




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
en het zijn idd van die “glaasjes” waar vrij makkelijk een pootje afbreekt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
OK sorry mannen, dan was dat verkeerd in mijn geheugen blijven hangen. Dank voor de correctie!
Is alleen maar beter want nu hoef je dus maar één klein glaasje te zoeken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
La Léo schreef:Anne van Schepen schreef:Mijn CX gaat achter na ongeveer 5 a 6 uren naar beneden en pas de volgende dag aan de voorkant. Dat schijnt al heel gezond te zijn.
Dus die van jou is schijnbaar dan ook kerngezond!Opvallend veel mensen hangen de ‘gezondheid’ van de hydraulique op aan het feit hoe snel de auto zakt of hij vaak je de ‘tik’ hoort, maar dat is maar een klein aspect van het hydraulisch systeem.
Mijn CX Pallas rijdt, stuurt en veert als de beste, maar de drukregelaar (want het is NIET de pomp die tikt!) tikt elke 4 seconden wegens een interne lekkage ‘ergens’. Toch blijft de auto uren omhoog staan.Er zitten uiteraard wel zes nieuwe bollen op. Tikken kan wel duiden op een versleten HD-bol, maar in mijn geval dus niet.
Toch opvallend dat veel experts zeggen dat het tikken onder de 10 sec toch niet goed is…
Dat zakken hoor je wel vaker zeggen dat dat idd geen probleem is.
Anne, welkom op het forum, gefeliciteerd met je fantastische keuze, en dat er nog maar veel wijsheden mogen worden uitgewisseld! (Leuk dat op je profielfoto allebei je bolides staan…)












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Arjan Verkade schreef:
Toch opvallend dat veel experts zeggen dat het tikken onder de 10 sec toch niet goed is…
Dat zakken hoor je wel vaker zeggen dat dat idd geen probleem is.
Van vaak aanslaan gaat je pomp eerder stuk. Een CX pomp is een robuust ding. dat gaat dus lang goed.
Als je remaccu en hoofdbol goed zijn zal je stuur en remmerij het wel altijd goed doen.
Dus heel erg is het niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 30-11-2011
- CX 2000 Super
- Ami Ami 8 Berline
Sandra: Goed gezien!
Inderdaad staat mijn Ami’tje half verscholen achter de CX!
De foto heb ik genomen voor de deur bij v.d. Laan. Ik ben daar natuurlijk met mijn grote liefde, Ami, naar toe gereden. Het was prachtig weer.
Ik heb je uitnodiging gezien voor Luxemburg.
Verleidelijk! Leuk ook om te zien dat jullie ook mee gaan.
Even alle drukke weekeinden op een rij zetten de komende tijd.
Het barst van de prachtige activiteiten. De Nationale Franse Ami in de Elzas. Ons eigen rondje IJsselmeer van de CCF, Citro-Mobile, Luxemburg. Kortom: tijd te kort.


