Nu het kouder begint te worden komt er een tjielpend geluid uit het dashboard. Het lijkt er op dat de kilometerteller het geluid maakt. Maar misschien doet de kabel het wel. Het gaat om een serie 1 uit 1983. Is dit een kwestie van smeren, of moet er een andere teller in?























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Probeer eerst maar eens de kabel uit het tellerblok te trekken (dit vraagt wat voorzichtigheid en wat kracht tegelijkertijd) en hem weer goed terug te duwen. Als je mazzel hebt, is het dan opgelost.
Succes!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dat typische geluid komt inderdaad vanaf de (draaiende) kabel. In de loop der jaren wordt dat vierkante gaatje waar de kabel inschuift wat ruimer, en dan slipt hij. Hoe warmer het is, hoe meer dat kunststof uitzet en dan is het tsjilpen minder.
Je kunt er niet echt heel veel aan doen, invetten helpt soms, maar meestal tijdelijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Als die tellerkabel slipt, moet je dat dan ook niet zien aan je afgelezen snelheid? Die zou dan een beetje schommelen. Dat zou een extra indicatie zijn?
Dat vind ik dus ook een beetje raar, de snelheidsmeter doet normaal, trilt niet en slipt ook niet.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
druppel er eerst maar eens naaimachine olie in de kabel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan moest ik dat eerst maar eens doen.
Helaas smeren heeft niet geholpen. Ik heb nu de tellerbak uit zijn houder gehaald. Nu valt me op dat onderin de houder (het zwarte kunststof deel dat aan het dashboard blijft zitten) twee gegalvaniseerde plaatjes liggen met elk een veer. Deze hebben zo te zien niet vast gezeten. Kan ik deze er uit laten, of hebben ze een functie?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hiermee zet je je tellerblok vast.
Als je je tellerblok er inzet kun je later met een schroevendraaier de lipjes naar achteren trekken en het blok erin klikken.
Maar vaak lukt dit niet en laten ze de lipjes eruit.
Je moet er een beetje geduld mee hebben.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hartelijk dank. Het is gelukt. De aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Als je de klokkenwinkel er uit hebt kun je hem los maken aan de achterzijde. Je ziet dan waar de tandwielen zitten die je moet smeren. Ik heb de boel rijkelijk voorzien van vet en daarna de boel weer dicht gemaakt.
Gelukkig is het niet voor niets geweest, het piepen is over. Dank voor het meedenken.!












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je er foto’s van gemaakt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
cxj schreef:Hartelijk dank. Het is gelukt. De aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Als je de klokkenwinkel er uit hebt kun je hem los maken aan de achterzijde. Je ziet dan waar de tandwielen zitten die je moet smeren. Ik heb de boel rijkelijk voorzien van vet en daarna de boel weer dicht gemaakt.
Gelukkig is het niet voor niets geweest, het piepen is over. Dank voor het meedenken.!
Volgens mij is het niet de bedoeling dat je een teller ‘rijkelijk’ van vet voorziet. Dat was volgens mij juist het probleem van een afwijkende teller. Of heb ik jouw opmerking verkeerd geinterpreteerd?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Helaas vergeten foto’s te maken in mijn enthousiasme
De snelheidsmeter zelf kun en hoef je niet te smeren, daar zit hem het probleem niet. Het gaat om de tandwielen die de kilometerteller en dagteller aansturen.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
cxj schreef:Helaas vergeten foto’s te maken in mijn enthousiasme
![]()
De snelheidsmeter zelf kun en hoef je niet te smeren, daar zit hem het probleem niet. Het gaat om de tandwielen die de kilometerteller en dagteller aansturen.
Ja dat begreep ik al. Ik heb ooit eens begrepen dat je daar speciaal vet voor moet gebruiken om de weerstand zo laag mogelijk te houden en dus de tellerafwijking tegen gaat.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971