Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Dag allen,
Sinds afgelopen week (lijkt) het dat de trommelremmen, althans passagierskant achter, vastloopt. Ik heb gisteren de auto opgekrikt en een draai gegeven aan de band en die draaide met enig wrijving rond. Hierop besloten om de bank eraf te halen en de trommelrem met de hand rond te draaien en deze wil niet meer soepel rond, blijft na een kwart slag klemmen en draait door na meer kracht.
Afgelopen donderdag was hij volledig vastgelopen en kwam de Dyane niet meer van zijn plek. Het rempedaal zal volledig ingedrukt zonder dat je het aanraakte en de achterbanden zaten vast…op dat moment ook de voorwielen aangezien het rempedaal ingedrukt zat…
1 dag later zag ik dat het rempedaal weer los was en dat de auto wel wilde bewegen maar erg stroef…uit angst om ergens weer vast te lopen ben ik niet verder gaan rijden. Van de week was hij na een rit van amper 1.2 km vast gelopen, leek erop dat door het vastgelopen trommelrem er meer wrijving en hitte ontstond waardoor die helemaal vastliep/uitzette.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet men waar het euvel ligt? Vastgelopen trommelremmen zorgen die ervoor dat je rempedaal ook volledig ingedrukt blijft? Of moet ik in een andere hoek zoeken?
Is er ook iemand die weet welk MOER/BOUT grootte ik moet hebben voor de trommelrem?? Deze is vastgemaakt met 1 grote moer/bout maar ik heb geen idee welke steekmaat ik moet hebben? De ANWB had het ook niet :S
Hoor graag suggesties en tips…baal er enorm…
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De steekmaat kun je met een schuifmaat meten. Het is inderdaad formaatje tractor. Dat vastzitten van zowel de remmen achter als de hoofdremcilinder lijkt wel op het gebruik van verkeerde remolie. Dot4 ipv LHM (bij remschijven voor) waardoor de rubbers verteren. Ik ben bang dat je het hele remsysteem moet (laten) nakijken of reviseren.
Klinkt idd als kapotte hoofdremcylinder.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die moer is 1 3/4 inch of 44mm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Dank voor de reacties. Dat klinkt plausibel, dat geeft mij een richtIng om te zoeken…ik ben bang dat er wellicht dot4 remvloeistof is bijgevuld…ik zal het controleren.
Mocht dat idd de oorzaak zijn, enig tips hoe ik dan het best verder kan met de klus?
Nog een vraag, als de hoofdcilinder defect is komt het dan voor dat hij vastloopt, dus pedaal helemaal ingedrukt, en dan de volgende dag los komt? Kan dat?
Dan voor jullie antwoorden.
Mocht je idd een LHM systeem hebben en daar DOT4 in gestopt hebben dsn klopt het dat e.e.a. vastloopt. De rubbers zetten uit/lossen op en zorgen voor deze ellende…
Er zit niets anders op dan de hoofdremcylinder en de remcylinders achter te vervangen. En waarschijnlijk zul je de remklauwen voor ook moet reviseren. Sowieso alle leidingen even goed doorspeolen met LHM.
En ja dat pedaal dat na een nachtje terug komt dat kan.
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Dank je wel Engbokho.
Wat ik moet melden is dat er inderdaad DOT4 in het systeem is gegoten, maar dit is echt vrij weinig geweest om het niveau van de reservoir aan te vullen. Dus we hebben het over max. 3 eetlepels erbij, het systeem is niet compleet opnieuw gevuld o.i.d. Hoe weet ik dat ik een LHM systeem heb?
is dat voldoende om het hele systeem op deze manier vast te laten lopen? Overigens is dat meer dan 2,5 week geleden vòòr het probleem gedaan…
ik probeer alleen ff een duidelijke situatie schets te geven.
Stel dat ik toch de hoofdcilinder en cilinders achter moet vervangen is dat een intensieve klus? Zijn de onderdelen erg duur?
dank weer.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt een LHM systeem als je schijfremmen hebt. OOk is je potje groen.
Het verzepen van de rubbers gaat langzaam. 3 eetlepels is genoeg.
Zowiezo zou ik nooit dot 4 in een eend rem gooien. Altijd Dot 3. Of LHM als het een LHM systeem is natuurlijk.
Haal je hoofdremcylinder er af en reviseer die. En vervang de cups in je achterremcylinders. Dan LHM erin en spoelen. pomp er maar een liter door. Die LHM gooi je weg!
Verse erin en remmen maar!
Het een en ander is niet duur.
http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Hauptbremszylinder/ANR13032/
remcylinders kosten 2 tientjes dacht ik maar een revisie setje veel minder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Ok duidelijk - dank jullie wel heren.
@Bogaard77 ik zal dan binnenkort aan de slag gaan, dank voor de link en de tips.
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-2010
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Het is een lange tijd stil geweest, maar het probleem is opgelost.
Heb samen met een vriend de remolie vervangen door versie LHM olie en de rubbertjes m.b.t. de hoofdcilinder.
Probleem is hiermee opgelost en de Dyane rijdt weer prima.
Dank.