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 30-11-2011
- CX 2000 Super
- Ami Ami 8 Berline
Oh, eenneeehhhh. Bogaard:
Zeg je nou elke keer als je naar je beauty kijk: “Here’s looking at you Kid”?
Toch nog even over pomp, hydrauliek en zakken. Vraagje: Ik heb gister de CX even helemaal omhoog gezet. Dit i.v.m. mijn schoonmaakacties. Werkt wel lekker als de auto helemaal omhoog staat. Met textielreiniger even lekker bezig.
Nu bleek dat de voorkant het eerst inzakte. Duurde wel lang. De achterkant bleef nu veel langer omhoog.
Heeft 28 uur geduurd voordat de achterkant weer helemaal naar beneden was. Klopt dat? Achterkant nu later naar beneden?
Ik was overigens wel blij met de lange tijd!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Arjan Verkade schreef:
Toch opvallend dat veel experts zeggen dat het tikken onder de 10 sec toch niet goed is…
Tuurlijk “goed” is het niet. In de zin van: het hoort niet en het is zo niet ontworpen.
Maar als de bollen goed/nieuw zijn en je moet gaan zoeken waar dan die interne lekkage zit wat het tikken veroorzaakt…. daarin kan zó veel tijd (dus geld) gaan zitten dat het vrijwel nooit opweegt tegen de nadelen, namelijk ietsje vaker een nieuwe pomp nodig die eenvoudig te vervangen is.
En ondertussen stuurt, veert en remt de auto prima, dus waarom je erover druk maken en er tijd in stoppen? Dat bedoelde ik dus.
En dat inzakken/omhoog komen voor of achter (sommige auto komen voor ‘t eerst omhoog en sommigen achter en soms verschilt het per dag) en hoe lang het duurt voordat hij inzakt…..die dingen zijn het dubben niet waard. Onbelangrijk! Zolang de boel maar omhoog komt en blijft als je wilt rijden.
Echter:
- Zwaar sturen tijdens het rijden of parkeren
- Duidelijk zwaarder sturen naar rechts dan naar links
- Tijdens het rijden niet in de middenstand blijven staan (zoeken/zwalken)
- Spontaan omhoog-omlaag blijven bewegen tijdens het rijden
- Keihard stuiteren tijdens het rijden
- Slecht remmen of LHM bij het rempedaal
- Een fontein LHM uit één van de leidingen
- Heel licht sturen op hoge snelheden
- Elk ochtend een groene plas eronder door een lekke retourslang
- Auto’s die geheel niet meer omhoog willen na het starten
- Auto’s die met lopende motor aan één kant hoger staan dan aan de andere kant
...kijk dán moet je je zorgen gaan maken. Dan is er hydraulisch iets mis dat er echt toe doet.
En daar heb je je handen al vol genoeg aan in zo’n geval.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké dat is een ander licht op het verhaal, dat lijkt me een mooie uitleg












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Anne van Schepen schreef:Toch nog even over pomp, hydrauliek en zakken. Vraagje: Ik heb gister de CX even helemaal omhoog gezet. Dit i.v.m. mijn schoonmaakacties. Werkt wel lekker als de auto helemaal omhoog staat. Met textielreiniger even lekker bezig.
Nu bleek dat de voorkant het eerst inzakte. Duurde wel lang. De achterkant bleef nu veel langer omhoog.
Heeft 28 uur geduurd voordat de achterkant weer helemaal naar beneden was. Klopt dat? Achterkant nu later naar beneden?
Ik was overigens wel blij met de lange tijd!
doordat je auto in de hoogste stand staat, zitten de asjes van de hoogteregelaars in de uiterste stand. daar hebben ze minder slijtage gehad en dus minder lekkage. daardoor zakt de auto minder snel.
@leo: Je wil niet dat je pomp er mee kapt op hoge snelheid in een bocht. Je wil dat je pomp om de 40 seconde werkt. Dat is veiliger…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ben ik nou simpel, ik lees hier telkens dat de pomp snel slijt wegens vaak aanslaan enz, maar dat ding draait (en pompt) toch continu door ? Dat geklik en getik wordt toch veroorzaakt door vraag van de accumulator ?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:@leo: Je wil niet dat je pomp er mee kapt op hoge snelheid in een bocht. Je wil dat je pomp om de 40 seconde werkt. Dat is veiliger…
Maar Boog, even over dat verslijten van de pomp. Correcte me if I’m wrong, maar de pomp draait (en pompt) toch altijd continu?
Dat de drukregelaar vaker tikt maakt toch niet dat de pomp ‘meer pompt’ en harder slijt of heb ik dat mis?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De motor lijkt altijd wel zwaarder belast te zijn na de tik, dus het lijkt erop of de pomp dan toch meer werk verzet.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:bogaard77 schreef:@leo: Je wil niet dat je pomp er mee kapt op hoge snelheid in een bocht. Je wil dat je pomp om de 40 seconde werkt. Dat is veiliger…
Maar Boog, even over dat verslijten van de pomp. Correcte me if I’m wrong, maar de pomp draait (en pompt) toch altijd continu?
Dat de drukregelaar vaker tikt maakt toch niet dat de pomp ‘meer pompt’ en harder slijt of heb ik dat mis?
Als de pomp moet werken = druk bouwen slijt ie. om gewoon drukloos te pompen slijt ie niet. hij moet 180 bar opbrengen. dat is niet weinig.
De pomp wordt door LHM gesmeerd, dus hoe schoner die is hoe langer hij het uithoudt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ah, duidelijk!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D