Nu de winter in Nederland nog niet echt wil lukken en ondanks dat de temperatuur nog steeds ver boven nul is ben ik toch benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met het starten bij temperaturen van rond of onder het vriespunt.
Dit vraag ik met een reden, want na een eerder ‘hmmmm’ moment toen ik de auto startte in Nederland op of rond het vriespunt: Moeizaam, ging niet met veel enthousiasme. Heb ik gisteren in Oostenrijk bij -3 een licht zweetmomentje gehad: De auto leek eerst op 1-3 poten te starten, dashboard verlichting bleef uit. Toen begon na wat moeizaai getok (licht vloog aan), de motor onregelmatig te lopen die ik naar me gevoel de eerste 5-10 seconden echt met zelf gas geven aan de praat hield. Daarna liep de motor als een zonnetje.. Zoals gezegd, tweede ervaring bij relatief milde winterse omstandigheden.
Maar..Dit is -3, wat als het straks echt koud wordt?
Ben ik als benzine rijder verwend en is dit voor diesels normaal, of ligt het aan die van mij.. Of zijn er meer mensen met deze ervaring?
P.s. verder heerlijke auto om richting Oostenrijk te rijden!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Bij echt koude temperaturen moet je volgens mij ook zo’n moderne diesel even voorgloeien. Gaat er geen voorgloeilampje branden op het dash?
Voorgloeien gebeurd zodra je de sleutel omdraait, je draait het contact aan en je kan hem gelijk doordraaien. Nagloeien doet de HDI ook.
Met kou loopt ie iets rauwer en hoger in toeren, maar dat is gauw weg hoor.
Marien schreef:Voorgloeien gebeurd zodra je de sleutel omdraait, je draait het contact aan en je kan hem gelijk doordraaien. Nagloeien doet de HDI ook.
Met kou loopt ie iets rauwer en hoger in toeren, maar dat is gauw weg hoor.
Wat Graddus schrijft klopt. Je moet even voorgloeien. Zeker niet meteen doordraaien.
Bij -1 duurt het toch als snel 1,5 seconde. Bij lagere temperaturen waarschijnlijk nog wat langer. Had ook verwacht dat het bij zo’n moderne diesel korter zou zijn.
Wat mij wel opvalt is dat onder de 3 graden buitentemperatuur bij koude motor en 1500 toeren de motor erg onregelmatig loopt. De auto gaat schokkend vooruit. Als de motor warm is is het helemaal weg.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het blijft een diesel, ook met moderne snelgloeiers. Bij mijn HDi ging de lamp nooit branden, tot de temperaturen het vriespunt naderden. Gewoon even gloeien en je zult merken dat het allemaal aanmerkelijk beter start. Lijkt me ook een stuk beter voor de motor dan het rotte lopen maar voor lief te nemen.
Dat voorgloeien heb ik inderdaad niet aan gedacht, dacht dat dat bij heel lage temperaturen nodig was. Dus voor het doordraaien dus even 5 sec wachten in koude condities dus, het zal helaas wel weer ff duren voordat het hier winter zal worden..
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Ik wacht, na contact te hebben gemaakt, meestal totdat de tekst “OIL OK” is verdwenen met het starten. Dit duurt ongeveer zo’n 7 seconden en is dus een mooie houvast. Ik heb overigens tot op heden nog geen bijzonderheden geconstateerd m.b.t. het starten, maar echt koud is het dan ook nog niet geweest…
Mooi om te zien hoe met het voortschrijden der techniek onze kennis hiervan langzaam aan begint weg te ebben .
Ik rij inmiddels al zo lang diesel dat het een automatisme is om de sleutel zo ver door te draaien als kan zonder te starten, vervolgens mijn gordel om te doen en als ik daar mee klaar ben de auto te starten.
Er vanuitgaande dat dit een tel of 4,5 duurt zit je met een moderne diesel safe wat betreft het voorgloeien.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 03-03-2011
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
bij de 1e keer vorst hier in Nederland had ik last van een motorstoring, dit bleek veroorzaakt te zijn door een probleem met het voorgloeirelais (volgens de dealer was het een probleem dat de geinstalleerde relais andere waardes teruggeeft dan verwacht)
Ik heb vorige week een ECU update en een vernieuwde relais gehad. Het is nu weer wachten op de vorst. (Alle e-hdi’s konden dit probleem vertonen vertelde de dealer mij)
DS3, Blanc Banquise/Noir Onyx, Pack Perfo, Pack Select Confort Myway
18 Mei 2011 Ds3 Ontvangst
01 Jun 2015 DS3 af, over naar captur… aircross 7mnd levertijd, was mij te lang.
is het warm of is het erg koud, gewoon sleutel erin, op contact, lampje van voorgloeien gaat als het een normale temp is bijna direct uit. starten, hij bepaald zelf of en hoe lang hij voorgloeit.
is bij bv een tdi niet anders, Die begint trouwens al voor te gloeien als je de deur opentrekt, daarom hoef je nauwelijks te wachten met starten.
techniek van tegenwoordig
doe maar wat googlen op hdi motortjes enz
Toch even een vraag: zit er een ‘voorgloeilampje’ in mijn e-hdi?
Ik heb in het begin (april-mei) in het instructieboekje gezocht, maar niet gevonden…
Ik kan zeker niet uitsluiten dat het aan mij ligt overigens…
En als het -lampje- er toch niet zit: gaat ie dan wel voorgloeien met de andere lichtjes aan? Dus sleutel draaien tot startmoment?
Volgens mij moet die er wel zitten al ben ik me daar niet bewust van geweest , ik heb er dacht ik wel iets over gelezen te hebben in het instructieboekje.
Ik zal me met koud weer in ieder geval aan proberen te leren om even tot 5 seconden te tellen voordat ik doordraai (ja we hebben het nog over de e-hdi )..
In de linkerklok, de toerenteller zit een oranje gloeispiraaltje onderin.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Klopt en de laatste paar dagen gaat die bij mij aan. Wat ik doe is gaan zitten gelijk contact aan, gordel om en dan pas starten. Dan is die wel klaar met voorgloeien.
Da’s pcies wat ik ook doe.
Is ook beter voor de accu. Die krijgt op deze manier niet gelijk de gehele startstroom voor zijn kiezen om op te warmen.
Gaat ie wat langer mee. (Klinkt als onzin, I know, maar het werkt wel)
Andere optie is wachten totdat de naalden van de teller weer terug op 0 staan na de swing die ze maken
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
vrieskou, motor doorstarten, gelijk de blazer aan, alle verwarmings elementen aan. Werken zal die !
hehe