er een tweede kleine op komst en heb ik dus op de sloop een prachtig origineel duits setje gordels op de kop kunnen tikken. Origineel setje, dus alles zit aanelkaar gestikt (slot driepunt rechts zit aan heupgordel midden en het slot van de heupgordel zit weer aan het slot van de linker driepunt).
Nou is de rechter driepunt niet echt goed: blokkeert zo snel dat ik hem niet eens goed gemonteerd krijg. We hebben deze gordel niet nodig, dus voorlopig stoort het me ook niet. Nou staat volgende maand de apk voor de deur. Ik weet dat als er gordels inzitten, deze goed moeten functioneren, anders afkeur. Mag ik dan voor de apk die driepuntsgordel verwijderen? Daabij blijft het slot natuurlijk zitten, want vastgestikt.
`
De APK regelementen zeggen dat alle auto’s vannaf 1 jan 1971 tot 1 jan 1990 voorzien moeten zijn van gordels op de voorstoelen, zover deze geplaatst zijn naast een deur..
Gordels achter niet verplicht dus, echter:
Gordels moeten goed zijn bevestigd en moeten voorzien zijn van een goed werkende sluiting, en een goed werkende blokkering, en ze moeten dusdanig kunnen oprollen dat na het omdoen van de gordel deze goed om je lichaam sluit.
Mijn conclusie is dat alleen de volledig aanwezige gordel achterin moet voldoen aan de eisen, in jouw geval dus maar een gordel, de ander is niet meer (geheel) aanwezig en hoeft niet gekeurd te worden.
Emiel
Chassisnummer
Oldenhage heeft in principe gelijk, is aan het RDW, echter gebeurd het wel eens dat een enkel nummertje er per ongeluk…......ingeslagen word om hem beter zichtbaar te maken, verder wou ik deze discussie maar sluiten voor wat mij betreft want die gaat mijn doelstelling voorbij voor wat betreft het beantwoorden van vragen over APK’s van citroens…
Emiel
Zijn er nog meer APK keurmeesters hier op het forum die vragen willen beantwoorden, misschien onder een aparte kop op het forum zodat we een heleboel mensen van antwoorden kunnen voorzien. Ik ben zelf al ruim 5 jaar keurmeester. Laat het eens horen…..........
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
off-topicberichten gewist.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Rataplan schreef:Ik had nog wel een apk vraagje
Als veiligheidsgordels nog goed werken (bij plotse ruk geven ze niet mee) maar niet meer volledig automatisch oprollen is dat dan afkeur ?
De APK regelementen zeggen dat alle auto’s vannaf 1 jan 1971 tot 1 jan 1990 voorzien moeten zijn van gordels op de voorstoelen, zover deze geplaatst zijn naast een deur..
Gordels achter niet verplicht dus, echter:
Gordels moeten goed zijn bevestigd en moeten voorzien zijn van een goed werkende sluiting, en een goed werkende blokkering, en ze moeten dusdanig kunnen oprollen dat na het omdoen van de gordel deze goed om je lichaam sluit.
Mijn conclusie is dat alleen de volledig aanwezige gordel achterin moet voldoen aan de eisen, in jouw geval dus maar een gordel, de ander is niet meer (geheel) aanwezig en hoeft niet gekeurd te worden.
Emiel
italic gedeelte stond eenn paar berichtjes hierboven
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ZX-Cruiser schreef:Ik heb ook nog een paar leuke:
- Ik heb gehoord dat in 2006 geluid gemeten gaat worden (van de uitlaat) bij de APK, klopt dit? (geloof er niets van eigenlijk..)Mij nog niets over bekend.
- Wordt achteraf inbouw van Xenon zonder sproeiers/hoogteregeling APK afkeur? Ze zijn bezig de regels geloof ik alsnog te versoepelen
Volgens mij niet, zolang het beeld van de koplampen maar aan alle eisen voldoed, alsmede de bevestiging en signalerin.
- Een open carterontluchting, mag dat? Olie wordt opgevangen maar hij kan wel luchten. Heb begrepen dat het wel mocht maar ik twijfel.
Mag.
- Spacers op je velgen, mag dit wel of niet, of alleen als ze opschroefbaar zijn?
Bedoel je verbreders? zo ja mag wel, echter mag je wiel maximaal 3 cm buiten het spatbord steken, en goed bevestigd.
Als iemand hier anders over denkt hoor ik het graag.
Emiel
Hallo keurmeester(s),
mijn auto is laatst afgekeurd op:
- defecte handremkabels
- lekkende uitlaat
- slechte banden
- lekke stuurhoes
- slechte remschijven
dit was gedaan door een ‘echte’ keurmeester.. Nu vertrouwde ik dit alleen niet helemaal (vooral remschijven, aangezien de remproef gewoon goed was), dus ben ik naar een andere garage gegaan (met het lijstje)..
die vertelde mij achteraf dat het enige waar mijn bix inderdaad op afgekeurd had mogen worden de lekkende stuurhoes was.
De remkabels waren niet defect, maar er zat een scheurtje in de buitenste behuizing. De binnenmantel was nog niet zichtbaar en dan is het geen apk-afkeurpunt (aldus die garage).
De banden waren een grensgeval, maar nog wel aan de goede kant van de grens (kan me voorstellen dat verschillende personen tot verschillende conclusies komen hierover).
Remschijven was niks mee aan de hand, remmen waren prima, dus ook geen apk-afkeurpunt.
En als laatste: uitlaat was niet lek, en de 4-gassentest is ie moeiteloos doorheen gekomen.
