Gare achterdraagarmlagers geven een beetje kwispelend gedrag. Extra merkbaar bij drempels, en bij sommige bochten.
Ik heb net ook de boel van achteren vervangen, en het is een verschil van dag en nacht
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
stiiluss schreef:................
Ik heb net ook de boel van achteren vervangen, en het is een verschil van dag en nacht
Op de site van Roel Tiemersma wordt er gesproken over een dunne vulring. Deze zat bij mij niet in het nieuwe lagerpakket. Als deze al in de oude situatie erin gezeten heeft, was hij niet meer terug te vinden. Heb jij deze vulring gebruikt ?
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Weet iemand of deze ringen nog te krijgen zijn ?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De vulring, het is er maar één, hoort er ALTIJD tussen. Je kan met wat mazzel een nieuwe bestellen bij de dealer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Oke, ga ik ook even bij de dealer proberen.
Het is er idd maar een, maar ik doe aan beide kanten de draagarm.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dat je nog kon rijden met die gare lagers! Toen ik de ADALs (achterste draagarmlagers) van mijn CX reviseerde, kon ik de originele exemplaren ook bij elkaar vegen. Dat rijdt als een winkelkarretje met één onwillig wiel en achter het stuur denk je dat je kreeftgewijs (dwars) door de bocht gaat. Geen aanrader, zeker niet bij gladheid…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
HvdL schreef:Dat je nog kon rijden met die gare lagers! Toen ik de ADALs (achterste draagarmlagers) van mijn CX reviseerde, kon ik de originele exemplaren ook bij elkaar vegen. Dat rijdt als een winkelkarretje met één onwillig wiel en achter het stuur denk je dat je kreeftgewijs (dwars) door de bocht gaat. Geen aanrader, zeker niet bij gladheid…
Idd weggedrag laat te wensen over. Eigenlijk ken ik dus nog niet het echte weggedrag van de bx. Mijn vorige bx, een deauville, had ook last van slechte ADAL’s. Deze voelde ik echt zwabberen over de weg en vreemd genoeg voel ik dat met de Gti niet. Maar gezien de conditie van de draagarmen moet het zeker het veergedrag ten goede komen.
Vulringen zijn op dit moment hetgeen de boel ophoud. Vulringen zijn in de maak.
Vulringen zijn gewoon bij de dealer te krijgen. (wel schandalig duur, ik dacht iets van 20 euro voor een set van 0.1 tot 0.9 mm)
Het is alleen de kunst erachter te komen welke dikte je in de draagarm moet stoppen, en daar kom je achter door de oude vulring op te meten.
Maar als je die in je handen hebt kun je hem net zo goed weer terugstoppen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
jurki schreef:...Idd weggedrag laat te wensen over. Eigenlijk ken ik dus nog niet het echte weggedrag van de bx. Mijn vorige bx, een deauville, had ook last van slechte ADAL’s. Deze voelde ik echt zwabberen over de weg en vreemd genoeg voel ik dat met de Gti niet. Maar gezien de conditie van de draagarmen moet het zeker het veergedrag ten goede komen.
Vulringen zijn op dit moment hetgeen de boel ophoud. Vulringen zijn in de maak.
Waarschijnlijk stonden de achterwielen van je Deauville ook al in de verlaagde-BMW-stand, oftewel / \. Dan zijn ze vaak al een hele tijd niet meer als lagers functioneel, oftewel lagersoep. Bij mijn GT heb ik het ook eens een keertje zelf gedaan uit nieuwsgierigheid. Er was niets bijzonders te zien of te merken, het reed nog helemaal niet zo verkeerd. Maar een knakkend geluid bij het instappen was voor mij signaal om de betreffende draagarm eens nader te bekijken. En inderdaad, één van de lagers in de draagarm was al aan het desintegreren geslagen. Kortom, goed dat je dit nu bijtijds aanpakt bij je GTi.
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Vulringen zijn inmiddels geleverd en ook geplaatst. Beide draagarmen zijn gedaan. Remmen achter overhaald en nieuwe schijven geplaatst.
Voorrem aangepakt en rubberhoes rond kruiskopp rechter voorwiel maar even met grijzr kit gerepareerd. Deze moet wel vervangen worden.
Bx is inmiddels ook weer naar de her keuring geweest en goed gekeurd.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Proficiat!
Ik was al bang dat het niet goed zou komen…
Hoeveel BXen zijn er niet naar de sloop gebracht vanwege versleten adals?
Als je geen zin hebt in repareren en/of vieze handen dan is 110 per kant nog een koopje
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Een GTi is te leuk om naar de sloop te moeten rijden, dus fijn dat je weer een jaartje vooruit kan. Gefeliciteerd!
Totaal aantal Berichten: 27896
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een nettte niet verprutste GTi is inmiddels al redelijk zeldzaam
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Idd geeft het mij ook een goed gevoel dat deze gti niet afgeschreven wordt. Heb weer een jaar om het een en ander aan te pakken zonder de druk van ongekeurd rond rijden (als ik dat al zou doen)
Het vervangen van een aandrijfas hoes, (wielzijde) is dat veel werk ? Moet gebeuren, maar er liggen ook in huis nog wat klusjes te wachten dus moet even prioriteit stellen. Als het een relatief makkelijke klus is dan pak ik hem toch maar op korte termijn aan, maar anders zal de kit, waarmee ik de hoes even gerepareerd heb, nog even zijn werk moeten doen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het hangt ervan af hoe goed die kit houdt. Als de kit loslaat wordt al het vet dat door die hoes wordt tegengehouden uit de homokineet geslingerd. Als je dat dan te laat ziet betekent dit dat je de homokineet moet vervangen, en da’s een beetje zonde. Als je er niet zelf aan toekomt is het misschien de moeite waard om dit uit te besteden aan een ervaren monteur. Het schijnt niet zo’n heel lastig klusje te zijn als je er ervaring mee hebt, maar ik heb die ervaring niet, dus ik kan je er verder niets over zeggen.
Hou in elk geval in de gaten of die kit goed houdt. Zolang dat het geval is kan het denk ik geen kwaad.