Hoe zit dit? Krijgen jullie keurmeesters de opdracht om elke dag zoveel procent af te keuren?? En dan maar een BX omdat die bij een lekkende ashoes al total loss is??
Thomas
P.S. nieuwe APK zit er op :whoohoo
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik heb ook even een vraagje, de XM van mijn vriend heeft een frtictieloze frictieplaat in z’n drukgroep, en er is eigenlijk niet meer in te rijden als je harder wilt dan 50 km/h, uiteraard moet dit vervangen worden, maar de APK is ook al een tijdje afgelopen van de auto (januari 2004 laatste keuring) inmiddels heeft ie natuurlijk ook al een dikke boete gehad, maar om de schade enigszinds te beperken, wil hij hem laten keuren, maar hoe zit dat met de koppeling? is dit afkeur? want in de eerste 3 versnellingen rijd het nog wel redelijk naar behoren, allen in de 4 en de 5 gaat ie echt slippen.
Groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@baldert.
Als de dikte onder de minimale waarde is gekomen is dat een afkeurpunt.
Heeft die tweede keurmeester een schuifmaatje gepakt? of deed hij dat op het oog?
@Tony.
geen idee, het lijkt me dat hij wel moet pakken, maar of dit een afkeurpunt is?
Mechuccio schreef:ik heb ook even een vraagje, de XM van mijn vriend heeft een frtictieloze frictieplaat in z’n drukgroep, en er is eigenlijk niet meer in te rijden als je harder wilt dan 50 km/h, uiteraard moet dit vervangen worden, maar de APK is ook al een tijdje afgelopen van de auto (januari 2004 laatste keuring) inmiddels heeft ie natuurlijk ook al een dikke boete gehad, maar om de schade enigszinds te beperken, wil hij hem laten keuren, maar hoe zit dat met de koppeling? is dit afkeur? want in de eerste 3 versnellingen rijd het nog wel redelijk naar behoren, allen in de 4 en de 5 gaat ie echt slippen.
Groeten Tonie
Koppeling is meen ik geen afkeur punt…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
René van Maren schreef:@baldert.
Als de dikte onder de minimale waarde is gekomen is dat een afkeurpunt.
Heeft die tweede keurmeester een schuifmaatje gepakt? of deed hij dat op het oog?
minimale profieldikte is 1.6 mm… en daar zat ie op een paar plaatsen óp, nergens er onder
en dat is gewoon met een bandenprofielmetertje gemeten
Ik had het over de remschijven.
René van Maren schreef:@baldert.
Als de dikte onder de minimale waarde is gekomen is dat een afkeurpunt.
Heeft die tweede keurmeester een schuifmaatje gepakt? of deed hij dat op het oog?
Lijkt me meer iets voor onze APK-deskundigen. voor zover ik heb gezien pakken de apk keurmeesters er geen schuifmaatje bij. Alleen beoordelen ze het oppervlak van de schijf dat verroest is. Daar kunnen ze wel op afkeuren.
ALs je laat keuren bij een garage die de regels goed kent (bijv. een bedrijf dat zich alleen richt op APK en niet op reparaties) dan heb je dit soort gedonder niet. De ene APK keurmeester is de andere niet: ondanks alle vangnetten en procedures die de RDW heeft mbt steekproefkeuringen.
Remschijven en koppeling
Ik heb het APK boek (sinterklaas?) erbij gepakt en gekeken wat de eisen zijn over minimale dikte: geen…..
het enige wat ik erover kan zeggen is dat de stelregel is bij keuren: er moet remvoering op de remblokken zitten en de remschijf mag niet gebroken,gescheurd of ernstig door roest zijn aangetast.
Maar: als de remschijf zichtbaar ernstig is versleten moet de keurmeester een aantekening maken op het apk formulier een zgn AC code dit geldt ook voor de remblokken.
Alleen als de remwerking ernstig wordt aangetast door de remschijven die versleten zijn of verroest dan gaat de keurmeester over tot afkeur.
Als tijdens een proefrit blijkt dat de koppeling dusdanig is versleten dat normaal wegrijden niet meer mogelijk is dan is het een afkeur (een zgn onveilig voertuig), echter is een proefrit niet verplicht bij een keuringsstation met een remmentestbank… (maar daar moet je toch ff heenrijden….)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Remschijven en koppeling
BX19trs schreef:Ik heb het APK boek (sinterklaas?) erbij gepakt en gekeken wat de eisen zijn over minimale dikte: geen…..
het enige wat ik erover kan zeggen is dat de stelregel is bij keuren: er moet remvoering op de remblokken zitten en de remschijf mag niet gebroken,gescheurd of ernstig door roest zijn aangetast.
Maar: als de remschijf zichtbaar ernstig is versleten moet de keurmeester een aantekening maken op het apk formulier een zgn AC code dit geldt ook voor de remblokken.
Alleen als de remwerking ernstig wordt aangetast door de remschijven die versleten zijn of verroest dan gaat de keurmeester over tot afkeur.Als tijdens een proefrit blijkt dat de koppeling dusdanig is versleten dat normaal wegrijden niet meer mogelijk is dan is het een afkeur (een zgn onveilig voertuig), echter is een proefrit niet verplicht bij een keuringsstation met een remmentestbank… (maar daar moet je toch ff heenrijden….)
ik heb ook even gezocht, en kwam nog het volgende tegen:
een remschijf mag voor maximaal 50% van het beremde oppervlakte door roest zijn aangetast.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste